Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av ronald »

Dra upp den 5 min till o det är en helt vanlig" ..ingen fara att köra utan kåpa... snart är du i hamn
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

Skruvad medurs nu står skruvspåret vågrätt och då får jag mindre dos typ ca 180g eller 3dl. Han tar ju inte min inställning
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av ronald »

2 pot från vänster ! Det är den du skall skruva på ..check..rita gärna upp en bild på dina potar hur dom står idag.. så vet du..
hoppas du nu inte skruvar på fel o på måfå .. (hade en granne jag hjälpte som vred som på en timer :shock: :D
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

De sitter på vänster sida i lodrätt riktning. Jag antar således att den översta är 1 och den understa 4
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

[img=http://forumbilder.se/EAC2D/20150201-10 ... ?width=150]
De sitter på vänster sida i lodrätt riktning. Jag antar således att den översta är 1 och den understa 4.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

Jag har mha 1dl mått mätt upp 3, 5dl pellets och vägt detta, blev ca 223g. Efter sista skruvningen så ligger jag på knapptv3, 5dl eller 216g så jag närmar mig väl. Jag märker när brännaren startar när jag för hand häller i 3, 5dl så går det snabbare. Kanske inbilning. Återkommer snart igen om ni orkar läsa.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

Nu har jag mätt upp startdos 3, 5dl exakt kanske typ lite till 3, 6. Tog mig tre skruvningar och 20min vridning på potentiometern. Jag har också bedtällt en pelletsraka och ett stoppbleck att sätta i hålen längst fram. Nu har jag gjort allt jag kan och ber att det fungerar. Jag åker till Stockholm snart och frugan ska vara hemma själv. Hon kan ju iofs tömma brännaren själv det har jag visat henne.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av rod02 »

Prova att dra ur sladden när den lyser rött. Och i igen efter kort väntan typ 15 sek. Funkar 99 ggr av 100 här.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

Det hjälper inte att nolla bränbaren om den dtannar 2ggr om dagen, inte för mig iaf.Nu är startdosen justerad och brännaren har nu gått felfritt sedan söndags morse.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av rod02 »

Jag tänkte mest på om "okunnig" skall hålla systemet igång.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

Ok jo det förståss
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT SÅ GLAD]

Inlägg av aeromagnus »

Nu har min panna gått konstant bra sedan söndag morgon, dvs en vecka. Nu ska jag byta ytterröret samt limma dit tätningsgarnet i ljutstostosen till pannan så att man kan göra en bra intrimmning.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT SÅ GLAD]

Inlägg av xabre »

Har kört en KMP UNO + PX21 i tio år och den stängde ner sig själv utan förklaring i många år. Jag kunde många gånger se hur det brann för fullt i brännare men flamvakten avbröt ändå tändningen under uppstart och ibland även under full drift då den fått för sig att det slocknat. Testade då ett flertal olika flamvakter för att se om jag råkat få en defekt, men tyvärr var resultatet generellt dåligt. Ibland körde brännaren i två dagar, ibland i tre veckor, ibland i fem timmar. Min erfarenhet är att flamvakterna till PX-serien är skit. Förr eller senare ser de inte elden pga okänslighet, sot eller pga att det råkat hamna lite mörkare pellets framför hålet som härden skall lysa igenom och träffa vakten. Innan jag visste detta hade jag försökt ALLT vad gäller inställningar på matning, fläkt, tändgaffel och byte av styrkort. En lokal firma tjänade stora pengar på att svamla och byta ut komponenter.

Till slut drog jag ut flamvakten ur brännaren och riktade en konstant påsatt 25W-lampa mot den - och då plötsligt gick skräpet utan stopp! Dvs, så länge mina inställningar och tändgaffeln är ok (den startar upp som den skall) så förutsätter jag att det brinner. Har nu kört så här en längre tid och har inga problem längre. Det som kan hända så klart är att den fortsätter mata fastän det inte brinner. Det skulle i mitt fall bara innebära att min matarskruv inte stannar utan maler sönder pelletsen som ligger i skruven (eftersom det blivit fullt i brännaren), men ingen katastrof. Har sedermera lagt till en vanlig universaltermostat som bryter strömmen till 25W-lampan om temperaturen vid brännaren understiger vad det borde vara (dvs den tände inte korrekt). Systemet har inte fallerat hittills.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT SÅ GLAD]

Inlägg av aeromagnus »

Mitt problem var att de undre metallbitarna på ytterröret inte höll upp innerröret så drt lutade nedåt. Pelletsen trillade lite för långt fram och tändes inte på. Min startdos låg ca 1dl för lite vilket inte gjorde saken bättre. Det saknades också en fallucka för pelletsen. Jag hsr också köpt ett stoppbleck att sätta i lufthålen längst fram. Flammvakten är bytt till ny. En del har borrat upp hålet till flamvakten så mer ljus kom in. Så min brännare har en del fel som i kombination gjort att den inte funkat så bra
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av aeromagnus »

Brännaren har gått jättebra i 14 dagar efter jag ökat startdosen. Nu i söndags så stannade den eller rättare sagt jag kom nog åt av/på-knappen så det låg otänd pellets.

I måndags stannade den igen med otänd pellets. Raka ur bytte ytterröret i söndags det sitter som det ska. Jag råkade dock välta brännaren när jag bytte ytterröret från typ 10cm höjd.

Imorse skulle jag kolla hur den tände. Den matade i pellets varvade upp 2ggr och sedan tände den med liten poff och det kom lite röklukt. Har väl hänt någon gång förut. Nu är jag orolig igen och läste tråden ovan om puffande brännare. Mitt tändelement är bytt i oktober. Kan det vara detta? Eller har det hänt något med startdosen?. Suck får mäta den igen. Kanske blivit för mycket nu.

HJÄLP!
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Skriv svar