Ska sätta in Viking bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Frippe28
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 10 nov, 2005 22:57
Ort: Karlstad

Ska sätta in Viking bio

Inlägg av Frippe28 »

Hej
Nu måste ja ställa lite frågor, ja ska sätta in en viking efter 1/1.

Får man schablon avdraget på 30% på hela kostnaden med förråd och arbete? el bara på arbetet?

Hur gör man mest ekonomiskt med pellets på våren sommaren?

Är det någon som har haft några problem med en viking el med värmebaronen?

Är det problem med norsk pellets i den?

är det problem med den brännaren i en ctc1200 med distansluckan?


Tacksam för svar. En nybörjare
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Ska sätta in Viking bio

Inlägg av manin »

Frippe28 skrev:Hej
Nu måste ja ställa lite frågor, ja ska sätta in en viking efter 1/1.

1 - Får man schablon avdraget på 30% på hela kostnaden med förråd och arbete? el bara på arbetet?

11 - Hur gör man mest ekonomiskt med pellets på våren sommaren?

2 - Är det någon som har haft några problem med en viking el med värmebaronen?

3 - Är det problem med norsk pellets i den?

4 - är det problem med den brännaren i en ctc1200 med distansluckan?


Tacksam för svar. En nybörjare
1 - Bara arbete. Viktig att se till seperat i faktura. Dvs en belopp för material och en belopp för arbete. Skattemyndig krav det annars ogiltig.
Om jag minns är lägst 3500 kr i arbete får du avdrag. men om din är under så spara kvitto till nästa du skall utför någon annan hantverk ex ny badrum eller dyl så är bara att addera tillsamman med allt kvittot blir över 3500. Du får läsa mer på skatteverket.

11 - (jag missade den här) Själv har jag kört med vikingbio nån under sommar och tyckte inte så lätt bra. pga svår få igång att drag upp pipan. eftersom ute var för varm och källare kalla. Men funger bättre att köra tidigare morgonen då är svalna och kör upp full varmvattentapp en gång. Så den håller en del hela dag beror hur mycket utnyttja och avgör den di panna förhållande. Min sista av sommarstid hade jag installerat sådan time som starta varje morgon och vissa på kvällar. Tyckte var hyfsade funger bra. Elpatron är inte fel att köra under sommarsäsong men avgör priset på el. Jag märkte att det inte är så stor skillnad kostnader som jag haft var bara hundra lapp mer med el per månad

2 - Tydlig i början kan vara nån man kan säga att vanligvis händer problem är fläkten ur funktion. Den Vikingbio har 2 års fabriksgaranti tro jag.
Idag bör dom nya ska vara felfritt. eftersom dom har sätt något nytt med spänningsadapten som inte hade funnits, hoppas jag. men se till att det skall vara nyast tillverkas år som finns i.

3 - Jag har provkört med Norsk pellets och tydlig fungerade bra men får intrimma rätt så inte blir för het. Den starta lite längre än vita pellets men väldig snabb uppvärmning och mindre aska.

4 - Själv vet inte hur bra är det. Inga av här har distans på ctc 1200 utan några som har till sina Niba. Jag tror klart att du skall ha distans till din panna eftersom jag ser enlig VBs resultat säger mycket bra med distans.

Det var nån jag kan svara som ska stämmer som du vilja veta en hel del. Jag hoppas det vad jag har läst flesta inom här forum. Förutom den nya regler med avdrag har jag inte läst riktig. Utan vad jag har varit med om det som rot-avdrag då. Nu är jag trött så går jag och lägg mig god natt.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ska sätta in Viking bio

Inlägg av GoForIt Pellets »

Frippe28 skrev:Hej
Nu måste ja ställa lite frågor, ja ska sätta in en viking efter 1/1.

Får man schablon avdraget på 30% på hela kostnaden med förråd och arbete? el bara på arbetet?

Hur gör man mest ekonomiskt med pellets på våren sommaren?

Är det någon som har haft några problem med en viking el med värmebaronen?

Är det problem med norsk pellets i den?

är det problem med den brännaren i en ctc1200 med distansluckan?


Tacksam för svar. En nybörjare
1. Kolla med skatteverket och kommunens energirådgivare.
11. Vi har kört med pellets även under sommaren. Men det kan vara lite problem med att få brännaren att gå så lite som man önskar. För vår del så ligger kostnaden för pellets långt under kostnaden för el.
2. Ja, vi tillhör dem som har haft en hel del problem. De flesta finns återgivna här på forumet. Det är av yttersta vikt att du får tag i en seriös installatör som verkligen kan Viking Bio. Återkom gärna om du har mer konkreta frågor.
3. Ingen erfarenhet. Har kört Såbi, lite SBE och testar nu Wisswood.
4. Ingen erfarenhet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

Utklipp från regeringens hemsida:

"För vilken typ av kostnader kan jag få investeringsstöd?
Enligt förslaget i den promemoria som remitterats under sommaren ska både arbets- och materialkostnader vara stödberättigande med upp till 30 procent av kostnaderna upp till ett visst belopp. Maxbeloppen kommer att vara olika för olika åtgärder och bli lägre för konvertering från oljeuppvärmning eftersom den investeringskostnaden är lägre."

Läs mer här:
http://www.regeringen.se/sb/d/6000;jses ... bcte#50388
Frippe28
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 10 nov, 2005 22:57
Ort: Karlstad

Inlägg av Frippe28 »

Får man bidraget om man går från olja till pellets?
Kan man få 30% på brännarens kostnad?
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Ja tanken är ju att få folk att byta från olja och El.
Det ser ut som att man får tillbaka 30%, men inget är bestämt än.
men jag tror att samtliga priser på brännare VP mm kommer gå upp iom att folk får denna subvention.
Men några slantar skall man väll kunna tjäna, även om det redan är våra skattepengar som kommer åter :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

Ersättningen för byte från olja kommer att vara något lägre än om man byter från el, detta p.g.a att investeringskostnaden är lägre.
Frippe28
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 10 nov, 2005 22:57
Ort: Karlstad

Inlägg av Frippe28 »

Men ja har en oljepanna med elpatron, då kan man väll säga till staten att man kör på el och få 30%iga bidraget?
Skriv svar