Oljigt roster ?!?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mln1318
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 nov, 2005 00:56

Oljigt roster ?!?

Inlägg av mln1318 »

Hej, sotade ur som vanligt idag, då jag skulle göra rent rostret upptäckte jag att det var alldeles blankt och faktiskt oljigt (!) på ovansidan. Samtidigt tydde viss ärggrön färgning på att rostret utsatts för något surt. Det märkliga var att detta uppträdde endast på rostrets ovansida. Undersidan var torr. Det oljiga luktade en aning surt (ni ursäktar väl att jag inte smakade?) :D Någon som känner igen detta?
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Mitt blir också ärggrönt.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Hrm... :roll: Hos mitt roster är tydlig brun o svart samt torr. Borsta med mjuk stålborst så blev fint. Jag har inte tittat så noga avbildad som ni säger ärggröna. Jag får kolla nästa gång.

Ärggrön bilder blå/grön färg låter som är gjorda av kopparplåt eller kan va nån annan special metall ämne som gör.
Vad jag har hört talat om att de roster metallplåt är lika härda och ämne som man har på flygplans nos dvs värmeskölden, men vet jag inte vad är för sort metall ämne, kanske nån vet.
Det skulle va rolig att veta.

Ni kan prova skriva ner en mail till värmebaronen. info@varmebaronen.se och talar om er problem.
Om ni har fått svar så kopia av e-post och lägg in här "FAQ inlägg hos VB´s avdel. Direkt här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... efdc6eb4fe
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar