PX21 stannar i lågfart

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nypon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 dec, 2011 16:49

Re: PX21 stannar i lågfart

Inlägg av nypon »

Fast den verkar ju inte ha problem att starta, den gick ju flera timmar och tände om iallafall ett par gånger?
Dragbegränsare finns. Har inte mätt startdosen men som sagt, borde den gå i flera timmar för att sen lägga av isåfall?
Tändelementet blir varmt. En del sot i röret och en hel del obränt.
Jag är på jobbet nu men jag kan väga pelletsen i röret när jag kommer hem om det är till någon hjälp
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 stannar i lågfart

Inlägg av Stegatorparn »

Problem är det ju helt uppenbart. Något är det ju som stör starten.
Gäller att utesluta felkällorna en i taget.
Har du en dragbegränsare som den på bilden, Tigex 25, och ett hus i två plan + källare och vind, kan jag förstå att det blir problem ibland.
Skorstenens höjd, dragbegränsarens typ och inställning vore bra att veta för att komma vidare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nypon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 dec, 2011 16:49

Re: PX21 stannar i lågfart

Inlägg av nypon »

Huset är en enplansvilla med källare + vind. Dragbegränsaren ser likadan ut som på bilden, vad behöver du veta om inställningen?
De obrända pelletsen väger ca 450g. Startdosen ligger på ca 2,2 dl, det är för lite va?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 stannar i lågfart

Inlägg av Stegatorparn »

Ok, då är skorstenen c:a 6 meter från rökröret och det är precis vad dragbegränsaren klarar av.
Kontrollera inställningarna med hjälp av manualen http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf.
I manualen står det 15 Pa för pellets, men för din brännare ska det vara 10 Pa.

Startdosen skall vara c:a 3,5 dl vilket motsvara c:a 220 gram.
Pelletsen skall täcka tändelementets hål i brännarrörets gavel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nypon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 dec, 2011 16:49

Re: PX21 stannar i lågfart

Inlägg av nypon »

Då går vi vidare :)
Justerade inställningen på dragbegränsaren och ökade startdosen till 3,5dl men nu kommer pannan inte upp i nån temperatur istället. Ligger stadigt strax under 60 grader. Även rökgastemperaturen sjönk med 30-40 grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 stannar i lågfart

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för rökgastemperatur?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nypon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 dec, 2011 16:49

Re: PX21 stannar i lågfart

Inlägg av nypon »

Måste fläkten justeras?
Innan låg temperaturen på ca 250 vilket är högt, vad jag har förstått. Men nu hamnade den kring 200-210
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 stannar i lågfart

Inlägg av Stegatorparn »

Som fortfarande är högt.
Om du tillverkar ett par turbulatorer av veckade hålband och stoppar ner i lediga tuber, kan rökgastemperaturen komma ner i mer rimliga 150 - 160°C.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=15370
Pröva först med en enkel i varje tub.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nypon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 dec, 2011 16:49

Re: PX21 stannar i lågfart

Inlägg av nypon »

Tackar så mycket för bra och utförlig hjälp. Nu verkar det fungera. Petade i ett hålband i den lediga kanalen och fick ner rökgastemperaturen till 180-190, ska peta ner en till vid tillfälle. Men jag tycker det tar sjukt lång tid att få upp pannan i 80 grader. Mycket längre än innan den började strula. Kan jag prova nåt annat? Justera upp fläkten?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 stannar i lågfart

Inlägg av Stegatorparn »

Har du ställt in fläkten enligt tidigare anvisning och sotet i eldstaden är mellangrått, så är brännaren korrekt inställd till vald effekt. Börjar du pilla på fläkten så ändrar du på förbränningen och verkningsgraden sjunker.

Hur lång tid tog det tidigare att komma upp i temperatur och vad är tiden nu?
Ju längre gångtider du har desto färre starter på dygnet vilket även gynnar verkningsgraden.
Långa gångtider är inget problem utan snarare eftersträvansvärt.

Gjorde ett enkelt test en gång med min gamla Viking Bio och då gick det åt c:a 10% mer pellets när jag ökade från 15 kW till 20 kW.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar