Flamvakten i px22

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Brittchick
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 24 dec, 2016 10:26

Flamvakten i px22

Inlägg av Brittchick »

Hej. Jag har en nyinstallerat px22 som har krånglat. Jag kom hem en dag till en avbränt plast matarslang med pellets i och en ovanligt högt tryck på vattnet. Ersatte slangen och körde igång den under uppsikt i ca en vecka innan jag bevittnade vad som hände igen. Direkt efter tändning gick den upp i högeffekt som vanligt. Matade den vanliga dosen för hög effekt och det stod hög effekt i displayen. MEN.. fläkten körde inte på hög effekt. Pelletsen bränn inte undan i tid och de började backa upp i röret. Jag stängde av och Pelletsen bränn länge efter som resulterade i alldeles för varmt vatten och tryck. Min fråga är.. ska inte flamvakten säga ifrån och stoppa brännaren när det blir för mycket pellets? Det står något luddigt om det i manualen.
Jag är livrädd att huset brinner ner eller vattnet kokar i pannan och ta sönder det
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Flamvakten i px22

Inlägg av Stegatorparn »

Är det en ny brännare så reklamera den omedelbart.
Det är uppenbart fel i funktionen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Brittchick
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 24 dec, 2016 10:26

Re: Flamvakten i px22

Inlägg av Brittchick »

Menar du att flamvakten ska stänga av brännaren när det kommer gör många pellets i röret?
Jag måste tillägga att det funkar felfritt för det mesta. Inställatören har justerat saker hit och dit, han tror det beror på dåligt drag. Jag har haft en annan brännaren i samma panna i 11 år som har fungerat utan problem. Jag känner också för att reklamera den men är rädd att jag har en lång fight framför mig att få den bytt eftersom den funkar för det mesta....
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Flamvakten i px22

Inlägg av rod02 »

Flamvakten stänger av när det inte brinner. Fyller det upp i röret så borde det bli varmt. I röret sitter ett överhettningsskydd. Men om du noterat att fläkten spökar, så ligger nog felet där. Börja med garantin.

Sen processor(ic inte så dyr), styrning och fläkt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Flamvakten i px22

Inlägg av Stegatorparn »

Oavsett om det är fel på brännaren eller installationen med inställningar, har installatören ett garantiansvar. Det ska inte behöva bli driftsproblem en kort tid efter installationen om den är korrekt utförd.

Vad är det för panna du har?
En seriös installatör ska kunna anpassa effekten till pannan istället för att skylla på dåligt drag.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Brittchick
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 24 dec, 2016 10:26

Re: Flamvakten i px22

Inlägg av Brittchick »

Hej, tack för svar. Överhettningsskyddet har fungerat och stoppat brännaren men jag tycker att det skulle inte behöver gå så långt....
Brittchick
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 24 dec, 2016 10:26

Re: Flamvakten i px22

Inlägg av Brittchick »

Jag har en kombipanna från värmebaronen. Comet. Ca 8 år gammal som har fungerat fint med en px21 i 11 år.
Installatören är en snäll gubbe och har kommit ut och justerat ett antal gånger. Men han känns inte så kunnig. Sist han var här ville han tvunget ha i turbalatorn jag tog ut. Han mätte gaser och höll på i timmar. Nästa morgon när jag körde igång den , rök den in ordentligt( från runtom brännaren) så nu åkte turbalatorn ut igen och jag är nöjd med hur den fungera men våga inte lita på att samma obehagliga fel uppstår igen.( avbränt matarslang) Typ när vi sover eller barnen är hemma själva. Jag ångrar mitt val av leverantör/ installatör. Jag försöka ta kontakt med Ariterm men det verkar omöjlig som kund... :|
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Flamvakten i px22

Inlägg av Stegatorparn »

Det var som jag misstänkte. Brännaren är inställd på en högre effekt än pannan klarar av med turbulatorer. Mycket värme som försvinner i skorstenen, men det går att få ordning på.
Fungerar inte fläkten som den ska så kontakta installatören för en funktionskontroll på garantin.

När brännaren är okej, hjälper vi dig att minska effekten så att du kan köra med turbulatorerna i för bästa värmeekonomi, samtidigt som du lär dig brännarens funktion och hur den ställs in utan instrument.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar