Byta till 6mm i en Viking Bio, mina erfarenheter...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Byta till 6mm i en Viking Bio, mina erfarenheter...

Inlägg av Krister »

Har precis bytt till Bionorr 6mm pellets (igår kväll) och tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Innan körde jag 8mm granpellets från en lokal tillverkare.

Förberedelser
Medan jag fortfarande hade en del 8mm pellets kvar i förrådet gjorde jag följade:
- Körde två startdoser och sparade dessa pellets i en påse.
- Körde skruven i 60 sekunder och sparade pelletsen i en påse.
- Sedan körde jag slut på så mycket jag kunde av den gamla pelletsen och resten skrapade jag ur och hällde i gamla tomma pelletssäckar. Det blev 1 och en halv säck med pellets och även en hel del spån. Jag tömde även skruven.

Själva bytet
- Fyllde oljefatet med den nya pelletsen och körde skruven kontinuerligt tills jag fyllt en tredjedels säck.
- Körde 60 sekunder och sparade i en påse.
- körde 2 startdoser och sparade i en påse.

Justering av startdos
- Genom att väga pelletsen från både 60sekunders körningarna och startdoserna kunde jag konstatera att mindre pellets matas fram under samma tid med 6mm pellets än med 8mm. Detta kan ju tänkas ändra sig när jag kört ett tag då jag bara körde ca: 5 kg genom skruven och kanske inte har normal fördelning av pellets i skruven än. Jag kommer att göra om denna kontroll när jag har kört ett tag.

- Sedan ökade jag startdosen tills jag fick ungeför samma vikt med pellets som jag hade innan bytet. Jag säger ungefär då jag inte hade någon våg utan använde en klädhängare som balansvåg. Ca: 45-50 grader medsols vred jag startdosjusteringen.

Justering av matning
- Efter start i högeffektsläge och ca: 10-15 minuters körningen konstaterar jag, inte helt oväntat, att lågan knappt tar sig ut ur röret så jag ökar matningen ca: 45 grader (från NW till N om man ser potentiometern som en kompass). Efter ytterligare 10-15 minuter så kollar jag igen och lågan ser nu riktigt bra ut så jag nöjde mig så.

I helgen skall jag ev. finjustera lite mer när det är ljust ute så att jag kan se hur röken ser ut.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
SMOKIE
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 01:15
Ort: Härnösand

Inlägg av SMOKIE »

Vad vill du komma fram till.

Jag har i tre månader kört Bionorrs pellet 6mm i 16kg småsäck,
det gick åt drygt TVÅ OCH ENHALV säck dygn.
(dvs drygt 40kilo) + sotning 2 gånger per vecka

I fem veckor
Med 8mm gran-fura pellets i 15kg småsäck från Lokal tillverkare
har förbrukningen varit och är 27kg dvs KNAPPT två säck per dygn.
+ sotning var ÅTTONDE dag.
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

SMOKIE skrev:Vad vill du komma fram till.
Om det funkar bättre eller sämre, i ditt fall verkar det ju inte ha funkat speciellt bra. Tiden lär utvisa om det blir samma sak för mig.

Det är helt klart skillnad på pelletsen. Måste säga att 6mm pelletsen luktar sämre och ser smutsigare ut än den jag körde förut. Däremot verkar det vara betydligt mindre spån (dammar dock en hel del).
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Krister, det skall bli intressant att följa din utvärdering av 6 mm pelletsen och se hur driftsäkerheten och förbrukning ev påverkas.
SMOKIE skrev:Vad vill du komma fram till.

Jag har i tre månader kört Bionorrs pellet 6mm i 16kg småsäck,
det gick åt drygt TVÅ OCH ENHALV säck dygn.
(dvs drygt 40kilo) + sotning 2 gånger per vecka

I fem veckor
Med 8mm gran-fura pellets i 15kg småsäck från Lokal tillverkare
har förbrukningen varit och är 27kg dvs KNAPPT två säck per dygn.
+ sotning var ÅTTONDE dag.
Smokie, har du justerat brännaren efter du började köra 6mm ?
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

(är inte VikingBio specifierad för 8mm pellets...?)

