Pellmax Cu och cirkulationspump

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Distordera »

Jag har ett problem med sus i radiatorerna.

På gamla pannan kunde jag stänga av pumpen på en switch men det susade inte heller i radiatorerna på lägsta farten.
På Pellmaxen är det inte lika enkelt.
Även på lägsta farten susar det en del och jag vet inte om den går att stänga av?

Vad finns för alternativ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för typbeteckning på Perfectapumpen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Distordera »

Logic 25-4U/130

Kan expansionstanken inverka något, den byttes samtidigt. Annars ska resten vara lika som med gamla tysta setupen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Stegatorparn »

Den pumpen har lägst kapacitet och borde inte ställa till med ljudproblem.
Nu har jag inte kläm på vilka inställningsmöjligheter den har. Dels brukar det finnas ett auto-läge där pumpen själv väljer hastighet, dels kan man i regel välja några fasta hastigheter.
En vanlig villa klarar sig med lägsta hastigheten.
Mitt hus har 25 radiatorer och det klarar motsvarande Grundfospump på lägsta hastigheten utan problem.

Du kanske inte har så många radiatorer att även lägsta hastigheten ger för stort flöde.
Då kan man sätta in en strypventil för att justera ner flödet.
Du kan prova att strypa med kulventilen på pumpens utloppsida, men det är ingen permanent lösning som jag rekommenderar.

Expansionskärlet påverkar inte strömningsljud i radiatorerna om det är inkopplat på rätt ställe i systemet och har korrekt tryck.

Vad jag kan se i manualen för pannan, ska det gå att stänga av cirkulationspumpen i installationsmenyn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Distordera »

Ok, tack för svar!
Cirkulationspumpen har 6 lägen. Låg fast, låg tryckstyrd samt mellan och hög dito.
Låg fast ger lägst strömningsljud.

Bra tips att testa med kulventilen.. så enkelt, så smart. :)

Jag kan inte riktigt hitta manualen efter diverse renovering/omflytt av prylar.
Har du lust att tipsa om hur man gör?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Stegatorparn »

Med manualen till hands är det nog lättare för dig att känna igen menyerna när du stegar dig fram.
Jag har inte satt mig in i den så noga, verkar lite rörig.
Leta upp "Close cpump" och sätt till yes så borde den stoppa.
En engelsk manual kan du ladda ner här http://varmebaronen.org/resources-downloads.
Någon svensk har jag inte hittat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Distordera »

Nu har jag lusläst manualen och dessvärre finns detingen inställning för att stänga av cirkpumpen... skitgrejer 8)

Återgår till brusljudet
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan alltid gå in i sommar mode och sätta den till manuell. Då stängs cirkulationspumpen av och motionskörs bara ibland. Samtidigt aktiveras en frostskyddsfunktion.

Det går också att installera en extern strömbrytare för att aktivera extern blockering av pumpen (sidan 13 i manualen) alternativt montera en strömbrytare på kabeln mellan pannan och pumpen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Distordera »

Uppskattar din hjälp!

Jag tog upp manualen igen och läser på sidan 13 att man kan ställa in att cirkpumpen stängs av vid "external block - voltage free contact (SELV).

Vet du vad detta kan betyda?

Angående att ställa in manuell sommardrift blir kallt i huset då det bara blir underhållskörning av cirkpump plus frostskyddsdrift i radiatorerna.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Stegatorparn »

På kretskortet finns en plint, 9 i manualen även betecknad J4, med två anslutningar som kan blockera några funktioner om anslutningarna får kontakt med varandra genom t.ex en strömbrytare, tidur, termostat eller reläkontakt.

"Voltage free contact" eller potentialfri kontakt betyder att tillkopplad krets endast får ha en brytande eller slutande kontakt. Det får inte finnas någon spänning eller ström i den krets som ansluts till plinten, då kretskortet kan förstöras.

Vilka funktioner som kan blockeras ställs in i installationsmenyn.
Som standard är plint J4 inställd för NO = normal open, vilket innebär att om plintens bägge anslutningar kortsluts så kommer inställd funktion att blockeras.
Det går att ändra funktionen till NC = normal closed, men det finns ingen anledning att ändra på om det inte är absolut nödvändigt.

I ditt fall om du vill stänga av pumpen på nätterna, kan du ansluta ett tidur med separat växlande kontakt till plint J4.
I installationsmenyn sätts "stäng cpump vid ext block" till Ja, "stäng shunt vid ext block" till Nej och "stäng brännare vid ext block" till Nej.
Funktionen blir att pumpen stoppas under inställd tid men också att ingen värme kommer ut på radiatorerna, även mitt i vintern.

Sommardrift är fabriksinställd på auto och aktiveras när utetemperaturen överstiger +17°. Denna temperatur kan man justera upp eller ner beroende på hur välisolerat hus man har.

Att stänga av cirkulationspumpen vintertid pga ljudproblem är ingen bra lösning, då innetemperaturen kommer att variera. Bättre att försöka komma till rätta med strömningsljudet.
Hur många radiatorer finns det i huset och vad är det för typ/ fabrikat på radiatorventilerna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Pellmax Cu och cirkulationspump

Inlägg av Distordera »

Nu var det ett tag sedan igen, hoppas du har överseende. :) Uppskattar dina svar enormt.

Tidigare panna hade cirkpumpen avstängd jämt med bra värme i hela huset samt ljudlöst. Så det borde lira nu med?

Ventilerna vet jag inte vad det heter, men för vad det är värt står det MMA på termostaterna. Både termostat och ventiler är nya samtidigt med pannan.
Skriv svar