Viking bio problem med ljussensorn?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dandrestor
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 19 sep, 2016 12:52

Viking bio problem med ljussensorn?

Inlägg av dandrestor »

Hej allihopa, det är min första ämne på pellets.info!

Jag har ett problem med min Viking Bio pellets brännare. Efter att jag sätter på den, brännaren går igenom startfasen, dvs snurrar på skruven för att få startdosen, och väntar på lågan. Efter att sensorn känner lågan, dvs. låglampan lyser konstant, den börjar dosera lite mer pellets och varvtalet på fläkten höjer.

Det är här problemet uppstår. Efter circa en minut, låglampan börjar blinka igen. "Effekt" ljuset får aldrig tända. Först trodde jag att det fanns ett äkta problem med lågan, men jag har tagit ut ljussensorn och tittat igenom hålet (precis när det börjar blinka) och det fanns ju en låga som brinner.

Sen tänkte jag kolla på själva sensorn. Jag startade om brännaren lite senare, och medan den väntade på lågan, jag har tagit ut sensorn och lyst den med en ficklampa, och ljuslampan på brännaren började lysa konstant.

Jag märkte också att startdosan är lite mindre än jag har läst här på forumet att det ska bli - det brukar vara medan 40 och 60 g. Och sen efter att brännaren får låga, den får ganska små doser, ibland det finns bara en eller två pellets som faller ner genom röret. Kan detta vara anledningen till mitt problem?

Tack för era åsikter!

Dan

PS: min svenska är inte 100% som ni kan troligen se, fråga mig gärna om det är något som jag inte förklarar bra.

Uppdatering: Nu har jag fått det att fungera genom att ställa bränsle mängd inställningen till leveransvärdet. Jag vet att det ska inte vara så i drift, men åtminstone vet jag att problemet är kvantiteten bränsle som är för låg.

Nu har jag några andra frågor.
1) Hur jämn ska pellets doseringen vara? Ska samma antal pellets falla ner genom röret varje gång brännaren startar skruven i, säg, en sekund? Är det ok att det varierar? Är det ok att startdosen ligger på 40-60g?
2) Brännaren har gått utan problem förut när jag testade under sommaren. Nu har mängden pellets i mitt förråd blivit ganska låg. Kan hela problemet bero på att de pellets som ligger högst upp, som nu används, har t.ex. en högre fukt innehåll? De har varit på plats i förrådet en längre tid, jag vet inte precis hur mycket men det kan vara även några år.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio problem med ljussensorn?

Inlägg av Stegatorparn »

Först och främst ska du kolla skruvens inlopp och förrådsbotten om det är fullt av spån som försvårar pelletsens passage. Har du ett veckoförråd är det ganska enkelt, men ett större bulkförråd med en 45°ig skruv blir det knepigare. Skruvar är dåliga på att transportera spån, så det samlas i skruvbotten med tiden.

När skruven är okej och du har kört igenom pellets till en hink i c:a 15 minuter, kan du kontrollera startdosen och justera till 70 - 100 g.

Matningen kan vara mycket ojämn och kan skilja mycket mellan varje dosering, från ingen pellets till en hel drös. Det är normalt.
Beroende på pelletskvaliteten blir det alltid spån i skruvinloppet och det är en god idé att rensa c:a två gånger om året. Man märker om pelletsen är fuktskadad då den lätt smulas sönder mellan fingrarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar