Bio Norr ändrat kvalitet?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av Duetten »

Jag har utan problem kört med pellets från BioNorr sedan Skellefteå kraft slutade leverera. För nån månad sedan fick jag hem en leverans av 6 pallar men nu när jag börjat elda med dom har jag stött på stora problem.

Första problemet var att brännaren stannade var och varannan dag pga. att pellets fastnat i brännarröret! Jag vet, det låter helskumt. Då jag öppnade brännaren såg jag att det satt fast pellets en bit upp bakom falluckan. Efter att jag tömt röret och rengjort rostret gick det bra att starta om men efter max nån dag var det samma sak igen. Vid några tillfällen var det så mycket pellets i brännarröret att det räckte ända upp i slangen! Det här höll på i ett par veckor innan jag insåg att det inte skulle lösa sig av sig självt...

Så vad göra? Jag startade brännaren och körde några brännarcykler och redan efter den 3:e blev det stopp igen. Jag insåg plötsligt att det kanske var så att brännaren inte klarade av att bränna upp den mängd pellets som ramlade ner. Istället byggdes det upp mer och mer i röret tills det togs stopp en bit ner. Den lösa pelletsen nedanför stoppet ramlade ner och brändes upp. Stoppet gjorde att det bara byggdes på mer och mer uppåt och när pelletsen var slut stannade brännaren efter 3 misslyckade startförsök.

Då brännaren hade gått över från lågeffekt till högeffekt var det c:a 12 sekunder mellan matningarna. Jag ökade därför intervallet för bränslematningen till c:a 16 sekunder (mer gick det inte att justera) och det verkar ha löst problemet med stopp i röret. Nu hinner brännaren elda upp det som ligger på rostret innan nästa dos ramlar ner. Jag har även kollat startdosmängden och den är lika som den alltid varit.

Men, problemen var inte slut där. Nu stoppar brännaren efter c:a 3 dagar och då jag öppnar brännaren ser jag att det ligger en riktigt stor och hård askhög på rostret. En så stor hög brukar det inte ens finnas då jag tidigare rengjorde brännaren efter att ha bränt upp c:a 2 fulla veckoförråd.

Jag lutar därför åt att det är pelletsen som är orsaken då det är den enda som förändrats. Inget är justerat eller ändrat sen vi hade en servicekille här för c:a 1 år sedan som mha rökgasinstrument gjorde injusteringen. Ja, förutom att jag nu ändrat intervallet på bränslematningen.

Kan det vara så att pelletsen är tätare/hårdare och brinner längre? Det skulle kunna vara förklaringen till att det blir stopp i röret. Men varför bildas det så snabbt en stor och hård askklump på rostret som för övrigt är max 2 veckor gammalt?

Är detta något som andra kunder hos BioNorr känner igen? Tips på lösningar?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Uppenbart är det ju som du beskriver att den nya leveransen tar längre tid för brännaren att bränna upp.
Har du mätt upp hur stor effekt/mycket pellets du matar?
Förändrat utseende på väggarna inne i pannan?
Måste du gå på modulerande effekt? Lågeffekt räcker i de allra flesta lägen.

När det gäller den hårda kakan på rostret så har jag samma situation med senaste leveransen. Men den kommer från VIDA. Jag har upplevt det även tidigare, och då har problemet varit temporärt och upphört lika oväntat som det uppkom. Min egen teori är att det beror på att råvaran har varit förorenad med något. Jord/sand är en teori. Spånråvaran hanteras ju med lastmaskin, och av misstag kanske det följde med några kilo sand vid hanteringen?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av Stegatorparn »

Som GFIP påpekar är det viktigt att veta vilken effekt eller pelletsvikt per 6 min som brännaren förbrukar när den fungerar bra.
Får man en ny leverans med en annan volymvikt, väger man och justerar matningen till samma vikt man hade innan.
Sedan är brännaren justerad till den nya pelletsen, inga instrument behövs. Fläkten rör man inte.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av CPMS »

Fick också en hård tjock kaka på rostret med några centimeter stora hål i som luften gick upp igenom, som en flera centimeter tjock Husmans. Drog på lite mer luft så försvann det helt.
Kör med 8mm Bionorr bulk.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av Duetten »

På min brännare (Viking Bio) ser jag att det bara går att justera luftmängd på lågeffekt. Är det den luften som du justerade? Men om jag börjar peta på den lär ju den injustering med rökgasinstrument som gjordes för dyra pengar åka ut genom skorstenen. Men det kanske är just det som är problemet för mig, dvs att det förändrade bränslet gjort att injusteringen inte längre är OK?

