Manual till Viking Bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Manual till Viking Bio

Inlägg av gurra »

Jag funderar på att själv installera Viking Bio i min panna men skulle gärna vilja titta på installationsmanualen först så jag vet vad jag ger mig in på.

Finns det nån vänlig själ som skulle vilja skicka den till mig i digital form (-pdf) eller lägga upp den för nedladdning? Skulle göra mig väldigt glad :)
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Om du skaffa Vikingbio so det finns ingår manual häften medfölj i paket.
Och med vikingbio är mycket enkel att installera. förutom pannlucka måste du fixa själv är vettig jobb. Annars finns köpa pelletslucka för omkring två tusen kr.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
JoFi
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 11:54
Ort: Stenungsund

Inlägg av JoFi »

Manualen finns så vitt jag vet inte i PDF..

Det ända den behöver är en anpassad lucka o jag rekomenderar en motdragslucka för annars kommer du få stadiga störningar. Annars är det bara o ge brännaren fas nolla o Jord samt kolla om din panna skickar ut tänd signalen tillbrännare som fas.

Att kolla är att du matar brännaren med samma fas som "tänd" signalen, man kan få läskiga överaskningar när potentialen inom brännaren blir 400 volt istället för 240. *gnist sprak*

Om du behöver fler tips skicka mej ett PM så delar jag med mej av mina erfarenheter, beslöt mej själv för att det här med rörmockare o andra fjollor är onödigt så jag plockade in min Comet med allt VVS själv hösten 03 o tryckte i en vikingBIO hösten 04. Begärde sen in fast pris på besikning av installationen. (635 kr för VV o 380 kr för brännaren)

Inkopplingen av starkströmmen till pannan lät jag en kompis som är bekant göra. Inkopplingen av brännaren var juh bara i mitt fall o byta kontakt så den passade till bion istället för den olje brännare jag hade innan.

Skall ta o dokumentera min installation o lägga upp den på nätet när jag hinner.

//Johan
Värmebaronen Comet
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Beställt Sfinx Solar paneler + värmeväxlare
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Tack JoFi! Låter inte alltför avancerat.
Sitter en Bentone Beo 10V på pannan nu. Så vitt jag vet startas och stoppas den av pannan. Så det borde alltså bara vara att byta brännaren och använda samma kabel?

Använder Viking Bio någon tempgivare som ska placeras i nåt dykrör på pannan eller styrs den helt av pannan för av och på?

Jag antog att den inte finns som -pdf men man vet aldrig, brukar alltid finnas någon som tycker det är roligt att scanna inn den och lägga ut på nätet av något skäl :)

Skulle bara vara bra att få läsa den innan jag köper allt. Har ändå inte råd att köpa allt just nu så jag tänkte att under tiden kunde man ju läsa på lite.
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
JoFi
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 11:54
Ort: Stenungsund

Inlägg av JoFi »

gurra skrev:Tack JoFi! Låter inte alltför avancerat.
Sitter en Bentone Beo 10V på pannan nu. Så vitt jag vet startas och stoppas den av pannan. Så det borde alltså bara vara att byta brännaren och använda samma kabel?

Använder Viking Bio någon tempgivare som ska placeras i nåt dykrör på pannan eller styrs den helt av pannan för av och på?
Det är "nog" bara o byta kontakt om du har tur, min oljelampa hade matning så jag bytte kontakten o bytte till den nya luckan (behöll oljelampan i den andra som nöd++ drift om BIO skulle lägga sej på rygg. Har en 25 liters båttank o hälla disel i om det kniper.

Start o stop kan du juh till o börja med låta pannan styra, det går enligt uppgift alldeles utmärkt o köra med BIO's egen temperatur styrning om man vill.

Som den pillerjocke jag är kan jag juh givetvis inte låta fabriksinställningarna vara heller så min anläggning är nog allt annat än std numera o värre kommer det o det bli när jag skruvat lite till.

Har planer på o bygga en styrdator med egen lambda sond så jag kan reglera lite nogrannare. ;)

//Johan
Värmebaronen Comet
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Beställt Sfinx Solar paneler + värmeväxlare
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Röd text skrev av Manin
gurra skrev:Tack JoFi! Låter inte alltför avancerat.
Sitter en Bentone Beo 10V på pannan nu. Så vitt jag vet startas och stoppas den av pannan. Så det borde alltså bara vara att byta brännaren och använda samma kabel?
Det ingår i paket som finns medföljer kabel + rökgastemp. + väggmontering + Vikingbio samt instr. häften.
Det är bara att koppla enlig schema. Ja dvs samma kopplar som din oljebrännare.


Använder Viking Bio någon tempgivare som ska placeras i nåt dykrör på pannan eller styrs den helt av pannan för av och på?
nej bara kabel till inne panel där man kopplar inte annat. Så Vikingbio sköter start och stopp från panel.

