Byta slussvingar CTC Ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
felibeli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 feb, 2013 19:08

Byta slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av felibeli »

Hej!
Behöver nog byta slussvingar pga påtagliga bakdragproblem och har beställt en slussrotor på nätet.

Letade i forumet och hittade mycket kring temat men ingen direkt instruktion hur man kommer åt slussvingarna... :?:

Så jag vore tacksam om någon bara kort skulle kunna beskriva hur man gör eller visa mig var jag hittar tråden.

Sedan nämndes även ett litet igensatt rör som kan orsaka bakdragproblem. Var ligger det och hur kommer man åt? :?:

Har CTCs instruktionsbok med bilder (s.6 o 7) framför mig och det var inga större problem att byta ut kedjan förra året så jag hoppas jag kan klara detta problem med.

Tack för alla hjälpande svar!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byta slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
felibeli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 feb, 2013 19:08

Re: Byta slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av felibeli »

Hej!

Lyckades byta rotorn efter lite omständigheter. Tack för länken iaf.
De gamla slussvingar var helt slut.
När jag beställde på Eldkrafts hemsida beställde jag slussrotorn för kedjedrift (för man kan ju se kedjan framför brännaren...). Den rotorn är dock för kort.
Tydligen har jag bara tappdrift, som det visade sig senare... då får man beställa en gång till...
Bytte sedan och fick fila ner backspärren 1-2mm för att den inte gick att fästa så långt till vänster som behövdes.
Nu har det rullat på utan problem i mer än 3 veckor inget bakdrag alls.

En fråga: vilket mått har de små svarta (inne)sexkant-gängskruvor som bl a sätter fast tanddrevet på axeln?

Hälsning!
Skriv svar