Dåligt isolerad panna?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Dåligt isolerad panna?

Inlägg av KristianM »

Halloj,

Jag funderar på om min panna är dåligt isolerad. Det är en Värmebaronen Star, okänt årtal med en Viking Bio 20 brännare. När jag stänger av för att sota ur, så sjunker tempen från 80 grader till lite under 70 på en timme ungefär. Jag undrar hur det kommer gå till sommaren, hade räknat med att ha ganska låg åtgång på pellets när man kan stänga shunten. Eller är detta normalt?

Sen en sidnotis, (detta är mitt första hus), jag läser att många av er har typ 10-15 element i huset. Jag har 5(!) ett i källaren, två på första plan och två uppe. Alla är av gammal modell. Huset är från 1930, ca 120kvm + källare, dåligt isolerad vind, däremot är det mesta renoverat samt nya fönster. Hur hade det påverkat pelletsförbrukningen om jag klämt in fler element, bör väl öka? Har en liten kamin att elda i men det hjälper inte i alla rum.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dåligt isolerad panna?

Inlägg av CPMS »

Låter väl inte allt för konstigt, huset drar ju energi hela tiden.
Så här ser panntempen ut hos mig, lite större ytor att värma men det har bara varit runt 0 till några minusgrader sista dygnet. Bortse från sista timmen för då spolade jag en massa varmvatten för att tina lös snöslungan ur decimetertjock is. :)
temp.jpg
temp.jpg (43.79 KiB) Visad 5269 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Dåligt isolerad panna?

Inlägg av KristianM »

Härlig hysteres du har då! 30 grader? :p
Senast redigerad av KristianM den fre 03 mar, 2017 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dåligt isolerad panna?

Inlägg av CPMS »

Dubbla termostater för att få långa drifttider och mindre antal starter, körde på oljebrännartermostaten förut med 3 graders hysteres. Blev en himla massa start och stopp. :D
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Dåligt isolerad panna?

Inlägg av KristianM »

Åfan, jag kör också på pannans termostat nu, hysteres på 8 grader. Kopplar jag in panntempgivaren så får jag 16 grader men då startar den så fort man tappar varmvatten.. vet inte vad som är värst/bäst
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Dåligt isolerad panna?

Inlägg av nyman »

Sätt en värmefläkt för hundra spänn i bostaden, stäng shunt och cirkpump så får du se hur fort pannan kallnar. Tror inte din panna är så särskilt dåligt isolerad. Ett element i källaren kan ensamt ta en pelletssäck om dagen. Har du redan brännarens termostatkabel så skaffa ett annat chip som inte startar brännaren så fort en varmvattenkran öppnas.
På sommaren ska du stänga av pannan helt och använda en elberedare för varmvattnet. Förlusterna i en panna blir för stora vare sig du eldar med pellets eller ändå värre elpatronen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Dåligt isolerad panna?

Inlägg av Haseld »

Jag tycker också att det är ganska normalt. Brukar ha en paus-tid på mellan
40 och 70 min. beroende på hur kallt det är ute, från 79/80⁰ ner till 63⁰ när den tänder igen.

Tror inte att fler element ökar pelletsförbrukningen, heller tvärt om.

Med fler element får du en jämnare värme, det som framför allt avgör förbrukningen,
är nog hur varmt du har i bostaden. Med så få element är det säkert onödigt varmt nära
elementet men måste vara det för att det inte ska vara för kallt längst bort.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Dåligt isolerad panna?

Inlägg av KristianM »

Nyman:

Angående element i källaren, vågar man sänka värmen på den eller är det risk för fukt då?

Jag hade ett annat chip som jag köpte för ca 700kr, det hade dock en hysters på 10 grader. Så då kunde jag ju lika gärna köra på panntermostaten..

Jag har funderat på en varmvattenberedare, men är inte så påläst än. Drar inte även den en massa ström? (Tänker som elpatronen i pannan)

Haseld:

Jo jag tänker också så, har jag fler element så behöver ju inte varje enskilt element jobba så hårt.. en rörfirma ska i alla fall komma hit till våren för att kolla och ge mig pris på att sätta in några till :)
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Dåligt isolerad panna?

Inlägg av nyman »

Det är på sommaren det finns mest risk för fukt i källaren, jag kör med 7-12 grader så inte rören fryser på vintern.
Det är vindsisoleringen som är problemet på vintern när fuktig varm luft går upp i isoleringen, bildar is som sedan smälter och rinner någonstans. Nyare kåkar brukar ha diffusionstät plast under vindsisoleringen men gamla kåkar där vinden först isolerats med sågspån och höstlöv och sedan kompletterats med ett tjockt lager mineralull ligger i riskzonen.
Den fuktiga källare man får på sommaren är ett elände, man vill ju gärna inte elda för värmen i källaren och öppnar man fönster och dörrar för att få varmare släpper man in ändå mer fukt och förvärrar problemet.

En modern varmvattenberedare har mycket små förluster medan en värmepanna med elpatron förlorar mycket värme.
En varmvattenberedare för 1500-2000 kan nog tjäna in sig på ett eller två år och då slipper man allt bökande med sotning och uraskning.

Har man värmepannan stående direkt i källaren utan något pannrum är det däremot en fördel att elda ibland på sommaren så källaren hålls varm av pannans utstrålning. Då minskar problemet med hög fuktighet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Dåligt isolerad panna?

Inlägg av KristianM »

Ok, sänkte elementer i källaren lite nu, det har stått på max.

Har inget pannrum utan pannan står helt öppen i källaren, får köra den lite på sommaren då :)

Angående varmvattenberedare, damen klagar jämt på att vattnet snabbt blir kallt. Kan man köra med en som komplement på vintern? Så att man inte kör slut på varmvattnet så snabbt, eller är det antingen eller som gäller? Jag ska som sagt läsa på lite extra om detta :p
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Dåligt isolerad panna?

Inlägg av nyman »

Har du pannan direkt i källaren så får du nytta av spillvärmen så elda på sommaren blir inte så tokigt som när man slänger bort spillvärmen i ett pannrum.
Många som förbrukar mycket varmvatten sätter en varmvattenberedare i serie efter pelletspannan som bara går in när pelletspannan inte orkar.

Räcker det inte med pannvärmen för att hålla varmt i källaren nu?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Dåligt isolerad panna?

Inlägg av KristianM »

Ok, då det är det nog något i den stilen jag ska ha!

Det räcker säkert för att hålla en lagom nivå. Enligt termometern i brandlarmet brukar det ligga på 20 grader där nere, är ju kanske i varmaste laget? (Med elementet på)
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dåligt isolerad panna?

Inlägg av CPMS »

Jovisst men den du kör som komplement på vintern bör inte vara så frusen av sig. Kanske någon från norra delen av landet som är van att tvätta sig i kallt vatten. 8)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Dåligt isolerad panna?

Inlägg av KristianM »

Haha, om det inte är så varmt så man kan skala av huden, så duger det inte för henne.. å länge ska det räcka också!
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Dåligt isolerad panna?

Inlägg av KristianM »

Nu har jag i alla fall satt i panntermostaten för att få längre gångtid, samt instruerat lilla fröken i att inte använda varmvattnet i onödan. Verkar som det gjorde susen att stänga av elementet i källaren, tempen i pannan sjunker väldigt mycket långsammare! Får se hur detta påverkar förbrukningen! Tack för tipsen!
Skriv svar