Jag antog att den inte finns som -pdf men man vet aldrig, brukar alltid finnas någon som tycker det är roligt att scanna inn den och lägga ut på nätet av något skäl :)
Jo det är enkel, men det är förnbjud att kopia :D
Men vad är din email?


Skulle bara vara bra att få läsa den innan jag köper allt. Har ändå inte råd att köpa allt just nu så jag tänkte att under tiden kunde man ju läsa på lite.
Har inte råd :? om din olja skulle ta slut skulle du beställa nyfyllda olja om du inte har råd till ny vikingbio. Nej köp pelletsbrännare det kostar lika mycket om du beställa 2,5 m2 olja. Efter ett år då märkt du mer pengar i plånbok 8) .
Där Triomax om du skall ha Vikingbio så är bara en svartkabel går in i panel och därefter har du 5 ledning.
Blå kopplar in "N" noll
Gul/grön (jordad) kopplar in symbol ser ut uppochner julgran
Svart kopplar in symbol "P"
Brun kopplar in rela som leder till symbol "4"
Femte inget.
Det var vad jag ser här Triomax elschema

Och skruven (utav Värmebaronen) skall du bara stick in på vikingbio
Då klar och starta efter 5-10 min och intrimma om det behövs för att ge bra förbränning och kollar igen efter några veckor.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Tack ni ha! Låter mycket bra.

Olja kör jag inte på nu, den är slut. Kör pannan på el. Har installerat en innegivare och skruvat ner pannan så den håller 15 grader innetemp. Eldar i kaminen i vardagsrummet men har tröttnat på det nu. Kalla mornar, hämta ved, klyva osv. Man är ju lat :)
manin skrev:Det var vad jag ser här Triomax elschema
Följer det med ett kopplingsschema till Triomax med Viking Bio? Står det exakt hur just den pannan ska kopplas ska det inte vara några problem :P
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
mnnse
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 23:35
Ort: Oskarshamn

Manual

Inlägg av mnnse »

Jag fick en från Värmebaronen i pdf
Vill du ha den på mail
Snart med Nibe CITY och VikingBio
Kommer att byta hus feb 2006
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Måste bara tacka en gång till mnnse!

Manualen är klockren. T.o.m. instruktion för min panna, Triomax.

Såna här forum och dess medlemmar är guld värda :!:
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Manual

Inlägg av manin »

mnnse skrev:Jag fick en från Värmebaronen i pdf
Vill du ha den på mail
Finns det instuktions på pdf på nätet man kan hämta eller VB skickas bifogen till dig?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

Jag fick en från Värmebaronen i pdf
Vill du ha den på mail
Kan jag också få en? :oops:
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
mnnse
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 23:35
Ort: Oskarshamn

Re: Manual

Inlägg av mnnse »

manin skrev:
mnnse skrev:Jag fick en från Värmebaronen i pdf
Vill du ha den på mail
Finns det instuktions på pdf på nätet man kan hämta eller VB skickas bifogen till dig?
Jag kan skicka den till dig jag fick min från VB
Snart med Nibe CITY och VikingBio
Kommer att byta hus feb 2006
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

Tack mnnse!! Skönt att kunna förbereda sig lite inför den stora dagen :D
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Klp
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 16:32

Inlägg av Klp »

mnnse Skrivet: Mån 23 Jan, 2006 00:43 Rubrik: Re: Manual

--------------------------------------------------------------------------------

manin skrev:
mnnse skrev:
Jag fick en från Värmebaronen i pdf
Vill du ha den på mail

Finns det instuktions på pdf på nätet man kan hämta eller VB skickas bifogen till dig?


Jag kan skicka den till dig jag fick min från VB
mnnse,

Kan du skicka manualen till mig med.
Jag tror att jag tappat bort min, hittar den åtminstone inte.
Antagligen har den fallit ned ibrännaren :?

Har haft extremt stora problem med min Bio och installatören står handfallen.
Senaste nytt är att Värmebaronen har tagit fram ett nytt raster som sha vara bättre.
Ska få det i morrn eller på fredag
// Patrik
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Klp skrev:
mnnse Skrivet: Mån 23 Jan, 2006 00:43 Rubrik: Re: Manual

--------------------------------------------------------------------------------

manin skrev:
mnnse skrev:
Jag fick en från Värmebaronen i pdf
Vill du ha den på mail

Finns det instuktions på pdf på nätet man kan hämta eller VB skickas bifogen till dig?


Jag kan skicka den till dig jag fick min från VB
mnnse,

Kan du skicka manualen till mig med.
Jag tror att jag tappat bort min, hittar den åtminstone inte.
Antagligen har den fallit ned ibrännaren :?

Har haft extremt stora problem med min Bio och installatören står handfallen.
Senaste nytt är att Värmebaronen har tagit fram ett nytt raster som sha vara bättre.
Ska få det i morrn eller på fredag
Hur nytt? Min brännare är köpt i september.
Har du foto på rostret så lägg ut det!
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Skriv svar