jippie !! Attack 2000 verkar funka trots allt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

jippie !! Attack 2000 verkar funka trots allt

Inlägg av Stroker »

Måste bara delge er min senaste erfarenhet. Har ju en "värdelös" TMW attack 2000 panna som inte är speciellt pelletsvänlig enligt de flesta.

Har kört en vecka nu och har väl varit ganska nöjd med de rent funktionella men nu när de börjar bli kallt och min nymonterade CBJ shunt krävde värme till radiatorerna på ett helt annat sätt an snåle jag kört shunten manuellt innan, så verkade de inte som de skulle bli en varm o skön vinter här hemma. Den segade sig så sakteligen upp i temp men hade de varit kallare så hade de förmodligen varit tvärtom..*suck*

För att få en något så när sjyst kråktemperatur dvs max 200 -250grader i rökröret ( som var både Nibes dvs fd TMW:s råd samt även Bionordic) så kördes till slut brännaren på ca 11-12 kw. Dvs skruv 19-20 o luft 11. Perfekt rök dvs knappast någon alls och 185-200 på termometern.

Pannan gick i princip hela tiden.... Skit oxå.

Började kolla efter ny panna för så här kan man inte ha de. Ringde till Nibe och pratade med deras tekniker då det rent principiellt såg ut att vara samma attackpanna idag så då men med större förbränningsutrymme samt vattenmantlat sådant.

Spånade på att försöka ta tillvara mer värme i förbränningsrummet och fick då reda på att de skulle finnas dels en baffel o dels en plåt där. Plåten har jag aldrig sett så sagt o gjort. Skar ut en 5 mm plåt 245X230 och lade in.
Resultat- 135-145 grader i rökröret samt knappt någon aska alls!!! vilket jag hade haft oroväckande mycket innan.! Ingen sot heller i förbränningsautrymmet samt en gångtid på 15 minuter istället för 2 timmar!!!.. Verkar som attacken inte är helt kass trots allt.
So far so god.. Var bara tvungen att skriva :P
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar