Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Inlägg av msh16 »

Då gör du nog helt rätt i att satsa på en bättre panna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Inlägg av aeromagnus »

Nu har min px21 gått konstant sedan februari när jag bytt tändelement. Jag har haft två driftstopp. Ett i maj när sotaren varit där och ett idag när jag rengjort brännaren och själv sotat ur väggar mm och tömt pannan på aska.

Startade brännaren. Den stannade och då tänkte jag jaha suck tillbaka till strul. Startade igen sedan gick den i 4 grader slutade bränna. Men den gick i driftsfas. Startade och går nu. Nu har den startat flera gånger och verkar gå igen. Det knäpper lite verkar det som frånm tändelementet som byttes i februari (KMP orginal).
Om ni tycker pannan går bra brukar ni mäta startdos, driftdos mm ändå inför vintern?

Är det vanligt att det blir driftstopp när man rengjort pannan själv ifrån askiga väggar mm.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Inlägg av Stegatorparn »

Det är väl lämpligt att mäta upp startdos och driftdos under t.ex. 6 minuter och notera det.
Då vet man vad som fungerar och kan justera tillbaka om det strular någon gång framöver.
Kan vara lämpligt att göra en mätning efter en ny leverans pellets.

Har aldrig råkat ut för startproblem efter en rengöring.
Fundera på vad som kan ha gått snett. I vilket skede brännaren stannar och varför.
Får den tillräckligt med pellets?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Inlägg av aeromagnus »

Ok jag läste att detta kunde hända ibland. Det vr tomt på pellets i brännarröret så jag misstänker att lågan slocknat men nu går den iaf.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Inlägg av Taxen »

Jag har i flera år lagt in en näve pellets i röret efter rengöring.
Då startar den sen varje gång.Kan vara att det blir för lite med startdosen då röret är helt tomt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Inlägg av aeromagnus »

Jo jag har ett pelletsstopp längst fram men har inte satt dit detta. Ska justera in brännaren på torsdag så den arbetar optimalt. Ska ju byta ut skiten inom en snar framtid. Den går ju året om eftersom varmvattnet går på pannan. Den går nu iaf
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Skriv svar