Pelletsfabrikat...forts

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Pelletsfabrikat...forts

Inlägg av Dick »

Är relativt nystartad (2 veckor). Började med SÅBI småsäckar (8 mm) vilket fungerade utmärkt. Har sedan köpt bulk av Bio Norr (6 mm) vilka också går bra, men med irriterande mycket spåninnehåll, så det är näst intill omöjligt att få brännaren att gå optimalt. Svårt att justera "Bränsle" när matningen ej är konstant. Jag har justerat in det på ett ungefär och brännaren tickar ju på i alla fall. Eftersom brännaren är en aning underdimensionerad för anläggningen skulle jag dock vilja ha den att gå på "fullt flås" hela tiden, men den går ner sig ibland pga ojämn (för dålig) matning. Har reklamerat detta, men spånleverantören :wink: har inte kommit och tittat ännu.
Fick ett till problem också; Brännarskruven tittade en dag fram ur botten på MAFI-förrådet. Det löstes med en ny plåt samt 60 mm kortning av matarskruven. Troligtvis har den gått för tungt med spånpelletsen, så den blivit utsträckt. Jag hade justerat in den precis i röret tidigare, men nu ligger den en bit från änden.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej Dick!
Kör du Viking Bio från Värmebaronen?
Jag blir lite tveksam när jag läser ditt inlägg, och saknar information i din signatur. (Lägg gärna till info om din utrustning i din profil)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Jepp, Viking Bio som gått utan (eget) avbrott sedan 20/12.
-Varav tveksamheten?
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag uppfattade det du skriver som brännarskruven, som att du hade någon annan typ av brännare. Jag inser nu att det är matarskruven från veckoförrådet du menade.

Har du fått någon ordning på dina problem?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Har löst detta "temporärt" genom att sänka matarskruven något samt ökat "Bränsle" till max. Dessa två åtgärder medför att brännaren går hyfsat åtminstone. Skall åka och handla några prylar för att göra en "spånsåll" från bulkförrådsskruvens utblås till veckoförrådet på måndag. Pelletsleverantörens reklamationshandläggare har lyst med sin frånvaro... Återkommer...
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Skriv svar