Brännaren fastnar halvvägs ut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
brittinger
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 13:31

Brännaren fastnar halvvägs ut

Inlägg av brittinger »

image.jpeg
image.jpeg (29.81 KiB) Visad 3273 gånger
Bytte brännare jan -13 efter att den gamla brunnit. Den nya har altsedan start varit lite svår ta lös för sotning och nu är det totalstopp. Vad gör man? Antar jag kan skruva lös plattan med ytterröret men det är ju inte något jag vill göra varje gång den ska sotas. Nu tänder den inte heller så gissar ögat behöver rengöras.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren fastnar halvvägs ut

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar som brännarröret blivit deformerat pga för hög effekt eller felinställd brännare.
Bara att skruva loss ytterröret och plocka ur hela paketet för att konstatera vad som hänt.
Förmodligen är det nödvändigt att byta innerröret och eventuellt även ytterröret om det också är skadat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Brännaren fastnar halvvägs ut

Inlägg av rod02 »

Hos mig sitter det gråaktiga röret på bilden inne i pannan. Utvändigt ett "hemgjort" längre rör, med markant större innerdiameter. Har du ett rör inne i pannan? Förutom brännarens rör.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
brittinger
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 13:31

Re: Brännaren fastnar halvvägs ut

Inlägg av brittinger »

Det enda röret inuti är brännarröret
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Brännaren fastnar halvvägs ut

Inlägg av Taxen »

Lite svårt att se på bilden,men lutar inte anslutningsstosen i förhållande till brännarröret?
Kan ju vara det som bryter och gör det kärvare att få ut röret.Kan vara skada på ansl.stosen också.
Du har väl lossat låsskruven?
Om du lossar hela stosen med brännare så kan du lägga allt på golven och lysa från insidan för att se vad det är som kärvar.Det är väl nåt liknande den här du har?
http://mrpellets.se/sv/kmp-px20-px21-px ... pellx.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Brännaren fastnar halvvägs ut

Inlägg av rod02 »

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
brittinger
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 13:31

Re: Brännaren fastnar halvvägs ut

Inlägg av brittinger »

Att det lutar beror på att den fastnat där. Försökte vicka lite när den fastnade och drog fast den lite till..
Får ta och se om jag får lös stosen under julhelgen.
Skriv svar