Ny modell på brännarkoppen.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av Fritz »

I somras bytte jag ut brännarröret, lågriktaren och brännkoppen. Sedan dess har jag haft problem med sintrade askrester och svårt att få upp värmen på rökgaserna över 120 grader. Jag har under hösten använt Boo-Forssjöö pellets, men nu gått över till Laxå, utan att märka någon större förbättring.

Men jag konstaterar att brännarkoppen fått en annan utformning än den gamla. Det finns numera lufthål högre upp mot kanten på den, och när man kikar ner genom matarröret, ser man att den översta hålraden ligger över pelletslagret. En stor del av luften blåser över pelletsen istället som förut genom den. Jag misstänker att detta både sänker effekter och bidrar till att askan sintrar. (Matning 3,5 sek, uppehåll 10 sek, fläktläge 7)

Någon som har några kloka tankar över min teori?

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag tror förändringen kan vara en bra ide. Mer luft lämnas till sekundärförbränningen. Kräver nog en ny inställning av brännaren.

Du verkar köra på max vad brännaren orkar. Hur fungerar det i Albin Futura? Får du inte mottryck och varmt fallrör med så hög inställning på fläkten?
Jag kör på 3,7 on och 16 off och fläkten på 14 så rätt stor skillnad.

Om det blir sintring borde det bero på att det är för mycket luft.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Kopp ?

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Var det fler rader med hål i nya koppen :?:

Jag kör : 8mm Flex Heat

ON 2,0
Off 20,0
Fläkt 18

Mvh Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Fläktläge 7 (nästan full hastighet) ihop med så lite matning påverkar säkert sintringen i koppen.
Sänk den till 10-12 och se vad som händer.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Fläkt läge 7!? Hich tech? Kan ni ändra snurren på fläkten? På min gamla så går det bara ändra öppningen, mer eller mindre luft till brännaren!
On 2 sec off 16 sec kör jag på sommaren! Nu är det on 4 sec off 16 sec.
:roll:
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

På B16 kan man välja olika varvtal för fläkten via den lilla styrenheten som man kopplar till brännaren. Samma styrenhet använder man för att ställa in matningsintervall, till- och frånslagningstemperatur m.m. Man kan läsa om detta i manualerna, som man troligen kan googla fram utan större besvär.

Vad gäller min egen fråga, så testade jag Pelletsteknik Kalmars tips och vred ner till fläktläge 12. Det verkar funka det också, och ger en rökgastemperatur på 120 grader i förbindningsröret mellan pannan och skorstenen.

Samtidigt konfunderas jag av Torstens och Sandvikens inställningar. Sandvikens skulle bara ljumma upp min panna och Torstens är vad jag har för att köra varmvatten under sommarhalvåret. Jag har haft lägre inställningar förut, men aldrig så låga.

Det kan finnas en ytterligare faktor i det jag upplever som besvärligt med min panna, och det kan vara tjuvluft. Pannan drar nämligen mer pellets än förut utan att ge mer värme. Jag har åtgärdat ett tydligt tjuvdrag i själa pannluckan genom att montera ett nytt kraftigare glasfibersnöre i spårlisten som sitter på pannans monteringsplatta för brännaren. Det medförde viss förbättring liksom en justering av dragregulatorn gjorde. men möjligheten finns att jag inte fått monteringen av brännarröret, isolerplattan och täckplåten tät, så att luft drar in där.

Fortfarande fundersam - men mycket tacksam för era råd.

Fritz

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

På Viking 9990 finns ingen digitalstyrd fläkt men den fungerar väl precis lika bra för det. Nästan bättre för inställningen av fläkten blir ju helt steglös.
Vill man justera är det väl bara att ta en blyertspenna och rita ett märke innan man ändrar.
Har man väl fått in rätt effekt på brännaren ska man inte röra fläktinställningen.
Matningsinställningarna går inte alltid att jämföra. Tidiga B16 och 9990 modellen hade en skruv med annan stigning men nyare brännare kan man säkert jämföra rakt av.

Men Fritz har du dragbegränsare som fungerar och vilket drag är den inställd på. Har du några turbulatorer eller liknande i pannan för den har väl tuber?
Förstår inte hur du lyckas med att pressa igenom fläkt 7 i en oljepanna.
Har du mätt upp effekten på brännaren? Om man jämför värdena för matningen borde din effekt ligga bortåt 16-17 kW.

Fläkt 15 ger här 11,5 kW. Fläkt 14 ger 13 kW. Draget inställt på 14 Pa. Med Tigex 25 fick jag ha 17 Pa för den är mer trögdriven.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Hej!
Har nu bytt brännkoppen (ny från pellets teknik), jämförde med den gamla, hålen sitter på samma ställen, så det är ingen skillnad. Sotade så klart oxå, hade gått 1 1/2 vecka sen sist! Mycket koks i koppen bräddfullt! Upplever att stora ensos pellar är glattare, hårdare och studsar ur brännkoppen när den är rengjord. (finns en tråd om det) Öppnade upp ventilen på väggen för till luft, får se om det gör nån skillnad!
Ha de / Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Nu på morgonen vaknade jag av att det blivit kallt i huset. Det visade sig att pannan stängt av i natt, och när jag lyfte ut brännaren, var brännkoppen igensintrad och full med en svart koksklump. 12-15 säckar har förbrukats sedan förra rengöringen förra söndagen.

Nuvarande inställning är 3,5 sek matning, 10 sek uppehåll och fläkt 10.

Tack till Matshe som kollat jämfört brännarkopparna! Det betyder att jag kan avföra brännarkoppen från felsökningen.

Dragregulatorn är kollad - den står på c:a 15 Pa.

Min teori är att tjuvluft stör förbränningen. Luckan har fått nytt glasfibersnöre, och jag har också satt ett nytt i sotluckan på pannan. Vad finns för övriga möjliga tjuvluftsinsläpp, t.ex. på brännaren? Alternativt kanske det är otätt mellan fläkten och brännaren så att luften tar fel väg istället för genom brännaren?

Alltmer konfunderad.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Se efter om rasplanet är riktigt, det är vanligt att det böjer sig om det varit för varmt.
Om det böjer sig kan det täppa till luckan där luften kommer från fläkten.

Ett vanligt fel i monteringen, är att packningen mellan brännarhus och frontplåten på brännaren är dåligt monterad, den är inte riktigt tillskuren i luftöppningen samt att den inte är limmad under öppningen (där det är viktigast).

Om fläkten går på hög hastighet så är problemet större, för då kan packningen svälla under öppningen.

Jag brukar limma packningen samt skära till den i rätt vinkel i underkant av öppningen, därefter förseglar jag kanten på packningen, för att inte luft ska tränga in i packningen.
/Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Hej!
Du skrev: 12-15 säckar har förbrukats sedan förra rengöringen förra söndagen:
Det blir 2 säck om dygnet! Vilket jag förbrukar när det är -15 -20 ute och då bör man rensa i gång i veckan. Kör min på matning 4 sec off 16 sec.
Mvh Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Nu har jag varit nere i pannrummet och monterat om packningen till brännarröret, och limmat den med samma värmebeständiga lim som hör till glasfibersnöret i lucktätningen. Vi får se om det hjälpte, eller om packningen är skadad.

@ matshe: högst förbrukningen förra vintern med -30 grader var 1½-2 säckar per dag. Men då var dessutom förbränningen ren utan sintring.

Nu får vi se hur det funkar efter mitt mekande.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Hej!
Du kan prova att öka uppehållet till 14sec, går åt mindre pellar då.
Mvh Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

matshe skrev:Hej!
Du kan prova att öka uppehållet till 14sec, går åt mindre pellar då.
Mvh Mats
Ska testa det senare. Men jag konstaterar att jag inte får upp rökgastemperaturen över 110 grader. Det är fortfarande något som inte stämmer. Jag misstänker att packningen runtbrännarröret var för dålig.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

PelletsTeknik Kalmar skrev: Jag brukar limma packningen samt skära till den i rätt vinkel i underkant av öppningen, därefter förseglar jag kanten på packningen, för att inte luft ska tränga in i packningen.
/Peter
Fint. Kommer det i bild på hemsidan också. Är ju redan klart bästa brännarhandboken förstås.

Till Matshe: är nya rostret utan pinne som sticker fram?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Skriv svar