Forumindex   FAQ   Sök  
Bli medlem  Logga in
Forumindex FABRIKAT Bionordic

BioBjörn Projekt & frågetråd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inläggav Stegatorparn » mån 20 nov, 2017 10:57

Det står i min manual också att man kan välja att blåsa före eller efter eldning, men det stämmer inte. Den funktionen finns inte i min från 2014. Troligen en tidig programvara som ändrats.

Har justerat upp urblåsningstiden från 45 sek till 180 sek då jag tyckte det blev för mycket kvar i rostret.
Skadar inte att experimentera lite. Beror nog en del på vad pelletsen innehåller hur lång tid det tar innan allt förgasats. Fotocellens värde syns ju hela tiden och jag kör tills den visar 0%. Då ligger inget kvar och pyr.
BioBjörn 18 -14, VB Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsmonster!!

Inläggav Lmeboy » mån 20 nov, 2017 14:27

Tack Stegtorparen! Då behöver jag inte leta ihjäl mig efter den inställningen.. :lol:

Men urblåsningstiden går ju att justera som du gjort, så skall testa med det! Att man ser fotocellens värde hela tiden är ju guld värt..

En annan sak - Energibiten http://www.energibiten.net som har sålt brännare/reservdelar - har de lagt ner..?

Är det Pelletsteknik som gäller om man vill köpa ett extra roster tex?

8)
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Användarvisningsbild
Lmeboy
Prima virke

Inläggav Stegatorparn » mån 20 nov, 2017 14:58

Bolaget är fortfarande aktiv och redovisade moms 2016, men några på forumet har haft kontaktproblem.

Pelletsteknik är väl det enda alternativ jag känner till när det gäller reservdelar som tändelement och roster.
BioBjörn 18 -14, VB Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsmonster!!

Inläggav Haseld » mån 20 nov, 2017 16:43

Vednisse skrev:Jag tycker inte det ser så bra ut, ...........

I det här fallet får jag nog hålla med ”Vednisse”
Så här blev det med min egenbyggda tryckluftsuraskning i Iwabo.
Bild
Blåste bara 2 sekunder före eldningen, samtidigt som fläktens testblåsning (15 sek.) startade, använde inte ens reläets skiftfunktion, (som hade varit nödvändigt med Stegatorparns blåstider) 7 kg tryck, 25 L tank, kompressormatning 3 tim på EM, så luften räckte inte till urblåsning före varje start, till nästa EM, vilket heller inte är nödvändigt. Blåste upp en hel del på locket, men där var det väl inte i vägen för eldningen.
Så ”Lmeboy”, där finns det potential till förbättring.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Haseld
Lärjunge!

Inläggav Vednisse » mån 20 nov, 2017 18:43

Bionordic's "nedeldning" skiljer beroende på vilket program man har i PLC'n. Har alltid kört med Pelletsteknik's i mina brännare.

Min slutar helt enkelt bara att mata pellets, fläkten går vidare på drifthastighet tills fotocellen tappar allt ljus. Och den är riktad rakt ned på rostret och ser mycket bra, till skillnad mot Biobjörn som har en annan placering (anpassning för att det ska funka med Ekontrolls styrning).

När fotocellen inte ser mer ljus går fläkten upp i varv för att skapa övertryck i brännaren så inget skit åker baklänges när tryckluften skjuter.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inläggav Lmeboy » tis 21 nov, 2017 19:25

Jepp, bara och inse - det går att förbättra! Tack för svaren!

Ska börja med kompressorn och luften fram, även kolla vad det sitter för magnetventil i brännaren..

8)
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Användarvisningsbild
Lmeboy
Prima virke

Föregående

Återgå till Bionordic