Problem med pelletsbrännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ulfg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 18 jul, 2014 18:49

Problem med pelletsbrännare

Inlägg av ulfg »

Hej, ny på detta forum så jag hoppas ni har överseende med dålig koll.

Vi har tagit över ett hus med befintlig bonus 30 panna, den har baxi eurofire brännare (15 kW tror jag) med styrsystem Millenium 3 CD12 för pelletseldning.
Den har fungerat helt ok fram till att "gallret i brännkoppen" gick helt sönder. Reparatör var på plats och bytte ut hela koppen, efter detta har inte pelletsdelen fungerat bra alls.
Matning av pellets osv fungerar men den tänder inte, jag har bytt tändelement utan förändring.

Tyvärr har jag inte någon dokumentation på de orginalvärden som styrenheten haft utan bara de som står i manualen. Vet därför inte om de är helt hundra ?
Vedeldning fungerar klockrent men det är tyvärr en ändlig resurs för tillfället.

De olika värden styrenheten har för närvarande är:
Temperatur
Till 70
Från 80

Fotocell
Värde 00
Gräns 80

Start 45
Dos2 12
Vänta 40

Matn. Pellets
Min 1.0
Max 2.0

Fläktvärden
Tänd. 215
Max. 230

Statistik
Start 14872
Drift 9975h

Ekosystem AB vers 6.1.2f
Temp2 100

Hoppas någon kan ge mig lite tips om eventuell lösning.
Mvh
Ulf
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Problem med pelletsbrännare

Inlägg av micke_932 »

Fotocellen sitter monterad skituselt så den kan ju ha flyttat på sig, om roster har bytts och inte satts tilbaka på rätt plats kan det ställa till det hela, om hela förbränningsdelen är bytt så kanske han pillat på tändelementet också, om det hamnat fel så kan det också ställa till det, men som sagt var, om inga inställningar ändrats så är det med stor säkerhet något mekaniskt som inte är återställt helt korrekt.

Du har ju bra information i displayen vid uppstart, titta på fotocellvärdet och se vad som händer, kanske underlättar för att klura ut vad som händer.

Om ingen har pillat på inställningarna så ge fanken i dom, det lär vara något annat som ställer till det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ulfg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 18 jul, 2014 18:49

Re: Problem med pelletsbrännare

Inlägg av ulfg »

Tack för tips, spenderade ett par timmar mixtrande med inställningarna ändå (klåfingrig...)

När jag återställde startdosen till den som står i manualen hoppade pannan igång igen :-)

Återstår att se om den fortsätter fungera genom hela eldningsfasen eller om jag stöter på nya problem.
Skriv svar