Shuntautomatik till baxi eurofire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Marre80
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 15 feb, 2013 22:52

Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av Marre80 »

Hej

Har tänkt att sätta in Shuntautomatik till min panna här hemma nåt man ska tänka på? Förslag på mån som är bra? Med vänlig hälsning,Martin
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av Stegatorparn »

Beror på hur planlösningen är i ditt hus och om du har termostatventiler på raddarna.
Vill du ha en enkel, billig styrning eller en De Luxe med en massa funktioner och tidstyrningar.
Trådlöst?

Själv har jag enklast tänkbara där shunten styrs av innetemperaturen.
http://www.termoventiler.se/media/upload/CBJ.pdf
Har funkat kanon trots att huset har flera rum i två plan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Marre80
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 15 feb, 2013 22:52

Re: Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av Marre80 »

Trådlöst är ju bäst:) slippa sladd.. Huset är enplans 100kvadrat. Har termostat ventiler.priset är inte så noga med bara de funkar bra.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av msh16 »

Mn om du redan har termostatventiler på elementen vad skulle du tjäna på att köpa dyr shuntautomatik som reglerar värmen sämre än termostatventiler?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av Stegatorparn »

Även om huset har termostatventiler anser jag att det är berättigat med en shuntstyrning så att man inte kör ut varmare vatten än nödvändigt.
Min rekommendation blir Thermomatic EC Home WL http://www.termoventiler.se/media/upload/ECHOME_WL.pdf, en shuntstyrning som är enkel att montera och handha.
Du kan kolla igenom manualen för rumsgivaren http://www.termoventiler.se/media/uploa ... Manual.pdf och styrningen http://www.termoventiler.se/media/uploa ... al_Web.pdf.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av danei »

Det går inte att ha rumsgivare och radiator termostater i samma utrymme. Då kommer de att motarbeta varandra. Det är knappast lönsamt att installera automatshunt om man redan har termostater. Men visst kan det bli lite jämnare temperatur.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av Stegatorparn »

Det är möjligt att dom motarbetar varandra i teorin, men i praktiken fungerar det utmärkt.
Man monterar rumsgivaren mitt i huset och termostater i samma rum ställes någon grad högre.
I alla övriga rum ställer man in den temperatur man vill ha.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av danei »

Exakt vad jag menar, du kan inte ha en aktiv termostat i samma utrymme som givaren. Om den sitter där gör ju ingen skillnad om den inte arbetar. Jag har automatshunt med utegivare, och shutar ut mer än vad jag måste frö att hålla värmen, sedan får radiatortermostaterna sköta regleringen. Anledningen till att jag har den är att den följe pannan, jag tyckte det funkade bra att köra utan också.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av Svenn Antenn »

Jag har autoshunt med utegivare och termostater. Funkar mycket bra. Vi hade en flashig innegivarstyrd trådlös förut men den kasta jag ut. Va inte alls nöjd med den. Men det är nog väldigt olika hus och hur känslig man är.
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av Vicke912 »

Utegivare i kombination med termostatventiler på elementen finns det någon mening i, man får lägre och jämnare framledningstemperatur. Skaffa shuntstyrning med innegivare om man redan har termostatventiler är bortkastade pengar.
Nibe City. Eurofire
Marre80
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 15 feb, 2013 22:52

Re: Shuntautomatik till baxi eurofire

Inlägg av Marre80 »

Ok tack för alla svar:)
Skriv svar