Startelement ur funktion

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Hej!

fick för ett par veckor sen problem med min viking bio 20 brännare. När den har matat fram pellets färdigt och ska slå på tändelementet så varnar den för misslyckad start. Efter lite läsning här inne på dvs trådar så får jag ingen rätsida på vad felet kan vara. Jag har mätt motståndet på själva elementet och det visar 163 ohm på båda slingorna. och när jag har kollat på den gröna dioden på relät så lyser den under matningen av pelletsen men när elementet ska slås på så kommer felmeddelandet och då slocknar den gröna dioden. så ni som kanske har lite mer erfarenhet av detta vad kan det vara för fel? i vilken ende skall man börja felsökningen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle kunna vara något fel med processorn, kanske glappkontakt.
Lirka ut processorn lite och tryck in den igen. Skulle kretsen lossna, så var noggrann att alla benen kommer rätt och inte böjs.

Hjälper inte det, kan kretsen vara körd. Åska?
Processor finns att köpa löst för en 500-lapp.
Har det hänt något mer med kretskortet blir det riktigt dyrt.

Kan vara en god idé att flytta matningskabeln till halvledarreläet enligt servicemeddelande för att undvika hög ström genom termostaterna.
https://shop.textalk.se/shop/ws72/37872 ... n_Vbio.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Är processorn det lilla chipet som det står värmebaronen på typ? ganska avlångt? Funderar på om det kan vara brott på någon kabel fram till tändelementen. Lyfte och satta tillbaka några kopplingar på kortet som jag tro var till tändelementet. ska försöka mäta vidare under dagen och se fall man kan lokalisera vart felet sitter. Finns det något elschema på denna brännaren på detta forum?
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Skall den gröna dioden på relät lysa när tändelemetet ska vara igång eller skall den slockna?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Lysdioden skall blinka när tändelementet är aktiverat, annars är den släckt. Strömmen pulsas fram för att elementet inte skall bli överhettat. Denna funktion gör att elementet håller väldigt länge.
Jag behövde inte byta element under nio år.
Det elschema som finns, fanns i länken i mitt första inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Ok tack! Så dioden skall blinka under tiden elementet är aktiverat. För så gör den ju inte nu, kanske är relät som är paj ändå?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Lysdioden indikerar reläets styrsignal och det visar att styrsignalen från processorn är felaktig.
Blir tändelementet varmt när dioden lyser under inmatningen av startdosen?
Du kan ju testa utan pellets.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Nu testade jag som du sa att köra utan pellets och kolla fall elementet blir varmt under inmatningen av pellets, och när jag körde in och kände med handen så kände jag att det var väldigt varmt efter att larmet gått. Sen så har jag även plockat bort och satt tillbaka processorn och den verkar hel och fin. Kanske är relät som inte klara av att skicka ström i pulser?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

I och med att reläet kan slå till och stänga av ström är det felfritt liksom tändelementet.
Felet är att reläet inte får pulsad signal från kretskortet.
Den troligaste orsaken är att det blivit ett fel i processorn som inte ger en pulsad signal tills flamvakten indikerar eld.
Kolla att flamvakten är ok genom att dra ut den och belysa den med en lampa.
Då ska lysdioden för låga tändas efter c:a 15 sekunder.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Ok, ska jag göra detta när brännaren är igång under själva uppstarten eller kan jag göra detta när den är larmet har gått?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Kan göras när brännaren är i viloläge.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Nu lös jag med en ficklampa på flamvakten under uppstarten och då började lampan att lysa att det var en låga. Passade även på att ta bort lite sot på själva givaren. Testade att sätta igång brännaren igen men det blir fortfarande samma fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Då är flamvakten okej.

Återstår att bestämma dig för om du ska chansa på en ny processor eller ett komplett kretskort.
Ny processor bör ha samma programversion som din gamla.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Är lite i valet eller kvalet att köpa en annan begagnad som kostar 2000 kr. Ett nytt kretskort kostar över 2500kr, då känns det mer värt att köpa en begagnad så kan jag ha den gamla att plocka delar av. Var kan man köpa en ny processor om så blir fallet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Har hittat en brännare som är på 20 kW och min är från 2002 och är på mellan 12-16 kW står det. Passar dom delarna på min brännare tror du? Tänkte att man börjar med att byta processorn och funkar inte det så byter jag hela brännaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar