Kamp px21 lågvatten stopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Wiklöf
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 21 jul, 2016 18:26

Kamp px21 lågvatten stopp

Inlägg av Wiklöf »

Hejsan, finns det någon vänlig själ som kan svara mig på vilken del man skall byta på brännaren då den arbetar upp pannan till drygt 80 grader, där går den ned till lagfart ca 4 minuter och sen blir det driftstopp, är det något relä, givare, eller dylikt o var kan man beställa denna/dessa grejor på nätet, oerhört tacksam för den hjälp jag kan få mvh Tomas
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kamp px21 lågvatten stopp

Inlägg av Stegatorparn »

Låter som om brännaren fungerar som den ska.
Stänger av sig när pannan kommit upp i inställd temperatur.
PX21 har som standard 12° hysteres och brännaren bör då starta när panntemperaturen sjunkit till c:a 70°.

Vad är problemet? Startar den inte efter "driftstopp" när panntemperaturen är lägre?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Wiklöf
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 21 jul, 2016 18:26

Re: Kamp px21 lågvatten stopp

Inlägg av Wiklöf »

Hej, nej brännaren slår av då den gått på lagfart ca 4 min o tänder den röda lampan driftstopp o startar ej om. Känns som det finns ngt relä eller ngn form av styrning som reglerar detta. Om jag låter tempen sjunka lite o startar om pannan sker samma sak igen går upp till 85 gr o slår av. Har alltid fungerat tidigare så ngt är väl utslitet mvh wiklöf
T
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kamp px21 lågvatten stopp

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren har stannat pga bränslebrist i lågfart.
Du har alltså inte testat mitt råd i din förra tråd.

Här finns en manual om du saknar den. http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf
Ställ om till enbart högeffekt och se om du får driftstopp.
Det är vanligt efter en tids drift att spån samlas i skruvens inlopp, vilket medför en försämrad pelletsmatning.
Kan vara idé att rensa i botten av skruv och förråd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar