Kmp px21 startproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ebbanelly
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 11 nov, 2016 19:49

Kmp px21 startproblem

Inlägg av Ebbanelly »

Hej
Jag har problem med min pelletsbrännare Kmp px21.Den tänder inte när jag sätter på den, varken på första eller andra o tredje försöket.Den startar när jag drar ut sladden o tillbaka på första efter dom 3 försöken.Har bytt tändelement, triacstyrning,fläkt,trafo,Innerör.Har mätt upp startdosen till 3,5 dl.Vad kan det vara för fel?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp px21 startproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Kontrollera att tändelementets hållare ligger an mot innerrörets gavel mitt för hålet.
Finns det en dragbegränsare i rökröret från pannan och är den rätt inställd?
Vad är det för en panna?
Skorstenshöjd?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ebbanelly
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 11 nov, 2016 19:49

Re: Kmp px21 startproblem

Inlägg av Ebbanelly »

Hej
Skorstenshöjd ca 12m och pannan är en nibe city år 2005 med dragbegränsare.
Tändelement med rör sitter emot brännareröret.
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Re: Kmp px21 startproblem

Inlägg av Solpelle »

Hej,

Om jag förstår rätt så startar den efter att du drog ut sladden och satt tillbaka den.
Min brännare börjar om då och matar en ny startdos. Det innebör att du borde ha ca två startdoser i röret nu.
Om det är så är antagligen startdosen för liten.

Någon gång har detta hänt mig då känns det som pelletsen i röret nästan täpper igen med effekten att det ryker lite i matarröret och det poffar till när luften tar sig igenom den dubbla startdosen.

Lycka till
Kmp px21, Bio-sol panna, 10 m2 plana solfångare, 4 m3 bulk förråd
hijack
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 22 feb, 2017 07:59

Re: Kmp px21 startproblem

Inlägg av hijack »

Tjena!
Jag lånar denna tråden då jag har ett liknande problem.
Den röda lampan tänds (fel vid startfas), men det finns ingen pellets i brännaren så den har inte ens försökt att starta.
Om jag drar ut sladden till brännaren så startar den och går till den nått sin frånslagstemp, men när den ska starta nästa gång så är det samma visa igen.
Den röda lampan tänds och det finns ingen pellets i brännaren.
Drar jag ut sladden och sätter i den igen så startar den som vanligt och går till den nått frånslagstemp igen, och så går det runt...
Vad fasen kan vara orsaken till detta fenomenet?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp px21 startproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Har du suttit vid brännaren och konstaterat att den inte matat ner någon startdos?
Startdosens storlek är oftast orsaken till startproblem.

Här är en tråd med tips om brännarens injustering.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=17261
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hijack
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 22 feb, 2017 07:59

Re: Kmp px21 startproblem

Inlägg av hijack »

Nej jag har inte suttit där när den har stannat/inte startat, men jag har ju öppnat luckan på pannan och sett att det inte finns en enda oförbränd pellets i brännröret. Om det skulle berot på fel startdos, tändelement eller liknande så borde det ju legat oförbränd pellets där. Det konstiga är ju att det är såhär varje gång. Den startar aldrig själv när panntempen har sjunkt, men den startar alltid på första försöket när jag rycker ut kablen å sätter i den igen.
Skriv svar