Låg arbetstemperatur Eco Flex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ambrozia
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 dec, 2014 20:59
Ort: Tierp

Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av Ambrozia »

Har en CTC Eco Flex sedan 7 år tillbaka som funkat bra men jag har märkt dom senaste vintrarna att den har lite svårt att hålla arbetstemperaturen när det blir kallt. Den är inställd på 75 grader men nu då det är -10 till -15 grader så står den o jobbar vid 69-70 grader i arbetstemp hela tiden o det är ca 45 grader ut. Jag hade inställt på 20 grader inne o då gick den på hög effekt hela tiden men kom ändå inte upp över 70 grader. Jag sänkte då till 19,5 grader inne o då gick den upp till 75 grader o tog sen paus. För att sedan gå över på låg effekt o fortfarande 69-70 grader i arbetstemp. Var i kontakt med CTC då jag upptäckte det här för nån vinter sedan o då sa dom att systemet var nog för stort för pannan att orka med. Huset är på 125 kvm i 2 plan, dåligt isolerat erkännes. Rökgastemp brukar vara runt 150 grader på låg effekt o 170 grader på hög. Är det fler som har det här problemet? Man blir ju lite orolig när den bara går o går o inte kommer upp i rätt arbetstemp. Men varmt inne är det i alla fall.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av Eldvin »

Testa att ställa den i 80 grader så hinner den inte sjunka lika mycke innan den startar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av Stugsittaren »

Jag antar att du sotat pannan och kollat att ingen kanal är tilltäppt eller har alltför mycket isolerande sot. Egentligen är det inget problem med att den går hela tiden så länge det är varmt i huset. Den arbetar då effektivt utan onödiga start och stopp. Det är väl det som är tanken med låg/hör funktionen?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ambrozia
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 dec, 2014 20:59
Ort: Tierp

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av Ambrozia »

Hej o tack för era svar!

Jo då Stugsittaren pannan är sotat av mej o även av sotaren den 16 december o det brukar gå en månad mellan att jag sotar pannan. Nej det är ju sant i sakta lunk är ju bra. Det är bara det att man undrar varför? Samtidigt som man känner så länge som den går o det är varmt inne inga problem.. :D

Eldvin jo då pannan var inställd på 80 grader vid installationen men sedan så ändrade installatören det till 75 grader o jag vet inte varför. Men jag misstänker att då vi hade problem med att säkringen gick i pannan ett par gånger så kanske han trodde att belastningen var för hög så att säkringen gick. Senare upptäckte jag ett mindre vattenläckage uppe vattenväxlare som gjorde att det fanns risk för droppar som landade på kablarna o då gick ju förstås säkringen. Sen har den blivit kvar på inställningen 75 grader.
Men vår installatör har inte varit den bästa jag har själv fått ställa in pannan efter att ha kollat effektiviteten på den o hur den sotat osv.

Men nu då det blir mildare så ska jag försöka höja inställningen till 80 grader o se hur den uppträder då när kylan kommer igen.


Min far är gammal o jag är ju fruntimmer men hitintills så har "Stickan" o jag kommit bra överrens med några fel bara genom åren. :lol:
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av Eldvin »

Möjligen att han sänkte för att pannan blev för varm på eftervärmen .Men det problemet borde ju vara större när det inte är så kallt . Och tyvärr är dessa installatörer inte alltid så insatt i hur sakerna funkar. Om det beror på ointresse eller dålig konversation med tillverkaren har jag ingen aning om! Men om det är så att man inte har nått intresse för det man håller på med så skall man nog överväga att göra något annan istället.Jag har sett flera fall där dom bara monterat in grejerna å sen bara sagt adjö! Brännaren går säkert på grundinställningen men hur bra?? Vet fall då dom inte ens kollat med instrument att det brinner som det ska!Och det tycker jag är riktigt illa!
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av vatsug »

Har du kollat så den ger den effekt den ska ? Ex. 15 kW = 520g / 10min.
Mvh Vatsug.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Ambrozia
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 dec, 2014 20:59
Ort: Tierp

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av Ambrozia »

Hej Vatsug!

Som glad pannskötaramatör så hur kollar man det om den ger rätt effekt? :shock:

Hälsningar
Ambrozia
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av vatsug »

Man tar en bra hushållsvåg (digital) mäter upp 1000 g, tar bort slangen från brännaren, ser till att internförrådet är fullt ( struket mått) sen sätter man en klocka på 10min, ex stoppur el dyl.Sen börjar man handmata brännaren. När 10 min har gått väger man upp hur mycket det är kvar i burken. Sen tar du vikten, gånger 6 ( matningsvikt under 1 timma) den vikten gånger 4,8 blir effekten i kW. Ex 0,520*6*4,8= 14,9 kW.
Jag har hög : 530g/10min = 15,2 kW
låg: 370g/10min = 10,6 kW
Lycka till !
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av André »

Antar att brännaren är justerad både i läge hög å låg?
Pannan startar i läge låg då tempen sjunkit 5 grader under börvärdet, sjunker den ytterligare några grader så går den över på läge hög å när tempen jobbar sej upp till 5 grader under börvärdet igen går den över på låg igen så är husets förbrukning motsvarande effekten i läge låg el högre kommer aldrig brännaren stanna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av vatsug »

Om värdena för hög o låg är rätt, kan man ju lägga in samma värden på låg som på hög. Då går ju brännaren bara på ett läge dvs högeffekten. Kanske den skulle orka bättre då.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av André »

Visst men om pannan håller 70 grader å bara går i läge låg med båda effekterna aktiverade så är det inget som är fel, tex 10 kW i låg å 15 kW hög då är det vad huset kräver för tillfället..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av Becker »

Det ska ju inte vara något problem med att höja temperaturen i pannan, jag kör på 85 grader.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av André »

Finns ingen anledning att ha börvärdet högre än 70 grader om man klarar värme/vv behovet, kör man med tankdiff så kan man ha högt börvärde för längre gångtid men då går den endast i läge hög..
Skulle gått köra med modulerande drift å högt börvärde, Typ börvärde 85-90 grader brännaren startar vid tex 68 gr på min/låg läge sjunker tempen till 64 gr växlar den upp ett snäpp å ytterligare ett steg om tempen går ner till 60 gr.. Går ju köra tankdiff å ändra effekten själv vid olika behov i läge hög om man bara vet vilka värden man ska ha för långa gångtider men allt för bökigt för att de ska vara värt besväret tycker jag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av Jakob »

Angående varmvatten och panntemp så tror jag det är rätt knepigt att tappa upp ett badkar framgångsrikt om man börjar på under 70 grader i panntemp....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Låg arbetstemperatur Eco Flex

Inlägg av vatsug »

Finns ingen tankdiff på Ecoflex.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar