Snälla hjälp! VIKING BIO!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jakobsjo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 feb, 2016 19:06

Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av jakobsjo »

Hej. Blev husägare sent i höstas till en kåk med en viking bio brännare. Den har vart lite strulig men gjorde en service på den i december. Och sedan dess har den fungerat felfritt!

Men... idag när jag äntligen haft möjlighet att införskaffa mer pellets och skulle starta igång den. Så vill den inte...

Istället för att som vanligt= gröna lampan lyser för drift. Orangea blinkar för uppstart och fläkten drar igång när man startar allt.

Så tänds endast den gröna lampan för drift. Fläkten drar ett varv typ, men dör sedan. Och den Orangea lampan för uppstart börjar inte blinka.

Så kontentan= startar brännaren. Grön lampa lyser. Inget mer händer... vad ska jag göra?

Jag lyckades "chocka" brännaren genom att snabbt starta, stänga av och starta igen. Och då drog fläkten igång som den brukar. Men alla 4 lampor bara blinkar och skruven börjar inte mata....

Någon som kan ha koll på vad som är fel!?

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för panna brännaren sitter i?
Styrs brännaren av en egen panntemperaturgivare (en tunn kabel från brännaren till pannan)?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jakobsjo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 feb, 2016 19:06

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av jakobsjo »

Effecta-pannan heter den. Nja det går en tung röd kabel ifrån en vit kontakt på brännaren. Men den verkar gå in emot ackumulatortankarna.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av Stegatorparn »

Någon modellbeteckning på pannan?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jakobsjo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 feb, 2016 19:06

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av jakobsjo »

Dessvärre inte. Står vara Effecta-pannan på den.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av Stegatorparn »

Brukar i regel finnas en märkskylt någonstans på pannans hölje med uppgift om typ, effekt, maxtryck och temperatur.
Hittar du ingen så ta ett foto på pannan och lägg upp på forumbilder.com. Där får du välja en färdig BBCode länk att klistra in i ditt inlägg.

Finns det en temperaturratt på pannans panel för t.ex. oljebrännare?
Beroende på hur brännarkabeln är inkopplad i pannan, kan man få lite lustiga fenomen när både panntermostat och brännargivare är inkopplad samtidigt.

Du behöver inte citera direkt efter ett inlägg. Det tas ändå bort av administratör.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jakobsjo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 feb, 2016 19:06

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av jakobsjo »

Lyckades precis få igång den... jättekonstigt.

Har en databox som ska styra hela systemet pellets/solpaneler för varmvatten. Och ifrån den boxen kommer det ett eluttag som en utav cirkulationspumparna är kopplad till. Och detta eluttag ska boxen själv förse med ström när det behövs... Men när jag "tvingade" den att ge ström i de uttaget så att pumpen började gå så drog pannan igång?!?

Sen slog det mig att jag har en önskad rumstemperatur på 21.3 grader och att den låg på 23.4 och att det kanske va därför som panna bara va "i drift" och inte tände. När de kände att tempen ändå ha högre än det önskade... kanske är långsökt... eller så är det så. Hur som så funkar det nu! Tack ändå för hjälpen!

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av Stegatorparn »

Har databoxen något fabrikat och modell?
Kunde vara intressant att kolla upp hur den fungerar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jakobsjo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 feb, 2016 19:06

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av jakobsjo »

Micro Solar Combi heter den
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du möjlighet så försök att ta lite bilder på din anläggning.
Det underlättar påtagligt när vi vet vad du har för prylar.

Det låter som att du har en egen platsbyggd, unik styrning för ditt system.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av d_anders »

Den tunna röda kabeln med vit kontakt låter som temperaturgivaren till brännaren. Går den bort mot tanken så sitter säkert själva givaren i tanken. Brännaren går då igång endast när temperaturen i tanken är för låg. Vid vilken temperatur detta ska ske ställs in på brännaren (se manualen).
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
jakobsjo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 feb, 2016 19:06

Re: Snälla hjälp! VIKING BIO!

Inlägg av jakobsjo »

Det kan jag absolut! Dock så funkar allt som det ska nu :)
Skriv svar