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Abbe skrev:(är inte VikingBio specifierad för 8mm pellets...?)
Jo, fast på den gula lappen som följer med brännaren med skötselråd så står det 6-8mm.

Men för säkerhets skull ringde jag och frågade Värmebaronen och de sa att den var testad med 8mm pellets men om man bara justerade om den så skulle det inte vara några problem att köra 6mm i den.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Summering
Nu har jag kört i lite över en vecka med 6mm pellets (Bionorr) och tänkte summera mina erfarenheter.

Fördelar
+Jag upplever att brännaren tänder snabbar, dvs får låga fortare. Har dock inte tagit tid.
+Matningen är jämnare, troligen berore det på att 6mm pelletsen är mindre och blir jämnare fördelat i skruven.
+Relativt lite spån.

Nackdelar
-Dammar mer än den 8mm pellets jag körde med innan.
-Luktar sämre.
-I högeffektsläget blåser det ut en del pellets in i pannan. Såg en del pellets ligga och brinna i askan. Hamnar också en del halvförbrända pellets framför rostret och när jag skulle aska ur brännaren låg det fortfarande glödande pellets framför rostret. Har aldrig råkat ut för detta med 8mm pellets.

Sammanfattning
Kör man bara på lågeffekt så funkar det rätt så bra att köra 6mm i Viking Bio. Dock skall man ändå justera högeffektsläget först annars kommer man troligen att få en lägre effekt i lågeffektsläget än man räknat med eftersom Värmebaronens skruv matar mindre vikt pellets på samma tid med 6mm pellets jämfört med om man kör 8mm pellets.

Kör man mycket på högeffekt så rekommenderar jag att man håller sig till 8mm pellets.

Jag vill dock påpeka att jag inte gjort någon riktig justering med instrument och jag körde bara på högeffekt i ett och ett halvt dygn men då fläkthastigheten alltid är fullt blås i högeffektsläget så tror jag inte att någon justering skulle kunna lösa problemet.

När det gäller förbrukningen så verkar den var ungefär densamma som tidigare. Men som sagt, jag har bara justerat genom att titta på lågan så det är svårt att avgöra.

Kort sagt, det är inget fel på pelletsen, men Viking Bio (och kanske också andra framåtbrinnande brännare) funkar bättre men 8mm pellets. En uppåtbrinnande brännare har nog inte samma problem och en uppåtbrinnande övermatad brännare skulle förmodligen t.o.m. kunna fungera bättre pga den jämnare matningen.

Observera att detta är enbart mina erfarenheter och teorier och det skall inte betraktas som något annat.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Byta till 6mm i en Viking Bio, mina erfarenheter...

Inlägg av stereotypen »

Bumpar denna för fråga:

Vad händer om man blandar 6 och 8mm pellets?

Jag tänker öm man slår i varannan 6 och varannan 8mm?

Vad tror ni?

Kan få 6'or ganska billigt.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Byta till 6mm i en Viking Bio, mina erfarenheter...

Inlägg av Eldvin »

Bra lär det inte bli.Prova däremot att köra på enbart 6mm. Har provat 6mm i en px21:a och de vart inte så bra då det blev för kompakt så man fick vrida på luften för mycket för att det skulle funka.Men då vikingen har kortare matnings intervall så tror jag att det skulle funka mycket bättre i din brännare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Byta till 6mm i en Viking Bio, mina erfarenheter...

Inlägg av Vednisse »

Jag körde blandat ett tag för att bli av med dålig 6mm Bionorr som vart billig, inga problem. 6mm fungerar dåligt i vissa brännare (även om de är bra kvalitet) och kräver en helt annan inställning i samtliga brännare pga. det blir kompaktare i glödbädden på roster/kopp/rör. Biona märks nog ingen större skillnad pga. kvarnen och brännarens styrning.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar