Nya röret och nya gaveln

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Läs först ordentligt, montera sedan....

Inlägg av hjerpe »

Det är tur att man ibland läser i efterhand när jag skulle montera den nya gaveln. Visst jag tittade lite fint i instruktionen men reagerade egentligen inte förrän jag läste även på forumet.

Hade glömt att skära bort en bit på den inre isoleringen. Hade fått för mig att det bara skulle göras med det gamla innerröret. Hmm.... Så nu har jag monterat isär och ihop två gånger i kväll för att rätta till mitt första misstag!!

Tack ni alla duktiga pelletsmänniskor för att ni finns och skriver om hur ni gör. Hade retat ihjäl mig om det visade sig att gaveln gått sönder i förtid pga det felaktiga monterandet från mig.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Spricka i gaveln - har jag problem nu?

Inlägg av poul »

Jag upptäckte en hög med aska längst in på rostret på min VB modell 2006 (har bytt brännarrör). Det visade sig bero på en liten spricka i gaveln. Längst in vid gaveln förbränns inte pellets eller så blåses de inte av när pannan stannar:
Bild
Efter en eldning:
Bild

Är det bara att köra på eller bör man göra något snart ?
Det blir kanske snabbt värre? och sen kommer julhelger och mer kyla, och...

Kan tänka mig att köpa en ny gavel, för bytet kommer väl.
Och kanske ta hem ett tändelement i lager, det nuvarande har suttit i 5 år. (Hur länge håller de?)

Tips och erfarenheter tas gärna emot.
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av bergatorparen »

Ny gavel och reserv tändelement är bra att ha när vi går mot storhälg. Den nya gaveln har ett stort hål i mitten där den äldre modellen enbart har småhål. Detta större hål förhindrar inte sprickbildning, men sprickan stannar och det större hålet gör även att man inte får det problem som syns på dina bilder.

Tändelementet på Viking Bio är det bästa i klassen med värmeskölder som skyddar det från hettan från eldhärden. Jag vet inte hur länge det kan hålla, men enligt Värmebaronen skall det inte räknas som förbrukningsartikel. Ändå kan det vara bra att ha ett hemma när det man har gått i fem år.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av Eld »

Min Viking Bio har hittills slukat 55 ton pellets utan något mankemang med tändelementet.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av Stegatorparn »

Har aldrig bytt tändelement. Har funkat i 8 år nu.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av GoForIt Pellets »

Enligt de besked jag fått från VB ska en spricka i gaveln inte ha någon betydelse för brännarens drift eller säkerhet. Jag har också bytt gaveln till den nya varianten, och efter det finns det ingen spricka.

Jag reagerar lite när jag ser på dina bilder att isoleringen bakom hålen i gaveln verkar "täcka" de yttre hålen..? Sitter den isoleringen korrekt?
I samband med bytet till ny gavel medföljer även instruktion om att modifiera (klippa bort) delar på denna isolering.

Med undantag för det tändelement som byttes direkt efter den misslyckade installationen 2003 har vi aldrig bytt det heller. Även fläkten är original.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av poul »

Tack för alla svar

Det där om isoleringen visste jag inget om. Jag kanske ska börja med att undersöka den. Kanske missade killen som bytte brännarröret (garanti) något... Alla hålen ska alltså vara fria i första bilden?

Är det någon som har kvar anvisning hur man ska klippa i packningen?

Men det verkar ändå som sprickan stör funktionen med blåsning m m när brännaren stannar, eftersom det senaste veckan blir en bulle med lite sintrad aska kvar på rostret närmast gaveln (antytt efter en körning på andra bilden)...

Mvh
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av Stegatorparn »

Vill minnas att isoleringen består av två packningar där den närmast gaveln har ett större uttag för att frilägga alla hål och den bakre ett mindre uttag.
Det blir alltså en kanal där luften når samtliga hål.
Tittar man noga på bilden ser man att isoleringen inte ligger an mot gaveln jämfört med springan upp till höger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av GoForIt Pellets »

För mig låter det långsökt att sprickan i gaveln skulle orsaka att det blir pellets kvar oförbränd där.
Jag upplevde inget liknande med sprickan i vår brännare (och den gick med sprickan ganska länge).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av GoForIt Pellets »

Instruktion från VB angående justering av isoleringen vid byte till ny gavel:

Bild
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av poul »

Hej igen och tack för skisser!

Jag öppnade och tittade på gaveln (2007) och dess packningar. Sånär som på sprickan såg det bra ut. Det är väl gamla gaveln utan större hål, och den inre packningen var inte delad.
En tanke kom: - för det är väl en spricka?? "Sprickan" såg rätt jämn och fin ut, men å andra sidan kan det se ut som ena delen av gaveln är lite lite förskjuten till höger i övre bilden ovan. Vad tror ni?

Men fortfarande förstår jag inte varför det blev en liten dos pellets kvar längst in efter förbränning, som med tiden blev en askbulle på några cm. Nu är tendensen mindre, men några halvbrända pellets ligger kvar rätt långt in. Trillar det ner några pellets från skruven när pannan har stannat? Möss i skruven? :wink:
Kan sista matningen före stopp ibland vara så stor att allt inte brinner upp och inte orkar blåsas in i pannan vid "eftersläckningen"? Mysko alltså...
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av bergatorparen »

Jag har en misstanke: Ponera att brännaren inte är i pass - alltså att den lutar lite bakåt. Har du ett vattenpass för handen så börja med att kolla pannan. Är den okej, fortsätt med brännaren. Packningen och skruvarna som fäster brännaren vid luckan så att allt är tight och fint och kolla luckan med. När man använder Viking Bio - och andra rörbrännare med för den sakens skuld - på vedpannor av den typ du har, så måste man placera dem med en förlängningsstos som regel och då blir det hela baktungt. På sikt kan det påverka så att brännaren börjar sätta näsan i skyn samtidigt som den hänger med "stjärten". "Medicinen" i sådana fall brukar begränsa sig till packningar och eventuellt bultar. Detta bygger jag på att på min egen panna, så slits packningen mest nedtill. Nu tvingas ju jag byta packning en gång om året på grund utav att något "ägghuvud" på VB har låtit sig inspirera av packningen på gamla tiders syltglas - och den var av rött gummi - skillnaden är att det VB använder för sin CTC lucka inte brinner - men det torkar in och vittrar bort på ett år.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du ändrat något annat på din installation?

Har du möjlighet att lägga upp en bild som visar anläggningen?

Jag har ex. haft lite driftsstörningar för några år sedan i samband med att jag flyttade silon och då ändrade anslutningen på fallröret samt förlängde slangen mellan skruv och fallrör..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av Stegatorparn »

Jag kan tänka mig två möjligheter som kan ge oförbrända pellar som på bilden.

1. Pellets trillar ner från skruven under avsvalningsfasen. Räcker att man stöter till skruven lite.
Det är bara att sätta sig på en stol och kolla när brännaren stänger av sig.

2. Brännaren går lite fett så pellets backar upp i fallröret och inte hinner förbrännas när avsvalningsfasen är igång. Öka fläkten lite.
För att kolla detta, brukar jag dra ur flamvakten lite och se om pellets delvis täcker springan.
Gör dom det så går den fett. Lågan skall uppfylla hela springan när det är okey.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Re: Nya röret och nya gaveln

Inlägg av poul »

Tack för alla förslag och idéer. Jag har konstaterat:
- Brännaren lutar inte (och sticker ut med extra stos i pannluckan); kanske var det lite lutning så jag satte två brickor nertill i fästet.
- Har inte sett att det faller ner pellets under avsvalningen, men har nog inte sett själva stoppet ännu.
- Brännaren får inte för mycket pellets, det stockar sig inte.

Just nu tror jag att fläktdraget till rostret ändras pga sprickan och det kanske tom kyler lite mer vid sprickan längst in på rostret där det blir kvar oförbrända pellets.
Så jag är inställd på att byta gavel. Kan återkomma med bild på anläggningen.

Gott Nytt År alla hjälpsamma pelletseldare.
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Skriv svar