Viking bio löser ut JFB vid start av tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
riseabove
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 08 dec, 2011 15:33

Viking bio löser ut JFB vid start av tändelement

Inlägg av riseabove »

Hej gott folk !

Jag har efter att haft min pelletsbrännare vilande över sommaren fått ett otrevligt problem.
När tändelementen skall starta löser brännaren ut jordfelsbrytaren i huset.

Startelement byttes förra året och köptes av Pelletsbrännarservice i kinna , elementet är uppmätt till 167ohm på båda kretsarna , inga skador finns på kablage till elementet osv.

När jag kopplar ur tändelementet så får jag självklart felkod på detta och jordfelsbrytaren löser inte ut.

Finns det något annat jag kan mäta på och testa innan jag beställer nytt tändelement efter mindre drift än 4 månader ?

Vintern kommer och jag har en fru som är mycket känslig för kyla inomhus så det känns lite brådis :D
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Viking bio löser ut JFB vid start av tändelement

Inlägg av CPMS »

Kan vara fukt i keramiken i elementet så prova att lägg det i ugnen på 150 grader några timmar och montera in det och prova. (om det inte är någon plast på det som kan smälta)

Annars ta lös elementet och be en elektriker megga det för att se om det är överslag i det.
Alla elfirmor ska ha en megger och det är nog billigast att ta elementet till dom än att ta hem en elektriker.
Senast redigerad av CPMS den fre 23 sep, 2016 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
riseabove
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 08 dec, 2011 15:33

Re: Viking bio löser ut JFB vid start av tändelement

Inlägg av riseabove »

Tack för svar !

Ja jag får kolla på detta. Nytt tändelement kostar 400 kronor och frågan är om det ens är värt o krångla mer?

Min oro är att jag börjar byta saker hejvilt o så är jag uppe i samma kostnad som en ny brännare kostar ....
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking bio löser ut JFB vid start av tändelement

Inlägg av d_anders »

Det låter tyvärr sannolikt att tändelementet är trasigt. Kanske är det lika bra att köpa ett nytt direkt att testa med. Visar det sig vara något annat så har du ett i reserv eller kan kanske sälja det för någon hundring under nypris.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
riseabove
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 08 dec, 2011 15:33

Re: Viking bio löser ut JFB vid start av tändelement

Inlägg av riseabove »

Mycket riktigt var det tändelementet och efter att ha hämtat mitt nya på PelletsBrännarService med som vanligt KANON bemötande (kan inte nog rekommendera denna firma) så fungerar allt som vanligt igen !

Ibland ska man inte gå över ån efter vatten utan gå på det som magkänslan säger direkt.

Tack för svar iallafall
Skriv svar