Aska i brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Klinga
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 08:41
Ort: Finspång

Aska i brännarrör

Inlägg av Klinga »

Hej,
Har problem med att det samlas mycket aska i brännarröret på min viking bio. Den sitter i en CTC1100-panna och då brännaren försöker tända misslyckas den för att rostret är fullt med aska, pannan är då knappt halvfull med aska efter ca 5dgr.

Har även hög rökgastemp uppåt 250-grader.
Brännaren är ej inställd av leverantör ännu då han ville vänta till det blivit kallare ute (har det någon betydelse?)

Jag använder mig utav norsk pellets och den är tydligen hårdare vilket kan störa om jag förstått rätt.

Har någon haft samma problem??
pellepellets
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 13:05
Ort: Ingarö
Kontakt:

Inlägg av pellepellets »

Jag får också en del aska i brännarröret men inte så att det stört funktionen.
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

Att det sammlas en askkaka i röret är normalt, men rostret skall vara hyfsat fritt från aska. Brännaren blåser rent rostret när den har brunnit färdigt. Kolla så rostrets springor inte är igensatta.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Aska i brännarrör

Inlägg av André »

Klinga skrev:
Har även hög rökgastemp uppåt 250-grader.
Brännaren är ej inställd av leverantör ännu då han ville vänta till det blivit kallare ute (har det någon betydelse?)
Skillnaden skulle väl va om du har halv dåligt drag nu så lär det bli mycket mer då det blir kallare ute.. :roll:

Men de löser du med motdragslucka.. Skaffa en sådan innan han kommer o justerar brännaren då kan han justera in den oxå så får du samma drag året runt.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

För bästa varje gång man uraska så borsta på roster samtiden även kollar så att springor är rent.
Det gör jag alltid!!!
Så det funkar fint.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Klinga
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 08:41
Ort: Finspång

Inlägg av Klinga »

Tack för inläggen,

Har kollat springorna och de är OK, rörkrökaren satte dit en motdragslucka i samband med brännaren men tyvärr är han ingen hejare på injustering men har nu lovat att fixa en som är det. Jag hoppas få bättre ordning på grejorna efter det.

Jag tänkte undvika "gläppandet" i min CTC-panna genom att koppla tappvattnet genom en varmvattensberedare jag har liggande är det någon som har någon erfarenhet av det?

/Utprovare
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Klinga skrev:Tack för inläggen,

Har kollat springorna och de är OK, rörkrökaren satte dit en motdragslucka i samband med brännaren men tyvärr är han ingen hejare på injustering men har nu lovat att fixa en som är det. Jag hoppas få bättre ordning på grejorna efter det.

/Utprovare
Hoppas allting funger bra nu med din vikingbio eller ?
Om det har gått problemfri dess och vad var det felaktig som du upptäckte och vad har du fått problemslöst?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Klinga
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 08:41
Ort: Finspång

Inlägg av Klinga »

Hej igen,

Jag minskade på doseringen av pelletsen då jag läst här på forumet att man bör göra det då man kör med norsk pellets. Jag ökade även luften till brännaren lite.
Detta verkar göra att brännaren går bättre.

Tyvärr har jag fortfarande väldigt hög rökgastemp över 300-grader.
Rörkrökaren lovade skaka fram någon som kan justera in brännaren optimalt så jag hoppas på det.
Viking Bio + CTC1100
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Aska i brännarrör

Inlägg av manin »

Klinga skrev:Hej,
Har problem med att det samlas mycket aska i brännarröret på min viking bio. Den sitter i en CTC1100-panna och då brännaren försöker tända misslyckas den för att rostret är fullt med aska, pannan är då knappt halvfull med aska efter ca 5dgr.

Har någon haft samma problem??
Tänker visa upp min bild som du kan se hur det ser ut en normal så här har kört efter 6 dygn. Alltså att där roster skall va fritt från aska efter avsvalning.
Bild
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
surmasen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 17 sep, 2005 01:21
Ort: Falun

Inlägg av surmasen »

Ahh precis den tråden jag sökte efter! Har fått igång brännaren bra känns det som, tyvärr upptäckte jag idag när jag askade ur panna och brännare att det även blivit en u-formad "askkaka" på rostret.........

Askade ur pannan för en vecka sedan och rengjorde rostret med stålborste så det var ok.

Funderar på om det är för hög temperatur i brännarröret? Hur sänker jag den isåfall genom att öka lufttillförsel?

Eller kan det vara något annat, vad tror ni? :roll:
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
Skriv svar