Brännaren stannar (PX21)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av dguldstrand »

Vår brännare (PX21) började strula lite i förrgår, med att hela tiden "stänga av sig" efter ett tag.

Testade att byta tändelement igår kväll och det verkade fungera. Innan jag lade mig var panntemperaturen på lite över 60 grader, men nu när jag kollade, var den nere på 20 grader och lyste rött igen.

Tycker att fläkten inte hörs lila högt som den brukar. Kan det vara det som är problemet, att fläkten måste bytas? Eller kan det vara flam-/optovakten?

Är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få. Är inte kul att komma hem till ett kallt hus i eftermiddag.
Tack på förhand!


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av Stegatorparn »

Ingen bra idé att byta grejer på chans. Blir dyrt i längden såvida du inte redan har ett lager reservdelar på hyllan.

Om man bortser från strömbrytarens gröna diod, lyste någon mer diod förutom den röda?

Kontrollerat startdosen om den är 3,5 dl?

Spån i pelletsen lagras med tiden vid skruvens inlopp och minskar pelletsmatningen gradvis. Detta påverkar även matningen under drift som kan få elden att slockna och ge larm röd+grön eller röd+gul diod.

I den här tråden får du tips om hur driftdosen och brännarens effekt kontrolleras.http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=17261

Om fläkten börjar strula blir det kolsvart i eldstaden och även brännarröret blir svart inuti. Även risk att flamvakten får sot på sig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av dguldstrand »

Om fläkten börjar strula blir det kolsvart i eldstaden och även brännarröret blir svart inuti. Även risk att flamvakten får sot på sig.[/quote]
Utöver själva strömknappen (grön), lyste "Driftfas (grön)" + "Driftstopp (röd)".
Kollade startdosen 2 ggr nu precis, fick bara 2 dl.

Låg några brända pellets i brännarröret, men det var inte supermycket sot.

Direktcitering (dvs citering av det som står i inlägget rakt ovanför) borttagen. Forumet blir både svårläst och oöverskådlig om vi använder citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, speciellt när citeringen är större än inlägget. / Roli moderator
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av Stegatorparn »

Då har den stannat under drift i högeffektsläge.
Troligen pelletstorsk när både startdos och driftdos är låg.
Kolla i första hand skruvinloppet och förrådets botten och rensa bort spånet.
Kör sedan skruven i 20 minuter mot en hink tills skruven är full med pellets innan du startar igen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av dguldstrand »

Vi kör med en klassisk oljetunna som förråd, och den är nästan full.
Kommer inte ha tid att göra detta ikväll. :? :(
Finns det några andra saker vi kan kolla/testa för att utesluta hårdvarufel-/slitage?

Direktcitering (dvs citering av det som står i inlägget rakt ovanför) borttagen. Forumet blir både svårläst och oöverskådlig om vi använder citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, speciellt när citeringen är större än inlägget. / Roli moderator
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av Stegatorparn »

Jag ser inga genvägar.
Börjar du skruva på inställningarna, får du justera om när skruven och tunnan är rensad.
Du kan kontrollera att motoraxeln sitter fast och inte slirar i skruvfästet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av dguldstrand »

Skruven fungerar bra, inga sliringar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av dguldstrand »

Stegatorparn skrev:Då har den stannat under drift i högeffektsläge.
Troligen pelletstorsk när både startdos och driftdos är låg.
Kolla i första hand skruvinloppet och förrådets botten och rensa bort spånet.
Kör sedan skruven i 20 minuter mot en hink tills skruven är full med pellets innan du startar igen.
Vi tömde skruven och tunnans botten från allt spån igår kväll. Sen startade vi brännaren och den fungerade bra några timmar till vi gick och lade oss. Nu när vi vaknade för en stund sedan, hade brännaren stannat. :cry:

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av Stegatorparn »

Stannat av vilken anledning? Larm?

Har du läst igenom tråden jag länkade till tidigare och kontrollerat startdos och driftdos?
Känns lite onödigt att upprepa samma råd i två parallella trådar.
Felsökning innebär att utesluta en felkälla i taget tills man ringat in det verkliga felet.

Här finns en manual som kan vara till hjälp http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av dguldstrand »

Samma lampor som tidigare.
Strömknappen (grön), lyste "Driftfas (grön)" + "Driftstopp (röd)".

Läste något om lågfartsläge, att man kunde ta bort bygeln.
Kan det vara en idé här?

Direktcitering (dvs citering av det som står i inlägget rakt ovanför) borttagen. Forumet blir både svårläst och oöverskådlig om vi använder citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av Stegatorparn »

Din brännare stoppar i högeffektsläget innan den har gått in i lågeffekt, så problemet är i högeffektsläget.
Sitter bygeln kvar på ditt kretskort så ta bort den. I lågeffekt halveras matningen och pga ojämn matning som blir med den typen av skruvar, blir driften inte stabil. Bättre att justera in 15 kW i högeffektsläget som ger lite längre gångtider och samtidigt ger en stabil förbränning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren stannar (PX21)

Inlägg av dguldstrand »

Jag förstår. Ska se om jag kan hitta dendär bygeln.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Skriv svar