Blir inte klok på hysteresen.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Erto »

Hej,

Har en viking bio 20. Satt i en 72 graders termistor i laddomaten då den kördes med ved innan med en betydligt högre termistor.

Eldar mot en ackumulatortank på 750 liter.

Har en panntempgivare från värmebaronen som ska ha en en hysteres på 16 grader.

Men pelletsbrännaren går snart sett dygnet runt.

30 grader längst ner i ackumulatortanken och 70 överst. ( Där tempgivaren är satt)

Det känns väldigt fel och min pelletsförbrukning är stor. 2 upp emot 3 säckar om dagen och nu har det vart runt 0 grader och upp i utetemperatur.

Var ska jag börja felsöka?

Vb bios är 018 om jag inte missminner mig. Kan den behövas uppgraderas?

Mvh Erto
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Erto »

Bifogar en bild om det skulle säga något.

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Stegatorparn »

Bilden kanske säger något om man vet vad temperaturkurvorna ska visa.

Sätter man brännarens givare högt i tanken, utnyttjas tankens volym dåligt. Botten kommer alltid att hålla 20 - 30°. Bättre att tempgivaren sitter i mitten på tanken så utnyttjas i alla fall halva tanken och varmvattnet är räddat.
16° hysteres är för lite för en tankmonterad givare om brännare och tank ska fungera optimalt.
Det blir fortfarande ganska täta start och stopp pga skiktningen i tanken.

Bättre att ha en lösning med två givare. En startgivare någonstans i mitten under varmvattenberedaren/slingan och en stoppgivare i tankbotten.
Går att lösa med två termostater och ett tvåpoligt relä i en hållkrets eller en färdig lösning typ E-Kontrolls TK1B eller TK1F beroende på vad för utrustning man redan har. http://ekontroll.com/styrboxar/termosta ... styrningar

Vilken effekt kör brännaren på?
Du hade ju problem med låga rökgastemperaturer tidigare, löste det sig?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Erto »

Ja, har kikat runt överallt och det berodde på direktspjället. Har det öppet nu och rökgaserna ligger runt 170 grader.
Atmos vad jag har förstått har en sekundärlufts-skruv som jag har pluggat men inget mer.


Kör brännaren på lågeffekt.

Ska se om jag kan luska fram någon bättre termostat och försöka med den.

Det jag menade med bilden var att tempen i tanken sjunker knappt något och brännaren tuffar på hela tiden.

Tack för ditt svar!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Stegatorparn »

Sitter loggens givare i samma dykrör som brännarens givare?
Har du loggat brännarstarterna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Erto »

Ja, dom sitter på samma ställe. Har satt fast panngivaren med kemiskmetall så den känns bökig att flytta.

Det som syns längst ner i grafen är brännarens effekt.

Anatar att den dimper ner när den svalnar av.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Stegatorparn »

Skumt :? Är ju bara 2° mellan start och stopp på givaren. Vad är inställningen på den gula ratten på kretskortet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Erto »

Ja, det var det jag tyckte verkade så konstigt.

Gula ratten sitter vid 70.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Stegatorparn »

Då borde du ha start vid 62°, vilket stämmer med loggen.
Sedan gäller det att hitta orsaken till att den stänger ner vid 65°.
Inte så att det sitter en dubbeltermostat på pannan där drifttermostaten inte är byglad?
Brukar ju bli tivoli på lysdioderna när man försöker styra termostatfas och givare samtidigt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Erto »

Sitter en dubbeltermostat i Atmos-pannan. Är det den som spökar? Hur byglar man den?

Mvh
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Stegatorparn »

En dubbeltermostat har ett överhettningsskydd där all ström till brännaren ska passera och där brännarens svarta ledare är ansluten.
Därefter brukar strömmen gå över till drifttermostaten där brännarens bruna ledare ansluts när termostaten skall styra brännaren.
I ditt fall skall brun ledare anslutas till samma skruv som svart ledare eller drifttermostatens ingång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Erto »

Jaha, ja. Det har jag kopplat. Trodde det var något helt annat vi pratade om.

En dum fråga men vad ska jag sätta panntermostaten på? Det spelar väl ingen roll så länge den är högre än "den gula knappen". Alltså + 20 grader eller så.

Tror du det är bättre att ha den varmare termistorn i laddomaten så pannan kommer upp i högre arbetstemperatur?

Mvh
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Stegatorparn »

Är pannans drifttermostat byglad så har inställningen ingen funktion. Om termostaten är inkopplad och ställd på max, kan den bryta vid en panntemperatur runt 85-90° oavsett vad givaren i tanken känner.
Därför gäller det att panntemperaturen inte blir alltför hög pga lågt varvtal på laddningspumpen.
Hur styrs laddningspumpen?
Personligen tror jag inte på högre temperaturer på laddomatens termostat. Det medför högre panntemperatur innan ackumulatorn börjar laddas, vilket i sin tur medför större värmeförluster från panna och rör, sämre pannverkningsgrad och högre rökgastemperatur. Inte så många procent men ändock åt "fel håll".
Jag kör min laddningsventil med en 60° termostat för att returvattnet till pannan inte ska bli för kallt. Sedan bestämmer termostaten i botten av acktanken när den är färdigladdad, i mitt fall 70°. Toppen av tanken håller då c:a 75°. Min laddpump går på högsta hastigheten för att förhindra onödigt hög temperatur i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Erto »

Ja, har haft dom på max. Känns som om jag inte får upp temperaturen i tanken.
Pannan går aldrig över 72 grader som termistorn släpper på.

Tror pumpen är inställd så den går igång vid 70 grader om jag inte missminner.

Mvh
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blir inte klok på hysteresen.

Inlägg av Stegatorparn »

Pannan måste bli varmare än 72° för att kunna ladda acktanken. Någonstans måste ju värmen ta vägen.
Brännaren ska stoppa vid 78° och frågan är varför den stänger ner tidigare.
Har du följt brännaren under de c:a 20 minuter den är i drift och sett vad som händer?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar