Misslyckad Start Viking bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hebba
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 02 mar, 2016 17:08

Misslyckad Start Viking bio

Inlägg av Hebba »

Goddagens!

Som nyägare av hus är min kunskap inom pelletsbrännare väldigt begränsad, nästintill obefintlig faktiskt.

Men hur som haver så har jag problem med min Viking Bio årsmodell 2004.

Den startar hur bra som helst och går upp i en panntemp på 70 grader utan problem, och kan även hålla sig där i flera timmar, men varje morgon jag vaknar så blinkar det Misslyckad start och panntempen är nere på 30 grader och pannan har slått över till el-patron.

Då har jag slått av och sen på strömmen till pannan och då har de fungerat klockrent igen, men sen är det samma visa igen när jag kommer hem ifrån jobbet.

Jag rengjorde brännaren igår och i samband med det så höjde jag en skruv under skyddskåpan till +, antar att det är någon form av matning, men utan effekt.


Är öppen för alla råd och tips för just nu famlar jag i mörkret.

Specifika brännarfrågor skall läggas under resp. brännarefabrikat i avdelningen fabrikat, (tråden flyttad). Om du sedan kompletterar din profil med uppgifter enligt forumregler så blir det lättare att ge svar och dina frågor. / Roli moderator
Brännare: Viking Bio 20 årsmodell 2004
Panna: CTC Regent årsmodell 1990
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad Start Viking bio

Inlägg av Stegatorparn »

Vad var det för en skruv du ändrade? Vet du vad du skruvade på eller var det bara på chans?

Eftersom brännaren startar och verkar gå okej när den kommit igång, ska du först kontrollera startdosen.
Samla upp den första laddningen pellets som matas fram innan brännaren tänt i en plastpåse och väg den på en hushållsvåg. Vikten ska hamna mellan 70 - 110 gram. Justering görs med en grön ratt som sitter mitt på kretskortet under de fyra lysdioderna.

Om du tittar in på vänster o höger sidovägg i eldstaden, vad är det för färg på sotet där?
Visar lysdiod 2 om den går på hög eller låg effekt?
Räkna med att göra rent brännarröret minst en gång per vecka vid hög effekt och var tredje dag vid låg effekt för problemfri drift.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hebba
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 02 mar, 2016 17:08

Re: Misslyckad Start Viking bio

Inlägg av Hebba »

Hej, det satt två skruvar på vänster sida om brännaren. Jag skruvade på den bortre, (Bort från pannan)

Ska leta fram en våg och kontrollväga i veckan!

Sotet var svart när jag rengjorde sist, den går på högeffekt.


Vet du vad de båda skruvarna på vänster kortsida gör?

Tack för hjälpen förresten, uppskattas väldigt.
Brännare: Viking Bio 20 årsmodell 2004
Panna: CTC Regent årsmodell 1990
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad Start Viking bio

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns tyvärr ingen svensk manual på nätet, men det går kanske lika bra med en engelsk http://www.rvr.ie/datastore/catalog/pro ... -11-05.pdf.
Den beskriver en senare modell med justerbar startfördröjning vilket du inte har på din brännare.
Om du skickar ett PM med en mailadress, kan jag maila en svensk manual för din brännare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad Start Viking bio

Inlägg av Stegatorparn »

Du ska minska pelletsmatningen lite tills sotet på eldstadsväggarna är mellangrått.
Svart sot innebär att brännaren går "fett" och att bränslet inte förbrännas fullständigt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hebba
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 02 mar, 2016 17:08

Re: Misslyckad Start Viking bio

Inlägg av Hebba »

Okej.


Vilken av skruvarna är pelletsmatningen och vad gör den andra?
Brännare: Viking Bio 20 årsmodell 2004
Panna: CTC Regent årsmodell 1990
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad Start Viking bio

Inlägg av Blomkvist »

Kan denna stämma överens med - 04 årsmodell också?

Bild
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Skriv svar