Forumindex   FAQ   Sök  
Bli medlem  Logga in
Forumindex FABRIKAT CTC / Bentone

Ecoflex injustering

Övrig diskussion i de allmänna forumen.

Ecoflex injustering

Inläggav Dennis76 » mån 27 nov, 2017 11:34

Hej.
Är det någon här på forumet som bor nära Kolbäck, två mil utanför Västerås, som är duktig på att justera in pannor?
Alternativt, är det någon som har tips på servicefirma som är duktiga i närheten?

Med vänlig hälsning
Dennis
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Dennis76
Späd planta

Re: Ecoflex injustering

Inläggav nyman » mån 27 nov, 2017 17:54

Den kan du väl justera in själv med hjälp av skorstensröken. Satte in en Ecoflex i Augusti och var faktiskt lättare att justera än en vanlig plåtbrännare.
Den har två effektlägen som det berättas om i den nedladdningsbara handboken. Har mycket liten värmeåtgång nu då en luftvärmepump också monterades. Därför går den aldrig upp i högeffektläget så jag ska höja lågeffekten ordentligt. Vad har du för skorsten och vilken blir rökgastemperaturen nu?
Blåste förbi Kålbäcksån idag föresten, hörde att det fanns någon justergubbe i Surahamar men beror på om han ens har sett en Ecoflex. Så varmt som det är ute blir det väl svårt att få något utslag på instrumenten som är stabilt innan brännaren stannar igen.
Jag tycker du ska prova själv då det finns folk som kan det här bra på forumet och har eldat många år.
Hus 1:Bionordic B16GL, Jämä oljepanna
Hus 2:CTC Ecoflex. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
nyman
Energiprofet!

Inläggav Dennis76 » mån 27 nov, 2017 20:18

Utan att veta säkert skulle jag gissa att min skorsten är lika hög som din, typ 7,5m.
Borde väl ha ett insatsrör i skorstenen, det var viktigt att anslutningen till nya pannan inte hamnade för högt, vermikulit. Ska kontakta sotaren och fråga om han har info om skorstenen dokumenterat.

Tycker att det verkar svårt att justera in brännaren, ju mer jag läser på forumet desto osäkrare blir jag.
Kollade på rökgastempen nyss, pannan hade precis stannat, då var visade den inbyggda termometern 98grader.

Största problemet jag har är med ”askan”, det är massor med små ej helt färdigbrunna pellets i askan.
Öppnade asklådan och ser hur det regnar ner små glödande pelletsbitar.

Mina inställningar är:
Brännartyp 15kW
Effekt hög skruv 63
Effekt hög fläkt 46
Effekt låg skruv 41
Effekt låg fläkt 30
Effekt min skruv & fläkt 0
Varmhållning 60
Skruv extern 30
Sekvens kod 0

Verkar dessa inställningar helt tokiga, höjde fläkten lite nyligen eftersom jag upplevde att synglaset sotade igen fort. Problemet med oförbränd pellets fanns redan innan dess.
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Dennis76
Späd planta

Inläggav nyman » ons 29 nov, 2017 10:37

Vi verkar ha nästan identiska system. Panna från 2006, insatsröret här är 7,1 meter och 110 mm invändigt.
Har bara fått normal aska. Har tryckt ned förbigångsspjället så långt det går så röken ska ta den långa vägen. Har ändå haft rökgastemperaturer uppåt 140 grader. Både röktemperaturdivaren och panntemperaturgivaren visar några grader för lite jämfört med en riktig stektermometer men gör inget om man vet om det.
Har mina inställningar uppskrivna men kommer dit om ett par dagar.
nyman
Energiprofet!

Inläggav Dennis76 » fre 01 dec, 2017 14:55

Har nu provat att sänka mina inställningar rejält:

-hög matning 60
-hög fläkt 33
-låg matning 35
-låg fläkt 20

Har inte kollat till pannan mer än i synglaset, som inte verkar sota igen.
Ska sota pannan nu i helgen och kolla om det blir mindre oförbrända pellets med dessa inställningar.
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Dennis76
Späd planta

Inläggav nyman » tis 05 dec, 2017 19:12

Tittade idag
låg skruv 63
låg fläkt 32
Blev 118 grader i rökgas efter sotning.

Pannan går aldrig upp i högeffekt så den bryr jag mig mindre om.
Tjära i rökröret pga långa tider med underhållsglöd. Funderar därför på att höja lågeffekten mer.
nyman
Energiprofet!

Inläggav Dennis76 » tis 05 dec, 2017 23:41

Kanse en korkad fråga men hur vet man när pannan går på låg-/ respektive högeffekt?

Tittade till min panna alldeles nyss, glaset lite lätt sotat men lågan syntes hur bra som helst.
Askan var lite bättre, fortfarande lite blandat med fin grå aska och lite ej helt förbrända pellets.
Antar att det fortfarande blåser ur pellet från koppen men nu betydligt färre än tidigare.
Kollade förresten rökgastempen uppe vid skorstenen i helgen, 50grader en halvmeter ner i skorstenen, verkar det okej?
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Dennis76
Späd planta

Inläggav Stegatorparn » ons 06 dec, 2017 07:18

Man brukar rekommendera 70° - 80° en halvmeter ner i skorstenen för att undvika kondens, men det gäller utan dragbegränsare. En dragbegränsare blandar in torr rumsluft i rökgaserna som sänker både temperatur och daggpunkt. Går inte att säga vilken lägsta rökgastemperatur som är säker, då varje anläggning är unik. Enda sättet är att kontrollera om det är torrt i skorstenstoppen efter avslutad eldning.
BioBjörn 18 -14, VB Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsmonster!!

Inläggav nyman » ons 06 dec, 2017 22:03

Ur handboken
Start och stopp i driftläge (varmstart)
Under drift är det pannans temperaturgivare som styr brännarens start-/stoppfunktioner. När vattentemperauren sjunkit till 5 grader under valt börvärde startar brännaren på inställt lågeffektläge. Om temperaturen sjunker ytterligare 2 grader till 7 grader under börvärdet aktiveras inställt högeffektläge. Brännaren går sedan i detta driftläge till dess temperaturen är 4 grader under inställt börvärde, när lågeffektläget åter aktiveras.

Högeffektläget går normalt inte in så länge lågeffekt räcker.
nyman
Energiprofet!

Återgå till CTC / Bentone