Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Stegatorparn »

Kommer matningsdoserna fortfarande för tätt, så att dom kväver elden?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Det vet jag inte. Den lyckades inte starta alls. Ska se om jag eventuellt kan få igång den i kväll/i morgon.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Stegatorparn »

Blir det för mycket pellets i brännaren, kan pellets skymma fotocellens möjlighet att se elden.
Försök att notera hur brännaren beter sig när den just har tänt och skall bygga upp en stabil fyr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Hej igen.

Tror snarare att det inte var tillräckligt med pellets vid tändningen. Hat justerat upp startdosen 20g och ändrat lite brännaren gick igång. Matning är var 6e eller 7e sekund nu och den ströp inte sig själv under start. Bara 1 start än så länge. Får vänta och se öm nästa går lika bra...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar ju positivt hittills. :)
Hrimfar skrev: Bör jag variera lägsta och högsta KW-effekt? Jag har tidigare haft båda på 14kw, men den stod i fabriksinställningarna på 10kw (lägsta) och 20kw (högsta).
Min och maxeffekt under driftinställningar ska man nog inte ändra på. Utan att veta misstänker jag att det kanske kan påverka uppstartsförloppet.
Vilka effekter man vill att brännaren skall arbeta med ställs in under effektreglering.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Nu har brännaren cyklat igenom 5 stycken starter och pauser. Allt väl än så länge. Den tar god tid på sig att starta upp dock (ca 5 minuter), kan bero på att startdosen är något lägre än för en månad sedan. Än så länge ingen gengas eller strypning och skruven matar ca var 9 sekund (7 sekunder mellan matning, 2 sekunder matning).

Angående effekt så ställde mina installatörer in den på 14/14. Så det är därifrån jag har det.

EDIT: nu har brännaren varit igång i ett och ett halvt dygn utan problem. Den är lite seg i uppstarten, men får ta mig en titt på det när jag blir färdig med renoveringsarbete.

Tack för all hjälp!
Kristofer
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av johan_30 »

Ja har en likadan brännare å den lyckas ja inte få å gå ordentligt ska testa å köpa ny fotocell ja tror även att han får för mycke ibland så han kväver elden. Misslyckad tändning står de brukar hjälpa med å kvittera sen startar den igen
Sid128
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 jan, 2017 20:41
Ort: Söderhamn

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Sid128 »

Skönt att du i allafall fått igång brännaren igen, tycker dock det låter som du har lite för liten motdragslucka, ska kanske inte ge sådana problem som du haft, men du får ojämn förbränning och myller ned pannan i onödan, antar att du har en tigex 25 som verkar vara för liten för i stort sett alla skorstenar.
Stocksbro biosol
Altberg ep18a
Fox 1004d
Kw z150
Skriv svar