Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Frodde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 apr, 2017 14:11

Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av Frodde »

Hej.
Jag har en Eurofire 20, 2013 års modell och en Focus Eco 20 från 2014. Sist sommar la styrmodulen av, och jag fick köpa en ny. Men jag tyckte inte den fungerade rätt. Va svårt att få den att tända själv, och den hade svårigheter att värma upp.Den kunde efter rätt lång tid nå upp i innställd börvärde (80 grader) med
shunten avstängd. Om man bara oppnade shunten lite grann sjönk tempen til 40.45 grader.
Nu har jag fått en ny modul, och då vart det fart i sakera. Nu når den börvärde även med shunten öppen.
MEN: ett problem kvarstår. När den har nått börvärde, nedeldar den som den skal och går sedan i vänteläge. När den kommit ner i 65 grader , startar den som normalt, och tempen börjat stiga. SÅ: efter en stund då så slår bakbrandskyddet ut, och "SÄKFEL" lyser i displayen..... VAD ÄR FEL ??
Pannan ärinnställd på 190 gr startdos, matningscykel 15 sek, effekt 12 kW, luftföde vid full effekt på 85%.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara att brännaren behöver rengöras och pannan sotas.
Ta ut bafflarna ur pannan och sota rökkanalerna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Frodde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 apr, 2017 14:11

Re: Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av Frodde »

Pannan var nysotad o helt ren. Händer varje gång den har startad efter vänteläget.Även brännaren var ren.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av nyman »

Mät upp hur många gram pellets skruven matar i en påse på 6 minuter samtidigt som du stoppar motsvarande mängd pellets ned i fallröret när brännaren går. Då kan du räkna ut den verkliga effekten.
De här finska pannorna tål inte någon hög effekt.
Synd att eurofire anammade en krånglig metod för att justera in brännaren. Tidigare med Millenium III styrning var det bara Matning, Paus, Fläkt, Startdos och inget trixande med procent.
Är de nyare Eurofire känsligare än den gamla för värme i fallröret så kanske du får frånslag redan vid 13-14 kW effekt. Behöver du återställa något överhettningsskyd?
I manualen jag tittat på
https://drive.google.com/file/d/0B2YUQY ... ktdms/view
så sitter bakbrandsskyddet version 1 nere i fläktrummet men i version 2 är det flyttat uppåt till fallröret.
Kan ju vara överdriven känslighet för värme som gjort att man flyttat upp bakbrandskyddet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Frodde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 apr, 2017 14:11

Re: Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av Frodde »

Jag har brännaren innställd på 12kW, och idag när jag eldade fungerade den 2 återtändinger för sedan att stannaa i den tredje. Förstår verkligen inte varför detta händer. Är den känslig för värme i fallröret borde den ju stanna redan vid första uppvärming?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av nyman »

Att den är inställd på 12 kW räcker kanske inte. Mäter man upp den verkliga effekten vet man säkert.
För att hitta felet måste man gå till grunden med allting.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Frodde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 apr, 2017 14:11

Re: Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av Frodde »

Hej igen och tack för svar. Får nog tillbringa lite mera tid i pannrummet och mäta o laborera lite ja.
Det konstige är att detta problemet kom nu när jag fick den nya modulen, så det är nog några innställningar som inte är rätt . På min brännare sitter bakbrandskyddet på fallröret, och det löser ut en "brytare" som måste återställas manuellt.
Som jag skrivit tidigare tycker jag det är så konstigt detta händer 3 återtändingsgången, och inte dom 2 första.
Frodde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 apr, 2017 14:11

Re: Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av Frodde »

hej igen.
Problemet verkar va löst. Fick et tips av min pelletsleverantör att ta bort turbolatorerna i panna. Och det verkar fungera. Brännaren har nu gått i snart 1 dygn utan problem))))
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av Stegatorparn »

Vad blir rökgastemperaturen då? Låter inte som särskilt ekonomisk eldning.
Bättre att sänka effekten lite.

Focuspannan går att köra max 15 kW i med pellets när draget är bra. Har man en enplansvilla med relativt kort skorsten, kan draget vara för klent för den effekten och man får dra ner effekten lite eller minska lite på baffelplåtarna om det är möjligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Frodde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 apr, 2017 14:11

Re: Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av Frodde »

Hej.
Kanske inte så ekonomiskt, men nu går den iaf utan driftsstopp. Rökgastemeraturen ligger nu på ca 175 grader o jag kör på 12 kW effekt. Tänkte prova sen att setta tillbaka en av bafflerna för att se om den klarar det. Pannan står i källaren, och tänker skortsen är ca 7 m hög. Verkar som at med bafflerna i panna så blev draget helt enkelt för dåligt. Nu är inte fallröret så varmt heller.
PS: Kanske det har sneket inn sig et litet begreppsförvirring här från min sida, för då han sa åt mig at ta bort turbulatorene, frågade jag vad det var, och då sa han bafflerna. Så dessa har jag toge bort)
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bakbrandskydd,,igen. Eurofire 20

Inlägg av nyman »

Ta bort bafflar och turbulatorer är sådant som installatörer som inte bryr sig brukar rekommendera.
Pannan klarar 12-13 kW men inte 15 kW utan att mottrycket blir för stort. Har en äldre panna av samma typ och där ligger gränsen nog närmare 12 kW.
Det är ganska ointressant om brännaren är inställd för 12 kW, det som är intressant är vilken effekt pannan går på och det kan du bara mäta dig till.
Bafflarna ska du naturligtvis ha kvar i pannan och anpassa brännarens effekt därefter. Annars blir eldningen oekonomisk.
Har själv kört den gamla typen av Eurofire i min panna som är mindre än din och det gick bra med 12 kW.
Mekaniskt är den gamla Eurofire lika som den nya, det är styrningen som förändrats.
Kan se tre felorsaker:
1. Brännaren onormalt känslig för mottryck och övertemperatur
2. Mycket dåligt drag i skorstenen.
3. Brännaren går på högre effekt än 12 kW
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar