SOTAREN

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sture
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 05 nov, 2005 14:23
Ort: ÅHUS

SOTAREN

Inlägg av sture »

Sotaren har bara sotat pannan Viking BIO är borttagen från pannan då sotaren har kommit och rengjort pannan samt skorsten :shock: :shock:
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror inte sotaren brukar sota brännaren. Våra gör det i alla fall inte. Och jag är lika glad för det, för deras kunskaper om olika brännare etc. är begränsad.
Men det är klart, att är han och sotar en riktigt kall dag, och lossar brännaren, så antas han väl sätta tillbaka den och koppla på igen..?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

GoForIt Pellets skrev: Men det är klart, att är han och sotar en riktigt kall dag, och lossar brännaren, så antas han väl sätta tillbaka den och koppla på igen..?
De vete f-n.. :?

Tror nog att elpatron får gå den dagen om man inte är hemma o startar den själv.. Ifo så rengör våran sotare brännaren men han startar inte upp den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

André skrev:
GoForIt Pellets skrev: Men det är klart, att är han och sotar en riktigt kall dag, och lossar brännaren, så antas han väl sätta tillbaka den och koppla på igen..?
De vete f-n.. :?

Tror nog att elpatron får gå den dagen om man inte är hemma o startar den själv.. Ifo så rengör våran sotare brännaren men han startar inte upp den..
Där ser man hur olika det kan vara.
Jag släpper inte gärna in sotaren till pannan alls, utan att själv vara närvarande.. :lol:
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Innan jag började sota själv, rörde sotarna varken brännare eller eldstad, de sotade bara skorstenen och resten av pannan. (Och ganska slarvigt, dessutom.)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar