Startproblem pga glöd kvar sedan förra eldningen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Startproblem pga glöd kvar sedan förra eldningen

Inlägg av shootking »

Jag har fått ett mycket mystiskt problem. Bytte fläkt för en vecka sen och pannan fungerade som aldrig förr. Men helt plötsligt i helgen så stannade pannan. Problem vid uppstart. Efter lite undersökning så kom jag fram till att start nummer 2 oftast misslyckas. Skulle den lyckas så misslyckas start nummer 3. Problemet är att jag har en glödbädd kvar i brännarkoppen när startsekvensen drar igång. Detta gör tydligen brännaren förbryllad som efter den initiala urblåsningen av pannan då har en fullt utvecklad glödbädd igen och då registrerar en flamma (trots att det enbart är glöd). Har ett värde på fotocellen på 50-60. Pannan går då igång på Min-läge istället för att göra en uppstart med värmeelementet. Detta leder till att glöden slockar eftersom det saknas låga.

Detta felet kom som sagt helt plötsligt. Fick ändra tillbaka allt till fabriksinställning efter att jag bytte fläkt för att få den att fungera. Men inga övriga ändringar. Samma pellets.

Någon som har några tips att ge? Har hört av mig till Baxi men inte fått någon återkoppling.

Mvh Jens
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Startproblem pga glöd kvar sedan förra eldningen

Inlägg av Taxen »

Normalt så skall man inte behöva flera startförsök,utan den skall starta på första startdosen.
Har du mätt upp vilken startdos du har?
Brukar ligga på ca 3-3,5dl.Lossa slangen precis innan start och håll ett mått under slangen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Re: Startproblem pga glöd kvar sedan förra eldningen

Inlägg av shootking »

Hej

Jag var nog otydlig. Med start nummer 2 och 3 så menar jag nästa tändningstillfälle. Dvs nästa gång pannan når tempen som den ska starta på. Gången är alltså:

1.
Start vid 60 grader med panna utan glöd i kassetten: OK.
Går fördigt till 85 grader och blåser sedan rent.

2. Start vid 60 grader med panna med glöd i kassetten. Starten misslyckas då pannan detekterar låga (trots endast glöd). Pannan går in i min-läge och försöker mata pellets, men då dör glöden och pannan larmar.

Mvh Jens
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startproblem pga glöd kvar sedan förra eldningen

Inlägg av Stegatorparn »

Prova att höja gränsvärdet för fotocellen i bild 3.
Tror fabriksinställning är 20, men öka till 40 eller mer.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Re: Startproblem pga glöd kvar sedan förra eldningen

Inlägg av shootking »

Har tyvärr ingen sådan inställning i min Millenium 2. Tror att jag vill minnas att det fanns en sädan inställning innan jag gjorde uppgradering av programvaran.

Efter att ha kollat igenom mina anteckningar om tidigare drift så har jag provat att minska effekten på pannan. Får se om det hjälper.
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Re: Startproblem pga glöd kvar sedan förra eldningen

Inlägg av shootking »

Verkar hjälpa om jag minskar på effekten på pannan. Har nu inställningen på 1.3 i max matning. Ska köra ett par dagar till och sen mäta hur mycket pellets det ger så att jag vet effekten.
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Skriv svar