Full spänning på tändelementet hela tiden? [Löst]

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ante1980
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 28 okt, 2012 18:59
Ort: Sibbhult
Kontakt:

Full spänning på tändelementet hela tiden? [Löst]

Inlägg av ante1980 »

Hej,

ny här på forumet och hoppas nu kunna få lite hjälpa av de erfarna Eurofire användarna.
Har en Eurofire med Millenium III styrning från 2006.
Mitt problem började i förra veckan med att ett tändelement kortslöts, säkringen gick i styrningen och efter att ha köpt rätt säkring så gick brännaren igång igen. Men nu får jag larm vid varje uppstart, problemet tycks vara att där är konstant 230 volt till tändelementet. Blev lite fundersam för efter varje larm när jag öppnade för att kolla så där inte var fullt med oförbränd pellets i brännaren så var elementet rödglödgat. Har mätt och det visar sig att där är 230volt i alla lägen, larm, väntläge, drift.. Jag sliter snart mitt hår av skallen, ingen tycks ha hört talas om detta fel som jag pratat med.. Ska ringa Baxi i morgon, men kan jag ha fel om jag gissar på att reläkortet fått sig en smäll vid kortslutningen? Det lyser en röd lampa på reläet hela tiden.

Tacksam för svar

Mvh
Andreas
Senast redigerad av ante1980 den ons 31 okt, 2012 09:36, redigerad totalt 1 gånger.
--------------------------------------
Baxi Eurofire med Millenium III styrning i en Effecta panna
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av bergatorparen »

Elementet styrs av ett relä, och om det varit "kortis" så kan detta relä ha svetsat ihop sig. Jag skall kolla lite i manualerna för brännaren, så återkommer jag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ante1980
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 28 okt, 2012 18:59
Ort: Sibbhult
Kontakt:

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av ante1980 »

Tack så länge :) Detta håller på att driva mig till vansinne och fattigdom (elpatron)

Så här ser mitt reläkort ut:
Bild
--------------------------------------
Baxi Eurofire med Millenium III styrning i en Effecta panna
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av bergatorparen »

Bild

RE2 är reläet som styr tändelementet, så det behöver bytas. Prata med antingen BAXI eller den lokala ÅF så kanske löser det sig. Om inte, gå till en elektrikerfirma och ta med det gamla reläet, så kanske de kan ha ett likadant. Bara så vi är på samma sidan: RE1 är den genomskinliga "sockerbiten" med den röda dioden inuti, RE2 är den som liknar ett gammeldags lacksigill.

Du kan kolla funktion även på Millennium' en genom att sätta multimetern på att mäta DC - likström och mäta mellan O1 högra skruven och "+" utgången på strömförsörjaren. När brännaren står i standby skall det inte finnas ström här, medan det skall visa 24 Volt DC när brännaren förbereder uppstart. Hoppas detta kan hjälpa dig på väg. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av Icecap »

Min erfarenhet: en LED i reläet lyser enbart när spolen får ström! Alltså kan RE2 rent faktisk vara ihopsvetsat - men om LED'n i RE2 lyser är det för att spolen faktisk får ström!

Så om den LED lyser kontinuerligt är det sannolikt inget fel på reläet men på styrningen av det - vilket vill säga PLC'n.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av bergatorparen »

Icecap: Vad är detta för en manick? Den sitter där RE2 borde sitta, på platsen för RE3 sitter en likadan.

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av Icecap »

Kallas SSR = Solid State Relay = Halvledarrelä. Och vad jag kan se är det ingen LED på styrsignalen varför den mycket väl kan ha brunnit.

Ersättningsrelä kan sannolikt hittas hos ELFA och andra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av bergatorparen »

Tack, Icecap. Då har jag inte läst kopplingsschemat som en viss man läser Bibeln. Då finns hopp :D

@Ante1980: Då vet du vad du måste skaffa. Priset hos ELFA ligger kring 175 kronor + frakt. Men kolla så du får rätt. Det skall stå typbeteckning och andra viktiga data printade på sidan av denna "kolastången". Lycka till :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ante1980
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 28 okt, 2012 18:59
Ort: Sibbhult
Kontakt:

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av ante1980 »

Tacka alla för hjälpen så långt, i morgon blir det till att ringa Baxi och höra vad dom säger om detta.. Är det Reläet så är jag glad, är det PLC'n gråter jag blod då en ny kostar över 8000kr :(

Ha en god kväll så återkommer jag imorgon med vidare information om vad Baxi säger.

Mvh
Andreas
--------------------------------------
Baxi Eurofire med Millenium III styrning i en Effecta panna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av Icecap »

Jag kan nog lova att det bara är SSR'n som har dragit iväg men du kan ju mäta! Det finns en ingång som får 24V när reläet ska slå på och ung. 0V när det inte ska slå på, det är bara att mäta där - helt oberoende av vad Baxi säger!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av sänkan »

Schemat på bilden är till Millenium 2 då det var relä på skena.
Här syns kopplingarna på Millenium 3
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 3_rev3.pdf
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av bergatorparen »

Det gjordes inte mindre än två revisioner av styrningen på BAXI Eurofire under 2006, varav båda i oktober månad det året med endast 14 dagars mellanrum. Men kolla på bilden, och kolla på schemat, så ser du vad som är vad. Jag har även jag varit inne på tanken om det schema du visar, sänkan, men det stämmer inte riktigt med bilden. Det schema jag lagt upp är det som överensstämde med fotot på styrboxen :wink:

Värd att märka sig är att den senare är kopplat på samma sätt fastän det då väl rör sig om en "ask" där de ingående komponenterna inte syns.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ante1980
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 28 okt, 2012 18:59
Ort: Sibbhult
Kontakt:

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av ante1980 »

@Bergatorparen: Kunde inte hålla mig längre.. Var nu ute och mätte lite till på brännarstyrningen, mätte mellan 24V + på trafon och Högra stiftet på O1... :( 24 V i väntläge.... Är det då så att min PLC är kass? Nu slog jag ifrån den och funderar på en begagnad som jag hittat på blocket!

Mvh
Andreas
--------------------------------------
Baxi Eurofire med Millenium III styrning i en Effecta panna
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av Stegatorparn »

Du skall mäta mellan O1 högra stift och -minus på strömförsörjningen.
Är det 24V på utgången O1 i viloläge är det problem med PLC´n.
Har du mätt 24V mellan + på strömförsötjningen och O1 högra stift, så är nog PLC´n ok.
Hade det gått ut 24V på utgången, så hade du mätt 0 volt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Full spänning på tändelementet hela tiden?

Inlägg av bergatorparen »

Ja, så blir det kanske. :oops: Jag är inte van vid likström längre. Förr när man höll på med bilar och motorcyklar var det "second nature", men åren har gått och man har blivit ringrostig. Men detta förändrar inte den ursprungliga misstanken om att det är reläet till knappa 200 kronor och inte PLC'n till 8000 kronor som är boven i dramat. Håll det enkelt: Starta med enklaste och billigaste komponenten först - och för all del: Prata med BAXI. Det skadar inte.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar