akut hjälp sökes!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
wonderwolf99
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 16:28
Ort: gislaved

akut hjälp sökes!

Inlägg av wonderwolf99 »

Hej! har en ctc ecoflex och igår stannade pannan på optovakt sprang ner och kollade körde igång den igen sen började lampan blinka igår kväll igen, struntade i det och idag sa frugan att det luktade rök i källaren så jag gick ner och drog ut asklådan som då var full med pellets som låg och glödde samt att det är nåt tjärliknande som runnit i hela pannan verkar det som. sen finns det askklumpar som ser ut som förkolnat isoleringsskum. vad kan ha hänt? nån som varit med om nåt liknande? det är som att allt inuti pannan är täckt med tjära, hela spjället var så täckt att det satt stenhårt fast det är som karamelliserad tjära ungefär.
Med vänlig hälsning glenn
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: akut hjälp sökes!

Inlägg av vatsug »

Låter som för lite luft, kan fläkten ha gett upp ?
hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
wonderwolf99
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 16:28
Ort: gislaved

Re: akut hjälp sökes!

Inlägg av wonderwolf99 »

jag fick nyss det rådet av en vän med, just nu har jag inte kollat fläkten men ska ner och göra det nu. tack för tipset :)
wonderwolf99
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 16:28
Ort: gislaved

Re: akut hjälp sökes!

Inlägg av wonderwolf99 »

ja tydligen så hade fläkten sagt upp sig så det blir väl att beställa en ny sådan då.
Dechi
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 08 nov, 2006 09:37
Ort: Södertälje

Re: akut hjälp sökes!

Inlägg av Dechi »

Ett tips är att kolla lagren och om dom har gett upp så är det ganska enkelt att byta.
Gjorde det själv för ett par veckor sen. Kostade 158:- för båda lagren. Dom är av typen 626-2z.
Kolla den här tråden: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=15787
Ctc Ecoflex -07:a
115+115 kvm samt 25 kvm garage
wonderwolf99
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 16:28
Ort: gislaved

Re: akut hjälp sökes!

Inlägg av wonderwolf99 »

tack för tipset! såg det lite sent dock.. fick hem den nya fläkten idag :? däremot undrar jag om det är nån som har nåt tips på att få ren pannan inuti från all tjära?
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: akut hjälp sökes!

Inlägg av nissetib »

Skrapa bort det värsta för hand. Sen är det bara låta det vara så torkar det ut efterhand man eldar. Då går ju det dessutom skrapa bort lite lättare. Har haft tjära så jag vet hur det kan se ut :shock:
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
wonderwolf99
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 16:28
Ort: gislaved

Re: akut hjälp sökes!

Inlägg av wonderwolf99 »

oj skrev aldrig hur det gick sen :oops: nä det såg verkligen inte vackert ut :cry: tog hit sotaren för säkerhetsskull å han körde genom kanalerna och kollade skorstenen men han sa att det smälter bort när man kör sen så det var bara köra på.
Skriv svar