Startelement ur funktion

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Med dom inställningarna hade inte min brännare funkat.
Jag är förvånad att det överhuvudtaget brinner.
Du kanske har en annan typ av skruv som matar mer?

Panna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Pannan som jag har är en värmebaronen joker och effekten vid oljebränning är 30 kW står det på den. Den verkar ha som jag förstår det 3 rökkanaler varav i två av dem sitter det som några avlånga platta metallbitar. Ursäkta fall jag är lite otydlig men jag tror att du vet vad jag menar.

Efter att ha läst och testat lite på min brännare så har jag kommit fram till följande,

1. På min förra brännare som är från 2002 så var effekten på den mellan 12-16 kW står det på den, och den är inställd på högeffekt. På den kan man tydligen justera fläkten för hög effekt. det står så på kåpan iaf. I och med att den var inställd på hög effekt så avger den under körning mellan 15-16 kW kan man anta, och rökgaserna låg på mellan 150-180 grader.

2. På den nya som jag köpte som är ifrån 2006 så är den på 20kW. Och nu när jag testat så har jag bara ställt switcharna som den var på den gamla dvs så har den varit inställd på hög effekt. Det enda som jag var tvungen att ändra på var skorstensdraget. Och under körning så har jag sett lite ljus rök ifrån skorstenen och lågans färg var som du såg ganska brandgul.

Så jag undrar lite saker,

Först, att jag ändrade skorstendraget på switchen är inget farligt för själva skorstenen eller panna i sig?

Sen, Min villa jag bor i är på 185 kvadratmeter med 50 kvadratmeter källare med golvärme på hela ytan, plus att vi värmer upp allt vatten med pelletsen. Kommer det räcka att köra brännaren på lågeffekt och då komma upp i 15 kW som panna är van vid? Kommer då ställa in den enl din grymma guide som du länkade :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

När man eldar pellets i en panna bildas dubbelt så mycket rökgaser som vid oljeeldning.
Därför kan din panna inte ta hand om högre effekt än c:a 15 kW lika effektivt som vid 30 kW olja.
Vid 20 kW pellets blir verkningsgraden lägre pga att rökgashastigheten genom pannans tuber blir större.
Ju lägre rökgashastighet, desto längre tid kyls gaserna i pannan.

Mitt hus på 330 m2 totalt har aldrig behövt högre effekt än 15 kW.
Låg effekt på brännaren borde räcka till med marginal i ditt fall.

Metallbitarna i pannans tuber brukar man kalla turbulatorer, som sätter rotation på gaserna vilket gynnar värmeöverföringen. Tycker att du ska testa med turbulatorer i alla tre tuberna.
Saknar du en, kan du tillverka en enkelt av hålband från bygghandeln.

Switchen för högt drag påverkar inte skorstenen, utan förlänger tändelementets pulser lite så elementets effekt ökar lite, vilket underlättar tändningen. Brännaren bör alltid vara inställd för högt drag.

Det är viktigt att det finns en dragbegränsare i rökröret och att den är rätt inställ på 10 Pa.
Förmodligen har du en Tigex 25 och då ska balansaxeln vara horisontell när luckan är stängd och centrum motvikt vara 20 mm från inre stoppet.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Den här sitter på mitt rökrör http://www.ladda-upp.se/bilder/vxhsmotwdhkfvf/

Men då i detta fallet är det mer värt att ha denna brännaren i låg effekt läge. Fast just nu har jag problem med att när jag kört en gång med brännaren och vill starta igen lite senare så får jag fortfarande larmet om övertryck i brännkammaren


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Den dragbegränsaren fungerar också, har en likadan.
Finns ett litet index högst upp som kan vara svårt att se.
Ställer du ettan uppåt blir det bra.

Kan vara dags att sota rökrör och tuberna. Lossa vingmuttrarna och sotluckan samt dra ur turbulatorerna.
Viska rökröret och tuberna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Ok. Grejen är att jag har precis sotat ur panna i rökrören och och gjort hela pannan ren från aska. Dessutom så har sotaren varit här för ca en månad sen och sotat. Så draget borde de inte va något fel på.

