PX21 problem, olika driftstopp mm. Mycket text :)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Johan_
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:43

PX21 problem, olika driftstopp mm. Mycket text :)

Inlägg av Johan_ »

Hej pelletsvänner.

Har tidigare läst en hel del på forumet, men aldrig reggat mig för att skriva. Har köpt en kåk för några år sen där det sitter installerat en pelletsbrännare. Har haft problem med den tidigare så jag skruvade bort den och hängde på vedluckan. Nu har jag tagit fram den igen och ska ha igång den.

Det är en PX21 som sitter monterad i en Nibe Vedex 1000 som i sin tur är kopplad mot en 500L acc-tank med en laddomat 21 där mellan. Villan är 1½ plan med källare och pannan är i källaren kopplad till murstock med insatsrör i övre delen av murstocken.

Brännaren är tillverkad -05. Kretskortet är märkt 30/05/05 ver. 5.4

När vi flyttade in så gick brännaren klockrent flera pallar med pellets utan ett enda driftstopp. En dag fick den för sig att lägga av en riktig rökare, dvs puffa ordentligt. Nibe Vedex 1000 har ett lock ovanpå pannan där man plockar ur turbolatorerna. Detta lock flög självklart åt helvete vid puffen, då pelletsbrännaren faktiskt tände samtidigt... Detta innebar att all jävla rök som borde gått i skorstenen gick rakt in i pannrummet. Tur som satan man var hemma vid detta tillfälle, annars hade nog huset brunnit ner. Hur fan kan man vara så jävla dum att man sätter puffarbrännaren nr 1 i en panna som är konstruerad på detta vis? Jaja, det var en annan fråga. Efter detta fick Herr PX21 ligga på hyllan några år men nu har jag inte tid att vedelda och brännaren ska igång igen.

Det jag har gjort är att jag har haft isär brännaren så mycket det bara går, rengjort allt, rengjort kretskort, kollat alla kontaker osv. Bytte tändelement också innan jag satte i den i pannan igen. Pelletsförrådet har jag haft skottat ur och silat bort spånet från den lilla pelletsmängd som var kvar där samt dammsugit ur förrådet. Tömde även skruven helt också.

Började med att köra skruven manuellt och skruva upp pellets i en hink tills jag fick jämnt flöde på pellets, kopplade på brännaren och startade. Starta direkt och gick fint ca 12 timmar. Driftstopp under uppstart, dubbel dos i brännaren, helt orört, inte svedd eller sotigt. Rengjorde brännaren och startade den igen. Gick fint 20 timmar. Driftstopp under lågfart, helt tom brännare förutom total förbränd pellets. Rengjorde och startade upp den. Gick nu ca 50 timmar. Driftstopp under lågfart, helt tom brännare förutom förbränd pellets. Rengjorde och startade upp. Tog 3 timmar så puffade den ordentligt, av tidigare erfarenhet så har jag numera vedluckan liggades ovanpå turbolatorluckan så denna gång klarade jag mig lindrigt undan. Eftersom brännaren tände så lät jag den gå och vädrade bara ur pannrummet. Den gick väl kanske 5-6 timmar smärtfritt men när jag var nere och städade i vedförrådet så hörde jag att den skulle till att starta upp. Gick därför och kolla vad den höll på med ifall att det skulle komma en puff igen. Startdosen i, varva upp fläkten, varva ner två sekunder för att sen varva upp igen, POFF! Rök överallt... Brännarjäveln tände även denna gång så jag vädrade ur pannrummet och lät den gå färdigt. Sen skruvade jag bort den och satte tillbaka vedluckan. Hoppas nån med kunskap orkar läsa allt jag skrivit så jag kan få nå tips på hur jag ska få ordning på brännaren. Funderade först vid lågfart-stoppen om det hade med flamvakten att göra, alltså att den inte ser någon låga och slutar mata pellets så brännaren stannar. Sen om puffarna kan orsakas av flamvakten vet jag inte då jag egentligen kan NOLL om pelletsbrännare.


Kortfattat för dom som inte orkar läsa.



Brännaren puffar och ställs undan.

Nu är den tagit fram och detta är gjort:

* Isärplockad och rengjort ALLT
* Bytt tändelement
* Tömt, silat och dammsugit pelletsförråd samt skruv
* Startat upp den

Problem:

Driftstopp 1 under uppstart, helt orörd/osvedd dubbel startdos i brännaren
Driftstopp 2 under lågfart, helt tom brännare förutom sot
Driftstopp 3 under lågfart, helt tom brännare förutom sot
Problem 1, puff under uppstart, tände och gick färdigt.
Problem 2, puff under uppstart, tände och gick färdigt.

Just nu: I skamvrån och vedluckan är på igen.

Hoppas nån har någon idé vad nästa steg att prova är. Ser att många tjatar om dragbegränsare och det har jag inte och tänker inte heller sätta in. Har den tidigare gått klockrent flera år är det inte där felet ligger.

Mvh // Johan
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: PX21 problem, olika driftstopp mm. Mycket text :)

Inlägg av Eldvin »

Och varför kör du med lågfart i en laddpanna??? Inte så att det ärgat i nån kontakt??? I dom flesta fall som det blir poffar så är det i starten.Om draget inte är tillräckligt så fylls pannan med gas som smäller när blandningen blir rätt.Eller för högt drag så elementet inte orkar tända så brännaren gör nya startförsök.Flamvakten kan du mäta och se hur den reagerar.I dom flesta fall där jag stött på problem med poffar så passar inte brännare och panna ihop eller att nån som inte vet vad den håller på med vart å rört lite över allt.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: PX21 problem, olika driftstopp mm. Mycket text :)

Inlägg av Taxen »

Det här hjälper med mjukare start med fläkten.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 8&start=15
Jag köpte chip med 20 graders hysteres,så min går mellan 62 till 82 grader.
Har du dragbegränsare?Nu när det är så kallt så har du ett djäkla drag i skorsten,så en dragbegränsare jämnar ut draget genom att släppa in pannrumsluften in i skorstenen.
Tag bort byglingen till lågfart och kör bara på hög.Väg upp pellets till brännaren med startdos och driftdos.
Kolla fläkthastigheten.
Min PellX20 är 15 år och bara tuffar på,så det går att ställa in brännaren så den går bra.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Borken
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 15:44
Ort: Falkenberg

Re: PX21 problem, olika driftstopp mm. Mycket text :)

Inlägg av Borken »

Fan, jag börjar låta som en reklampelare för keramiska tändelement.

Jag hade liknande problem, höll på som satan med att rengöra, byta element, justera, sota osv..
Poffade förr eller senare ändå...jefla pissprogramvara som matar på mer pellets vid förnyade startförsök...

Men jag bytte till keramiskt tändelement (legoelektronik) och sen dess har brännaren startat exemplariskt. Dyrt i inköp men fanimig värt det.

/Janne
KMP PX21 i Albin Futura. Dragbegränsare, 90 mm insatsrör i 9 meter skorsten.
Joakim87
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 21:15

Re: PX21 problem, olika driftstopp mm. Mycket text :)

Inlägg av Joakim87 »

Samma här, satte in keramiskt element i px21 2013. Inget driftstopp sen dess.
Johan_
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:43

Re: PX21 problem, olika driftstopp mm. Mycket text :)

Inlägg av Johan_ »

Tack för svar!

Två saker till jag noterat nu:

"Matarröret?" ovanpå brännaren där pellets kommer in, det blir ganska hett längst ner mot brännaren och småvarmt hela vägen upp.

Tycker soten blir nog så svart istället för grå. Brännaren kanske på något sätt har dålig förbränning. Vad kan orsaka detta? Kör XL-bygg´s pellets.


Eldvin:

Är installatören som lämnat kvar bygeln till lågfart, vet ej varför dom tyckte den skulle gå så. Ingen kontakt ärgad, hade lös varenda kabel igår och kollade. Brännaren går på samma inställningar som när vi flyttade in i huset och då gick den problemfritt flera månader men nu ska den bara hålla på med sina jävla puffar.

Taxen: Ingen dragbegränsare men å andra sidan har ju brännaren gått fint tidigare utan en sådan så jag tycker inte problemet borde ligga där. Nu kan jag ju inget om pelletsbrännare men att ta bort lågfarten känns inte optimalt på anläggningen då den ligger ganska länge och kör på lågfart med pannan på 90-92 grader medans tanken laddas, vet inte vad vinsten skulle bli utan lågfart då laddtiden på tanken ändå blir samma för pannan kan inte ligga nå mycket högre utan att koka. Har en tempgivare ungefär mitt på tanken som går till pelletsbrännaren så jag vet inte om den startar och stannar efter tank eller panntemp. Ska mäta upp doserna vid tillfälle. Hur mycket ska den ha per minut ungefär? Tänkte mest så jag vet då jag ska mata den manuellt medans jag knycker driftdosen.

Borken och Joakim87: Jag funderade faktiskt på det när jag nu beställde nytt tändelement vid igångsättningen... Tänkte ändå att har den fan fungerat tidigare i detta utförande så ska den väl fan gå att få och fungera nu. Är det mycket besvärligt att bygga om till keramiskt? Kräver det byte av programvara eller något annat?
Borken
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 15:44
Ort: Falkenberg

Re: PX21 problem, olika driftstopp mm. Mycket text :)

Inlägg av Borken »

Låter som du matar på med för mycket pellets eller för lite luft.

Min brännare funkade också felfritt de första 5-6 åren. Med något stopp och lite röklukt i pannrummet då och då. Jag tror den startade på andra försöket nästan varje gång. När den började krångla så ville den inte tända förräns på tredje försöket och då hade 2 satser pellets legat och pyrt flera minuter = POFF. Dragbegränsaren for tvärs över pannrummet vid flera tillfällen. Aldrig mer! Jag var minuter från att köra skiten till tippen.... :evil:

Bygga om till keramiskt var inte så svårt. Tändelementet är formad som ett rör, detta rör "snäpps" fast i en klämma. Klämman är den meckiga biten för den måste sitta rakt och på rätt höjd. Jag löste det med en svarvad distans, men det går nog lika bra med ett gäng brickor.

/Janne
KMP PX21 i Albin Futura. Dragbegränsare, 90 mm insatsrör i 9 meter skorsten.
Johan_
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:43

Re: PX21 problem, olika driftstopp mm. Mycket text :)

Inlägg av Johan_ »

Ska mäta upp driftdosen och se hur mycket den får. Jag kan som sagt inget om pelletsbrännare men med luften är det så att dragluckan (primärluften) alltid är helt stängd och sekundärluften är igenpluggad med isolering, detta för att det var gjort precis så då vi flyttade in och pelletsbrännaren var i drift. Jag läste nånstans att all luft in i pannan ska gå genom pelletsbrännaren. Om detta är korrekt gjort har jag fan ingen aning om.
Borken
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 15:44
Ort: Falkenberg

Re: PX21 problem, olika driftstopp mm. Mycket text :)

Inlägg av Borken »

Jag syftade på justeringarna på brännaren.

Det finns vettiga procedurer beskrivna i forumet!
KMP PX21 i Albin Futura. Dragbegränsare, 90 mm insatsrör i 9 meter skorsten.
Skriv svar