Panntemperatur givare. Viking Bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
igor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 okt, 2005 14:06

Panntemperatur givare. Viking Bio

Inlägg av igor »

Fick av et kompis höra att jag var tvungen att skaffa en givare, så jag gjorde det. Sen kom min gamle far och kopplade in brännade på oljebrännarend gamla givare, med termostat och överhettningskydd och hela patrasket. Funkade jättebra.
Första frågan:
Nån som behöver en givare? Jag har en över....

Andra frågan:
Går det att använda givaren för att öka spännvidderna. Jag tycker att brännaren går för korta stunder. Skulle vilja kunna välja start och stopp temp.

Mvh

Peter
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Har du provat med fördröjningstid som man kan ändra. det sitter på kretskort där röd knappor. Läs handbok innan du petar.
Men va försiktig att peta på kretskortet

Fördröjningstid gör 30 minuter innan den går starta. Så min gör starta runt 15-20 grader mellan omkring 7-9 starta per dygn just nu. men vid riktig vinterkall gör den mellan 20-25 grader.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
igor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 okt, 2005 14:06

Inlägg av igor »

Jag har testat det men inte nu när det blivit lite kallare. Men det går altså inte att använda sig av två olika "mätkällor"?
Exprimeterar vidare...

/P
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Panntemperatur givare. Viking Bio

Inlägg av Roli »

igor skrev:Andra frågan:
Går det att använda givaren för att öka spännvidderna. Jag tycker att brännaren går för korta stunder. Skulle vilja kunna välja start och stopp temp.

Mvh

Peter
Läs här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1531
Där finns ett kopplingsschema på hur du skall koppla för att kunna välja start och stopp temp. Du har ju redan två termostater så det enda du behöver skaffa är ett lämpligt 2-poligt relä samt ev. en box att bygga in det i.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
igor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 okt, 2005 14:06

Inlägg av igor »

titta va bra, det borde ju funka. Tack för det svaret.
/P
Skriv svar