några frågor...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

några frågor...

Inlägg av Abbe »

Hej igen!
Nu är det *inte* eldningssäsong, alltså meksäsong för att se varför min brännare förstör yttre brännarrör ganska frekvent!

Jag har en så kallad förlägningsstos som i sin tur sitter på en alu-lucka till CTC-pannor, allt orginaltillbehör från VB som installerades när brännaren installerades...

1) Ska det sitta någon packning mellan förlägningsstosen och pannluckan? Tex ett glasfiberband? Om man sätter fast brännaren utan förlägningsstos på pannluckan, vilket inte går på CTC 1100 för då kommer brännaren för långt in, sitter då brännren med den hyffsat stora kvadratiska vita packningen mot pannluckan?
2) Glasfiberbandet mellan yttre och inre rör, är det kritiskt vad det är för band, dimension osv? Det gäller väl bara att få en glipa kvar så luften tar sig mellan rören?
3) Såg ett dokument om att flytta anslutningen för en kabel i brännaren nyss på denna eminenta sajt, är det något som rekommenderas på alla brännare? Vad är syftet och förbättringen?

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: några frågor...

Inlägg av Stegatorparn »

1. I princip skall all luft till förbränningen gå via fläkten, mao alla fogar,skarvar mm skall vara täta.
Någon form av tätning erfordras i regel mellan förlängningsstos och lucka.
Utan förlängningsstos kan man använda den vita originalpackningen eller glasfiberband mellan yttre rörets fläns och lucka.

2. Inga krav förutom temperaturen. Skall bara se till att det är tätt mellan flänsarna.

3. Dokumentet gäller tidiga brännare där tändelementet matas via termostatfasen.
Onödigt att belasta driftstermostat och överhettningsskydd med 2,8 A.
Min brännare från 2004 var rätt kopplad från fabrik.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar