Blockering pellets/nivåvakt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
twobeeas
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jan, 2013 20:34

Blockering pellets/nivåvakt

Inlägg av twobeeas »

Jag har en ctc ecoflex från 2013 som fram till nu har fungerat problemfritt. Nu har den dock stannat några gånger med felmeddelandet blockering pellets/nivåvakt. Pelletsen kommer fram som den ska så nivåvakt fungerar. Jag har haft isär så mycket jag kan men hittat inget som har fastnat någonstans. Jag noterade dock att skruven till brännkoppen går ganska trögt men jag vet ju inte hur trögt den ska gå. Hur kommer man åt för att smörja isåfall?

Jag har även kollat optovakten och den är inte igensotad men den kan ju va sönder ändå. Några tips på vad det kan va?

Mvh,
Tobias
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Blockering pellets/nivåvakt

Inlägg av Becker »

Har du kedjedrift, (alltså att alla axlar drivs av kedjan), eller har du den äldre lösningen med "kaststjärnan" och ett hjul med piggar som puttar på kaststjärnan?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
twobeeas
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jan, 2013 20:34

Re: Blockering pellets/nivåvakt

Inlägg av twobeeas »

Jag har kedjedrift. Jag har nu fått lite andra felmeddelanden, eltändningsfel och optovakt och eftersom jag har fått det till att brinna så kan det ju rimligtvis inte vara fel på varken pelletsmatning eller tändning. Finns det nåt sätt att se på optovakten att den är trasig eller ska man bara chansa och byta den? Den är inte igensotad och ingen flygaska i röret.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Blockering pellets/nivåvakt

Inlägg av Becker »

På Ariterm går man in i en meny och där kan du ställa nivån för när optovakten ska se ljus. Där ser du också hur mycket ljus den ser just nu, (0-100%).
Jag har för mig att det räcker med att hålla in "pil höger" och "pil vänster" för att komma in i den menyn. Kan dock inte svära på att det är lika på CTC....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
twobeeas
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jan, 2013 20:34

Re: Blockering pellets/nivåvakt

Inlägg av twobeeas »

Tack för tipset! Nu vet jag att det inte är optovakten som är sönder. Tillbaka på ruta ett så plockade jag isär allt igen och var ännu noggrannare än förra gången så jag var helt säker på att inget satt fast någonstans. Satte igång brännaren och det började brinna. Efter ett par timmar stannade den igen med felmeddelandet blockering pellets / nivåvakt. Tips mottages tacksamt :)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Blockering pellets/nivåvakt

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har liknande problem men i mitt fall är det den långa skruven i botten som fastnar pga pelletssmul som packar ihop sig. Jag kan inte rubba den med en polygrip på kugghjulet när det fastnar ordentligt. Tänkte svetsa dit en mindre spriral eller något annat som rensar runt den raka axeln. Det verkar vara mellan där skruven slutar och i brännarskålen som det fastnar. Ska plocka isär den i sommar för att se om det är någon sintring som sitter kvar som gör att det stockar sig.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Blockering pellets/nivåvakt

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har en tanke som kan passa in på ditt problem. När jag öppnat locket där övre skruven finns syns en kant på undersidan av locket som ska förhindra att för mycket pellets kommer med då skruven rör sig. Avståndet mellan skruv och kanten kan vara så litet att pellets kan fastna där. Jag ska mäta mer när jag skruvar ner den. Tänkte höga tacket med en packning av något slag. Kanske 3-4 mm skulle vara lagom. OBS att förbränningen då får ställas om.
Ett tips kan vara att handmata brännaren före och efter ombyggnad. Genom att ställa om matningsprocenten kan samma mängd ställas in.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
twobeeas
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jan, 2013 20:34

Re: Blockering pellets/nivåvakt

Inlägg av twobeeas »

Felet åtgärdat. Tyvärr var jag inte hemma när servicekillen var här men det var visst bara en mutter som behövdes dras åt. Gissningsvis på ett ställe som jag inte kommer åt med mina verktyg för jag har ju haft hela brännaren demonterad två ggr. Första doseringsskruven snurrade iallafall inte som den skulle trots att kugghjul gick runt.
Skriv svar