Efter att jag testkörde igen igår på hög effekt så lyckades jag inte få ned bränsletillförseln.
Ratten är nere på minimum och jag ändrade så mattningsskruven bara skulle gå 1/3 varv. Fortfarande små
Pellets kolbitar. Men jag ska testa och justera in enl din guide för 15 kW senare idag. Se hur det ser ut då


Skickat från min iPhone med Tapatalk
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av d_anders »

Låter märkligt. Har du kontrollerat så att du verkligen vrider på rätt potentiometer?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

För tillfället så står alla rattar i minimum läge. Tycker också att det är konstigt. Ändrar man på lutningen på skruven som nästa steg? Vad jag förstått så ställer man in bränslemängd vid hög effekt och luftmängden vid låg effekt. Eller kan man ställa in både bränslet och luft vid lågeffekt läge?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Skumt, något som inte stämmer.
Kan du ta ett foto på brännare och skruv där skruvlutningen framgår.

Bestämmer man sig för att enbart köra låg effekt, går det att justera både bränsle och luft.
Tänker man växla mellan hög och låg eller modulering måste man följa Värmebaronens anvisningar.
Justera bränsle vid hög effekt (luftinställning är fast) och luft vid låg effekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

http://www.ladda-upp.se/bilder/asyglpmvmezoor/ här är en bild. Håller för tillfället på att justera in för låg effekt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Efter att jag justerat in för låg effekt och kört brännaren i ca 40 min så ser askan ut såhär LÄNKTEXT


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Ser inget konstigt med montaget av skruv och brännare. Allt verkar normalt.

Askans färg säger inte så mycket om förbränningen. Däremot är det intressant att se sotets färg på eldstadens sidoväggar efter ett dygn. Då avslöjas om luftinställningen är rätt.

Hur är bränslerattens inställning nu med 15 kW?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Ok, just nu är bränsleratten inställd på typ 5 över halv, 20 i typ, och luften är på max. Tycker att det är så svår och se färgen på lågan när man plockat bort flamvaktaren. Jag tycker den ser lika ut ovarsett om jag har Max på fläkten eller minimum.

Den som är mitt problem nu känner jag är att brännaren har svårt att startat igen efter att man kört en gång pga av övertryck i brännkammaren. Sen så är rökgaserna fortfarande låga. Ska jag testa att plocka i den sista turbulatorer eller ska jag ta bort alla?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Fläkten på max låter inte bra. Ställ den kl 9 som ett utgångsläge.
Går inte att avgöra lågans utseende genom flamvaktshålet.
Finns det något inspektionsglas i luckan där man ser lågan i eldstaden?
Annars är det bara att gå på sotets färg.

Det går också att ställa in på skorstensrök.
När brännaren kommit in i normal drift minskar man fläkten tills det kommer grå rök ur skorstenen. Därefter ökar man fläkten i små steg tills röken precis försvinner. Då är man nära idealet och kan kolla sotets färg för ev. finjustering. Man får vänta 5 min mellan justering och observation för att brännaren ska stabilisera sig.

Är brännaren svårstartad så kolla startdosen. Bör vara 70 - 110 gram.

Finns en spak vid dragbegränsaren som reglerar ett spjäll. Har du koll på att den är rätt inställd för max fri area i rökkanalen?

Vad har du för pellets, 6 eller 8 mm´s?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
affe_kaffe
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 17:14

Re: Startelement ur funktion

Inlägg av affe_kaffe »

Ok, tror det finns ett glad men det är igensotat tror jag. Skall kolla detta genast. Det finns någon slags spak på dragbegränsaren, men en liten vikt på som man kan skjuta på. Har ingen aning om fall den är rätt inställd. Sen på själva luckan finns ju en ratt med lite siffror på. Ändrade den så att 1 stod rakt upp som du sa. Pelletsen är 8 mm Neova.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar