PX21 tänder sällan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
grytlock
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 jan, 2016 20:22
Ort: Mullsjö

PX21 tänder sällan

Inlägg av grytlock »

Hejsan alla pelletseldare,
jag har stora problem med att min PX21:a inte tänder ordentligt. Just nu känns det som ett lotto om pelletsen börjar brinna eller inte. När den väl startar brukar det bli på tredje tändningsförsöket.

Men lite bakgrund först.
På sistonde har brännaren stannat någon gång då och då. Röret har alltid varit fullt med obrända pellets. Bytte för säsongen pellets från Stockhorvan 6mm till XL Byggs 6mm. Men innan problemen började på riktigt har det eldats en pall av pelletsen från XL.
Har bytt tändelemet trots att det första glöder som det ska. Dock köpte jag något hyffsat billigt på nätet och har därför testat ett med ett orginal. Tyvärr ingen skillnad.
Flamvakten har blivit bytt då jag först trodde att den var felet. Även fläkten är bytt då lagret gick sönder hux flux.
När jag väl fått igång brännaren mätte jag rökgaserna till 260-270C, vilket verkar vara lite för högt. Men det får man kika på sen när brännaren väl tänder ordentligt. Draget i pannan verkar det inte vara något fel på i alla fall.

Så just nu har brännaren ett nytt och bra tändelement, flamvakt och fläkt. Tändelementet glöder vid varje startförsök men pelletsen börjar sällan brinna, lite brända blir de däremot.
Har snokat igenom alla trådar om driftstopp på PX21 och testat att mäta upp startdos på 3-3,5 dl (har även testat mer och mindre än den) samt att justera fläkten hit och dit.
Snackade med traktens serviceman som sade att brännaren ska starta på första tändningsförsöket (vilket min sällan gör) och visste inte riktigt vad problemet kunde vara i mitt fall.

Så några ideér? Börjar tröttna riktigt mycket på det här, speciellt när det är -12 grader ut.
Den där blåa triacen har ju något med tändningen och tändelementet att göra. Dock är jag osäker på dess funktion, men kanske kan testa och byta den?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 tänder sällan

Inlägg av Stegatorparn »

Triacen styr tändelementet och fungerar det så är triacen ok.
Byt inte prylar på chans, det kan bli hur dyrt som helst.

Du säger att draget är bra. Finns det en dragbegränsare i rökkanalen?
Är draget för bra, stör det tändförloppet.
Startdosen ska vara c:a 3,5 dl.

Sedan skall brännaren i första hand eldas med 8 mm pellets.
6 mm är avsedd för kaminer.

Har du en pelletsbroms i fallröret?
Pelletsen kanske hamnar för långt fram i röret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
grytlock
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 jan, 2016 20:22
Ort: Mullsjö

Re: PX21 tänder sällan

Inlägg av grytlock »

Nä det vill jag ju undvika. Får ta hit servicemannen om inte annat. Men envis som man är vill man fixa det själv.

Vet inte om jag har någon dragbegränsare. Är ganska nybliven husägare och novis på pannor och dess tillbehör. Hur kan man kolla detta?

Okej då kan ju pelletsen vara en del av problemet om inte annat.

Tror inte att det finns någon fallrörsbroms, men pelletsen ligger alltid tätt emot väggen vid startdos.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 tänder sällan

Inlägg av Stegatorparn »

Här är ett exempel på en dragbegränsare. En lucka på rökröret som öppnar och släpper in rumsluft i skorstenen när draget blir för kraftigt. Ett måste när det gäller pelletseldning.

Bild

Nu är det inte säkert att dragbegränsaren på bilden är lämplig för din anläggning. Allt hänger på hur hög skorstenen är.

Hamnar pelletsen längst bak i brännarröret, finns det sannolikt en broms i fallröret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: PX21 tänder sällan

Inlägg av Eldvin »

Ta lite kort på pannan och runt om kring. 6mm skall du sluta med fortast möjligt.
grytlock
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 jan, 2016 20:22
Ort: Mullsjö

Re: PX21 tänder sällan

Inlägg av grytlock »

Okej så det är det som är dragbegränsaren. Då är jag med.
Kan för övrigt berätta att problemet är löst. Började fundera på det här med draget tack vare att du frågade om dragbegränsaren. Kom på att vi de häringa bafflarna (eller vad de heter) i min Focuspanna inte sitter i då de tidigare ställde till problem med draget i somras.
Satte in en av dem för att testa och brännaren tänder nu klockrent! Har gått utan driftstopp i två dygn nu! :D Det var helt enkelt alledels för bra drag i pannan så värmen från tändelementet blåstes bort.
Ska bara ta och mäta rökgastempen och göra eventuella justeringar.

Ska börja med 8mm sen när allt 6mm är uppeldat. Eller om det blir bergvärme, det var planen från början när vi köpte kåken. Men det tåls att tänkas och räknas på.
Tack för intresset att vilja hjälpa till!
Borken
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 15:44
Ort: Falkenberg

Re: PX21 tänder sällan

Inlägg av Borken »

Byt till ett keramiskt element! Funkar mycket bättre.... jag hade enorma problem innan med den gamla typen av element.

Blev det för mycket pellets efter några omstarter kunde den poffa och hela jefla pannrummet fylldes med rök och sot. Inget jag vill återuppleva.

/Janne
KMP PX21 i Albin Futura. Dragbegränsare, 90 mm insatsrör i 9 meter skorsten.
Skriv svar