Pellmax cu

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Pellmax cu

Inlägg av hellyh »

Har en pellmax cu med viking bio. Hade tidigare joker pannan men slingan i den gick sönder.

Nu till min fråga, på båda pannorna sitter det en säkerhetsventil till tappvarmvattnet och
från denna ett spillrör ner i brunnen.

Det kommer vatten ur spillröret varje gång pannan värms upp. Så har det alltid varit på båda pannorna.
Är det normalt? Antar att det fylls på med den mängd vatten som gått ut i spillröret hela tiden så fort
pannan gått ner i temp? Eller hur funkar det? Syns det på vattenmätaren?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax cu

Inlägg av Stegatorparn »

Pannan innehåller en varmvattenberedare, en behållare som rymmer 100 liter tappvarmvatten och som värms av omgivande värmevatten som även värmer radiatorerna.
Vatten expanderar c:a 4% vid uppvärmning från 20 - 80°.
Med en 100 liters beredare blir det c:a 4 liter från kall till varm behållare.
Så det är fullt normalt att det läcker ut lite via säkerhetsventilen efter varmvattentappningar.
När vattnet blivit uppvärmt, skall säkerhetsventilen hålla tätt, annars byter man den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Re: Pellmax cu

Inlägg av hellyh »

Jag startar från 53 till 70 grader. Det läcker ut ur röret oavsett om jag inte tagit varmvatten alltså när det värmts till 70 grader.

När det läcket ut ur spillröret ser man det på vattenmätaren då?
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Pellmax cu

Inlägg av luppg »

Eftersom det är vatten som redan är tillfört till pannan som expanderar och sedan droppar ut ur röret så ser du det inte på vattenmätaren, som ovanstående skrev, fullt normalt, min gör det också. På gamla pannan gick ventilen sönder och slutade aldrig droppa då kan du börja se det på vattenmätaren, men det var inga mängder ens då
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Re: Pellmax cu

Inlägg av hellyh »

Tänkte mer på om det vatten som försvunnit ur spillröret när det är varmt ersätts med nytt kallt vatten när pannan går ner i temp. Det rinner ganska mycket även om jag inte tagit vatten. Om jag tagit vatten är det inget droppande utan en tunn stråle som kommer.

Detta har för några år sedan orsakat vattenskada i mitt pannrumm i golvet när gjutjärnsbrunnens ovanliggande distanser inte höll tätt.

Tänkte bara om det kan tillföra vatten till pannan eftersom en del försvinner ur spillröret. Vattenmätaren rör sig inte när man står o tittar på den i 15 minuter men efter nån timma/timmar har den rört sig 0.05-0.1mm..
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Re: Pellmax cu

Inlägg av hellyh »

Eller ventilen sitter på kallvattnets inlopp i pannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax cu

Inlägg av Stegatorparn »

Droppar/rinner det kontinuerligt utan avbrott är ventilen otät. Kan hjälpa att utlösa den en eller ett par gånger, annars byt den.
Upphör droppandet när pannan kallnar från 70°, är allt normalt.
Trycket från kommunens vattenledning fyller hela tiden på avtappat vatten.
Här är en bild på pannas funktion Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Pellmax cu

Inlägg av luppg »

Du kan ju även förlänga röret lite så det mynnar i brunnen, men av din beskrivning så känns det som om ventilen kanske blivit lite trött, kan som ovanstående skrev räcka med att motionera den, men i mitt fall på gamla pannan så blev det ännu värre när jag gjorde det, så var beredd på att byta
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Re: Pellmax cu

Inlägg av hellyh »

Det är omgjort med rör och plastbrunn nu,
men vill alltså få lite klarhet.

Inget vatten rinner alltså när pannan är kall.
När jag tagit varmvatten så rinner det ur röret när pannan värmts upp.
När jag inte tagit vatten så rinner/droppar det när pannan värmts upp.

Frågan är då säg att jag inte varit hemma på några dagar men vi säger att det droppat ut för enkelhetens skull 10 liter vatten. Dessa 10 liter ersätts väl när expansionen lagt sig med temperaturen? För att sedan expandera ut i röret vid uppvärmning.

Anledningen att jag frågar är att på ca 6-8 timmar har vattenmätaren tagit ca 1dl vatten utan att jag varit hemma. Har aldrig reflekterat över detta bara gjorde ett litet test häromdagen. Enda som droppar vatten är ju just spillröret vid uppvärmning
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Pellmax cu

Inlägg av mrxswe »

Jag har en Pellmax Cu med, och det är lika för mig. När pannan var ny så hade jag en hink som jag samlade vattnet i och då blev det ca 15 liter på en vecka.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Pellmax cu

Inlägg av luppg »

Låter som allt är i sin ordning.

Om du bara värmer 100 liter vatten utan att tappa ur något från ex 60-80 grader så kommer det droppa ut en viss mängd vatten, denna mängd kommer då inte att ersättas eftersom du inte tappar ur vatten, vattenmätaren borde alltså inte röra sig. Skulle du kyla ner vattnet igen utan att tappa ur något skulle samma mängd vatten som droppade ut behöva fyllas på igen och vattenmätaren rör sig. Därav borde det kunna bli lite droppande eftersom pannan under drift rör sig en del i temp och då förbrukas även lite vatten.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Re: Pellmax cu

Inlägg av hellyh »

Tack för svar. Jag har en växling mellan 50 grader till 70 grader vid varm panna.
Så så är det nog ingen fara.

En annan fråga som inte rör pannrummet alls är att jag har bytt köksblandare till en FM Mattsson 9000e II.
Den är utrustad med Eco flow och ecosafe. Det sitter inbyggd flödesbegränsare för att spara vatten. Har även cold start.

Min fråga är sen jag bytte blandare när jag inte snvänt den på några timmar och jag öppnar så kommer det först en jämn vattenstråle i 2 sekunder typ och sedan blir strålen ojämn för en mikrosekund, nästan som luft. Sen blir den normal igen. Vad kan det vara?
Knäpper inget i rör och ingen annan kran i huset har liknande symptom?
Har det med flödesmätaren att göra?

Kommunalt vattentryck.
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Re: Pellmax cu

Inlägg av hellyh »

Idag har ingen tagit vatten på hela dagen så jag gjorde ett litet test när pannan skulle börja värma vid 50 grader. När pannan hade stigit till sina 70 grader så hade det runnit ut minst 3 dl vatten ur skvallerröret.
men det rinner alltså inget vid 50 grader.

Då kan jag alltså tolka att pannan tar in motsvarande del vatten i pannan när den sjunker i temp från 70-50grader?
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Pellmax cu

Inlägg av luppg »

Helt korrekt
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Skriv svar