Acktanken 60 grader när brännaren går ner.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mafisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 18 apr, 2011 18:56

Acktanken 60 grader när brännaren går ner.

Inlägg av Mafisen »

Brännaren, en Viking Bio, styrs via en temperaturgivare som sitter i övre "termometerhålet" i acktanken och i nedre sitter en termometer. Tidigare har brännaren gått tills den nedre termometern visat ca 70 grader, ibland kanske någon grad under.

Men ikväll upptäckte jag att brännaren gick in i avsvalningsfas när den nedre termometern stod på 50 grader. Sen startade den upp igen och gick i en kvart, men gick ner igen när nedre tempen var 60 grader.

Finns det några uppenbara teorier om varför brännaren tycker att den är klar redan vid ca 50? Kanske en engångsföreteelse men jag blir alltid nojig när det krånglar så jag frågar.

Bör nämnas att jag upptäckte att sladden på tempgivaren i tanken är skadad så att trådarna syns. Vet inte hur det kunnat bli så. Kan det vara så enkelt att den ger fel signal till brännaren p g a skadan?

När jag skulle ta ut rostet och göra rent det upptäckte jag att det var trasigt, det var i två delar. Känns inte som en bidragande orsak, men vad vet en "nincompoop".
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanken 60 grader när brännaren går ner.

Inlägg av danei »

Det kan vara så enkelt att du av någon anledning fått mer skiktning än du brukar ha. Givaren påverkas inte av att isoleringen är skadad om ledarna inte kommer i kontakt med något.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanken 60 grader när brännaren går ner.

Inlägg av Stegatorparn »

När brännaren gått i c:a 3 timmar gör den en ureldning för att blåsa rent rostret. Därefter startar den upp igen och fortsätter tills temperaturgivaren avslutar driften. Denna funktion ligger i programvaran och går inte att ändra på.

Ett trasigt roster skall du byta omedelbart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Acktanken 60 grader när brännaren går ner.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Men det är ju inte heller långsökt att felet kan hänföras till problemet med den trasiga kabeln.
Det beror väl på hur trasig den är.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mafisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 18 apr, 2011 18:56

Re: Acktanken 60 grader när brännaren går ner.

Inlägg av Mafisen »

Hej och tack för svar.

Stängde av brännaren och tog ut rostret när jag såg att det var trasigt. Trodde jag hade ett reserv hemma men icke så nu är jag på väg att köpa ett par nya.

Kan den ökade skiktningen bero på vad jag misstänker är en laddpump som inte är 100? Har en perfekta från panna till tank och den är lite krånglig. T ex orkar den inte igång på annat än läge 3. Kanske inte orkar föra över vatten ordentligt. Har en ny liggande så jag ska se till att få den monterad.

Edit: Jag känner till 3 timmars funktionen, men brännaren har aldrig gått så länge förut då jag endast eldar mot en av mina tre tankar.

Tack igen för all hjälp.
Mafisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 18 apr, 2011 18:56

Re: Acktanken 60 grader när brännaren går ner.

Inlägg av Mafisen »

Satt igång brännaren med nytt roster och nu fick jag upp tempen nere till 69 grader. Som det varit. Kollade uppe och där var ca 76 grader.

Det är jag nöjd med. Det jag inte är nöjd med är att jag upptäckte ett hål i det inre brännarröret. Så nu väntar jag på prisuppgift på ett nytt. Ny gavel verkar inte behövas.

Yttre röret är kanonfint så jag hoppas att det håller sig så tills det nya röret kommer.

Har ni tips på bra sida att köpa originaldelar till Viking Bio? Vad för delar rekommenderar ni att man har en reserv av?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Acktanken 60 grader när brännaren går ner.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag köper alla delar direkt från Värmebaronen. De har ju onekligen störst sortiment och mest "på lager".
Snabbt går det också. Senast 26 timmar efter order.

Jag har inget på lager, men har flera rosters som jag växlar med.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mafisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 18 apr, 2011 18:56

Re: Acktanken 60 grader när brännaren går ner.

Inlägg av Mafisen »

Hur stor nackdel är det att elda med ett några millimeter stort hål i inre brännarröret? Alltså, kan jag förvänta mig en märkbar förändring tiden fram tills det nya kommer på plats? Förutom att det finns en viss risk att yttre röret skadas.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Acktanken 60 grader när brännaren går ner.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Så hyperkänsligt upplever inte jag att det är.
Jag har bytt flera innerrör, men aldrig ytterrör.
Och det tar ju något/några dygn innan man får tag i nytt och kan göra bytet.

Ett tag i början, med det ursprungliga tunna röret, hade jag ett "insatsrör" som plåtslagaren fixat som jag trädde innanför det inre röret (där skadan var).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar