Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Inlägg av aeromagnus »

Startar en ny tråd som beskriver mitt problem bättre. Har en Px21 i gammal ved/oljepanna. Brännaren stannar ca var 4:e dag. Det ligger ofta utbrunnen pellets i brännarröret. Jag har bytt flammvakten i söndags. Drog kabeln under kretskortet mellan kretskortet och fläkten för att skärm av kabeln.

Har mätt startdosen som ligger på ca 3,5dl och det är ytterst sällan den stannar i uppstart så att det ligger oförbränd pellets i brännarröret. Så jag anser att tändelementet är ok. Har mätt dosen vid drift och beräknat till ca 18,6kW. Har ju ett stort hus på 230m2. Brännaren går problemfritt i 4 dagar det är ju det som är det underliga. Det enda skumma som jag tycker är att brännarröret är slitet dvs att det finns en del inbrända rester som jag inte lyckas få bort med mejsel och hammare eller stålborste. Kanske är 3-5mm längst in och följer hålen för luft.

Askan är grå och det tyder väl på ok drag. Brännaren är inställd att jobba mellan 65-75 grader sedan slår den av.

Hur tycker ni jag går vidare med felsökning?
Senast redigerad av aeromagnus den tis 03 mar, 2015 07:35, redigerad totalt 4 gång.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av d_anders »

Det bästa vore om du lyckas vara där när brännaren dör. En gissning är att något med matningen strular så att den ibland får för lite pellets under en längre tid. Du kan testa att rengöra skruv och förråd, det kanske är för mycket spån.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av aeromagnus »

Rengjort förrådet. Skruven verkar ju lite konstigt om det är för den borde väl skruva från botten till bränbaren flera gånger på 4 dygn eller? Om ni förstår vad jag menar. Vet inte hur man rengör skruven eller kollar den. Har inte bott här så många månader och kan inte så mycket om detta.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av ronald »

Magnus:
Tror det Anders nämner o är inne på är rätt spår ! det kan va lite smådetaljer till ..Men inget fel på tändelementet eller flammvakten skulle jag tro )..Har du låt säga en halv säck smul"i botten som skruvas upp med lite pellets i jämna portioner så får du allmänt mindre startdos och mindre pellets i uppstartsfas etc etc ..
Det varierar så klart när det skruvas upp ibland kan det va lagom ibland för lite.. (ang 4e dagsfel ?
Men har du låt säga 3.0 dl i startdos en cykel o sen under uppstartfasen missar den nån skruvning eller 2 så blir det rödlampa :bom: ..Sen kan ju pelletsen ha tagit sig o ligger o pyr i röret o sen gör den en renblås = nästan tomt rör ..

Sen kan det va att startdosen allmänt är för liten o en justering en halv dl skulle göra att det funkar klocka igen... Börja kolla ånyo den"o kolla en hel cykel om du har mycket smul o den missar några skruvomg etc ..Lycka till
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av Honda »

Då jag körde PX20 råkade jag några gånger ut för skumma stopp då den bara hade stannat och inga synliga spår fanns kvar av orsaken, matningen och tänding fungerade som det ska och inget extra var kvar i brännarrörret.

Orsaken visade sig vara att jag hade skruvat upp effekten mer än vad brännaren klarade av, så det hann inte brinna undan i röret och började stocka i fallröret. Styrningen fortsätter ju att fylla på pellet som bygger högre i fallröret tills det finns så lite pellet kvar i själva brännkammaren så flamvakten reagerar och slår av matningen. Sedan kryper glöden högre upp i fallröret tills proppen lossnar och pelletarna i fallröret rasar ut i brännkammaren och fortsätter att pyrelda av draget. Sedan då jag kommer hem från jobbet och konstaterar att huset är kallt (igen) så finns det inga andra spår kvar än lite glöd kvar i röret.

Det löste sig först då jag kom på den innan pelleten som stockat fallröret hade hunnit rasa ner i brännkammaren. Lösningen var att minska effekten. (och sedan byta brännare till en som klarar av mitt hus)

18,6 kW ska den ju förstås klara av enligt stämpeln.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av aeromagnus »

Jag har en ganska kort skruv ca 1,60m. Skarven mellan förrådet och plaströret till matarstationen så släpper den en hel del spån på golvet. Kan ju ligga ett par del på golvet så det kan ju vara så med matningen. Jag får leva med detta ett tag till och köra slut på pellets ordentligt framåt vårkanten. Har bett dom på Stockhorvan pellets att justera min brännare tre gånger nu eftersom jag köpper pellets där. Den ska vara lite hårdare och av mycket hög kvalite sägs det. Jag har ju 14 normalstora element så om jag skruvar ned brännaren på typ 14kW har jag ju 1000W på varje element. Sedan går ju varmvattnet på pannan också. Vet inte om jag tänker fel eller?

Tack än en gång för alla goda råd.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av Solpelle »

Hej
Jag upplever att min brännare går mycket bättre när det är rent mellan ytter och innerrör samt att alla hålen är öppna i innerröret. Förstod jag dig rätt att du hade en del avlagringar längst in. Om de täcker lufthålen kan det störa förbränningen. Jag brukar skruva isär min en gång var 6 månad och dela rören och rengöra.
Det är ju rejäla doningar så jag tror du kan ta klubba å mejsel för att ta bort avlagringarna om det inte går med stålborste. Efter jag lyft ur brännaren är det 4 insex från framsidan sedan är rören lösa.

Lycka till
Kmp px21, Bio-sol panna, 10 m2 plana solfångare, 4 m3 bulk förråd
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av aeromagnus »

Solpelle det har jag och inga hål är igenlagda. Jag suger alltid ut det jag stålborstat med asksug och håller hålen fria. Askade ur pannan och askans färg var grå som bly till pennor så jag verkar ju ha ok drag iag. Jag tog en mejsel och fick av lite avlagringar. Jo jag har tagit isär och rengjort detta också. Var inget alls mellan rören.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av Solpelle »

Vad kör du för programversion?
Har för mig att jag läst här någonstans att en av de tidigare versionerna hade en bug så att den ibland missade någon skruvmatning.

Lycka till
Kmp px21, Bio-sol panna, 10 m2 plana solfångare, 4 m3 bulk förråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av Eldvin »

Och vilken panna?? Dragbegränsare`?Och en massa fler saker som inte nämns i sammanhanget.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av aeromagnus »

Det är en äldre diompanna ved olja med pelletsbrännaren i oljesidan så att säga. Ingen dragbegränsare mekanisk iaf som mäter draget ut tyvärr. Jag vet ej vilket chip som sitter i men jag kan tänka mig att det är orginalstyrkort. Pannan har ju passerats sin livslängd och jag ska köra den i sank och sedan byta eller om det strular mycket sätta in en modern pelletspanna. Eldvin du har ju rådat mig om dragbegränsare innan i min gamla tråd och att jag har för högt drag så det slocknar i röret. Jag vet ju inte hur mycket väder och vind betyder. Hade det varit en modern panna hade jag jun satt in en mekanmisk dragbegränsare om nu inte dessa finns redan på en modern panna.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av ronald »

Dragbegränsare skall du ju såklart ha..ingen mening annars o ställa in nån brännare ..kanske det är byiga vindar typ 4e dan ..så kan det blåsa ut din uppstart..skaffa en innan du fibblar med några inställningar på brännaren ..o dom brukar inte ingå i pannköp dom köpar man till :wink: ..Den ända som brukar ingå är när man köper en viking bio då får man en likadan jag har o den brukar va för liten ..men jag har en kort Ssten så den funkar fint ..processorn har du under gula kåpan o det sitter ett klistermärka på den ..skulle tro du har en 5.? Nånting..ganska svårställd o känslig..men det går..en ny kostar en stock snus på 7.? Sidan så det e ju inte sälja kallingarna precis.. :cyclopsani: :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av Eldvin »

Dragbegränsare är bra på många sett.Om brännaren stannar på den fjärde dagen så borde det bero på att den inte går riktigt bra och då dör av. Lågfarten är ett av dessa aber.Så den brukar jag koppla bort.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av aeromagnus »

Lågfarten är bortkopplad för den lampan lyser aldrig. Min brännare går mellan 65 till 75 grader. Är det för kort intervall i grader tycker ni?
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av Eldvin »

De beror ju lite på vad panna man har.10 graders skillnad duger tills vidare.Börja med att få brännaren att gå riktigt innan du löser nya problem.
Skriv svar