Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sälma
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 31 okt, 2011 16:53

Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Inlägg av Sälma »

Jag är rätt ny som pellets användare men den korta tid jag haft det har fungerat bra tills i veckan när Pelletsen börjat stocka sig i röret ner till brännaren som är en Viking Bio 200. Verkar som den fastnar ca 10 cm före själva tändelementet. Tacksam för tips vad som är fel
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Inlägg av d_anders »

Om du har en vipplucka längst in i röret så kolla så den inte har fastnat.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Inlägg av GoForIt Pellets »

Dammsug rent fallröret. Använd om så behövs också typ en flaskborste.

Lång pellets? Det händer att de vill "trassla" ihop sig ibland, med stopp som följd.

Den annars vanligaste orsaken är att brännaren går med för högt bränsleöverskott.
Den hinner helt enkelt inte förbränna mängden pellets som matas in.
Är brännaren injusterad?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
coretech
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 01:15
Ort: Edsbruk

Re: Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Inlägg av coretech »

Lånar din tråd lite då jag har exakt samma problem!

Pelletsen (8mm) fastnar i fallröret. Tillräckligt långt upp för att jag inte ska kunna se den om ja kollar in i brännaren. Alltså en bit innan luckan.
Ibland fungerar den flera dagar utan minsta problem (nöjd ägare) men som idag så har den stannat 3 gånger redan (VÄLDIGT missnöjd ägare).
Har gjort rent fallröret när jag hade isär brännaren för att byta tändelementet.
Ibland blir det stopp på matningen när pelletsen kommit upp till böjen på fallröret men ibland (sällan) så är hela fallröret fullt med pellets! Idag var det t.o.m 10 cm av slangen som var full med pellets!

Jag börjar bli något trött på detta nu och skulle gärna vilja hitta en lösning på problemet!

Handlar om en Viking Bio 20 med nya versionen av brännarröret.

Det som goforit pellets snackade om att den inte hinner förbränna pelletsen borde inte stämma med min eftersom det alltid är tomt i brännröret när de tar stopp.
Brännare: Viking Bio 20 årsmodell 2003.
Panna: Någon gammal ombyggd oljepanna.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har vid några tillfällen tvingats rengöra botten på det fyrkantiga röret genom gaveln (det som sitter ovanför vippluckan) på svärmors brännare då det fått en kådaktig beläggning (troligen på grund av dålig pelletskvalité). Jag har vid dessa tillfällen använt aceton, och det har löst problemet.
Rengjorde du så noggrant?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Inlägg av msh16 »

Dåligt drag eller för hög effekt på brännaren kan ha givit tjärbeläggning i fallröret som gör att pellets fastnar där.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Inlägg av Honda »

Det som goforit pellets snackade om att den inte hinner förbränna pelletsen borde inte stämma med min eftersom det alltid är tomt i brännröret när de tar stopp.
Om matningen är högre än vad som hinner brinna upp så blir brännröret först fullt med pellet, sedan börjar pelletnivån stiga upp i fallröret. Om pelletnivån går upp i fallröret så kilar pelletarna gärna fast där, vilket gör att brännröret kommer att brinna tomt och elden slockna. Under tiden som det sista i brännröret brinner slut så matas mer och mer pellet upp i fallröret innan det blir mörkt i brännröret och brännaren stannar. Slutresultatet är att brännröret är tomt och fallröret fullt. Ibland kan proppen lossna då brännröret töms med följden att en massa pellet rasar ner på en gång och kväver den lilla eld som fanns kvar. Då är brännröret fullt med obrända pellet och fallröret tomt då brännaren stannat.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
coretech
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 01:15
Ort: Edsbruk

Re: Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Inlägg av coretech »

Jätte tack för alla svar! Ska plocka ner brännaren och göra rent riktigt riktigt noga i helgen. :)
Samt eventuellt även ta dit ett proffs som får ställa in brännaren så den matar rätt mängd. :)
Brännare: Viking Bio 20 årsmodell 2003.
Panna: Någon gammal ombyggd oljepanna.
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Inlägg av LasseGG »

Har haft nåt liknande ibland. Dock är det slangen som pellets faller ner i innan brännarröret som jag justerat vinkel på och som gett effekt.
SEKARLSSOST
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 jul, 2006 07:41

Re: Hjälp Pelletsen fastnar i röret

Inlägg av SEKARLSSOST »

Hade samma bekymmer.
Löste problemet genom att störa pelletsen på vägen ned i fallröret.
Gjorde ett hål i spiralslangen nära fallröret (undersida) stack in en M12-skruv in till centrum av slangen.
Tejpade fast denna och tätade hålet.
Borde gå lika bra med en genomgående pinne.
När pelletsen kommer i stora sjok slås sjoket isär av M12-skruven.

Har inte stannat på 1 vecka.
/S
Nibe City vx (99) + Viking bio 06
mini mafa förråd
145kvm i Gråbo (Lerum)
Nybörjare. (Sedan sept 06)
Skriv svar