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. / Roli moderator
Senast redigerad av Duetten den ons 16 nov, 2016 22:40, redigerad totalt 3 gång.
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av Duetten »

GoForIt Pellets skrev: Har du mätt upp hur stor effekt/mycket pellets du matar?
Hur gör man det på ett enkelt sätt?
Förändrat utseende på väggarna inne i pannan?
Har inte tänkt på det men ska kolla vid nästa sotning.
Måste du gå på modulerande effekt? Lågeffekt räcker i de allra flesta lägen.
Hm, tror att det händer lite då och då att den går över på modulerande, dvs att brännaren går upp på högeffekt.
När det gäller den hårda kakan på rostret så har jag samma situation med senaste leveransen. Men den kommer från VIDA. Jag har upplevt det även tidigare, och då har problemet varit temporärt och upphört lika oväntat som det uppkom. Min egen teori är att det beror på att råvaran har varit förorenad med något. Jord/sand är en teori. Spånråvaran hanteras ju med lastmaskin, och av misstag kanske det följde med några kilo sand vid hanteringen?
Kan faktiskt vara så
Senast redigerad av Duetten den ons 16 nov, 2016 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av Duetten »

Stegatorparn skrev: Får man en ny leverans med en annan volymvikt, väger man och justerar matningen till samma vikt man hade innan. Sedan är brännaren justerad till den nya pelletsen, inga instrument behövs. Fläkten rör man inte.
Hur menar du att man ska väga? Är det densiteten du syftar på? Typ fylla ett litermått och kolla vikten?
Om densiteten ökar, ska man då dra ner bränslematningen? Men hur vet man hur mycket i så fall? Jag har bara ett litet vred och det känns mer som en chansning att justera.

Med fläkten antar jag att du syftar på justeringen av luftmängden. Ett annat svar jag nyss fick tipsade att kakan på rostret kanske kunde försvinna om man ökade luftmängden. Rätt/fel, vad vet jag?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av Stegatorparn »

I ditt fall där du kör modulerande, kan du inte ändra fläkten i bägge effektlägena.
Minska pelletsmatningen lite istället, vilket påverkar bägge driftsfallen.
Alternativet är att du bara kör låg effekt och kan justera både pelletsmatning och fläkt.
Positiv effekt blir längre gångtider.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av Stegatorparn »

Hur man ställer in en Viking Bio beskrivs i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 90#p147639
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av CPMS »

Har en egenbyggd kopia av en Biovarm brännare så för mig är det just nu lättare att justera luften men jag kan ju med brännaren ganska bra efter 16år.

Om du mäter upp pelletsmatningen kan du lättare hitta tillbaka till samma inställningar.

Det är nog bättre för dig att isåfall sänka matningen än att öka luften eftersom vi inte vet hur nära maximala panneffekten du ligger idag eller vilket undertryck du har i pannan.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bio Norr ändrat kvalitet?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Duetten skrev: Hm, tror att det händer lite då och då att den går över på modulerande, dvs att brännaren går upp på högeffekt.
Det kan du styra själv med mikrobrytare på kretskortet.
Testa att gå ner på bara lågeffekt. Det räcker i de allra flesta fall.
Det sparar dessutom påtagligt på slitagedelarna på brännaren.

Beträffande injustering så tycker nog den stora majoriteten att det är bortkastade pengar för en Viking Bio på grund av den ojämna matningen som uppbyggnaden ger. Justera efter Stegatorparns tips.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar