Dosseringskruven fastnar på Ecoflexen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ambrozia
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 dec, 2014 20:59
Ort: Tierp

Dosseringskruven fastnar på Ecoflexen?

Inlägg av Ambrozia »

Har en CTC Ecoflex installerad dec -07. Men nu står vi efter ett problem som vi inte förstår oss på o inte vår rörmokare heller. I mitten av februari så stod plötsligt pannan helt still. Efter letande o kollande av rörmokaren så kom han fram till att alla dom 4 små stiften i svänghjulet på matarskruven hade åkt ur o låg på insidan av skyddet. Vi satte då tillbaka dom o pannan funkade fint tills slutet på mars då pannan stannat o det varnade för kolla Nivåvakt/ Pellets blockerad. Jag gjorde då rent sensorerna o pannan började gå igen. Men plötsligt så började det smälla i dosseringsskruven som det verkade. :shock: Men det gick över efter några smällar o sedan har pannan snurrat igen. Men vid senaste sotningen för 2 veckor sedan så hade ett av stiften åkt ur igen. Jag satte då tillbaka den igen o pannan snurrade igång.

Tills i fredags då den stannade igen o då stod det åter kolla Nivåvakt/Pellets blockerad. Gjorde åter rent sensorerna o pannan drog igång men efter några sek så började det att smälla ordentligt i övre skruven igen :shock: som jag ville tyda ljudet till o den stannade o kärvade. Skruven gick tungt så jag vågade inte låta den gå utan det blev el över helgen. I dag så kom rörmokaren igen o han tog bort över dosseringsskruven o dammsög o gjorde rent där. Fick igång pannan o satt o kollade den då den efter några smällar i början började gå lugnt o stilla igen. Den gick ca 3 timmar då den helt plötsligt varnade för kolla Optivakt. Jag kollade den o försökte starta. Den gick några sek o sedan så började det smälla i dosseringsskruven igen. :shock: Så det var bara att slå igen den igen. Upptäckte att det åter dragits ur ett stift ur svänghjulet. :?:

Finns det någon som haft liknande problem? Rörmokaren är inne på att kransdrevet vid dosseringsskruven blivit nött så att det tar i stiften o drar ur dom. Backläppen går liksom inte ned efter toppen på kransen det gjorde den tidigare. Verkar som läget ändrats på något vis. Han skall kontakta CTC o höra om han kan få något svar på vad som kan vara problemet. Kedjan har blivit rejält slack i ett läge o jag har funderat om den kan ta i stiften o dra ur den också då det är bara mm mellan kedja o stift när den går.
Det skulle vara intressant om någon mer har haft samma problem?
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Dosseringskruven fastnar på Ecoflexen?

Inlägg av ja »

Det är väl lika bra att bygga om den till kedjedrift när detta börjar krångla.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dosseringskruven fastnar på Ecoflexen?

Inlägg av Eldvin »

Om de låter styggt skulle jag kollat så inget olämpligt hamnat i slussen.Kedjan kan va ganska slack utan att de gör nått.Har haft nått liknande problem vilket jag inte riktigt vet vad de berodde på.För den kedjan blev slack helt plötsligt.Om de har å göra med att växellådan börjar bli sliten eller om nått hänt kan jag inte svara på.
Ambrozia
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 dec, 2014 20:59
Ort: Tierp

Re: Dosseringskruven fastnar på Ecoflexen?

Inlägg av Ambrozia »

Ja efter att rörmokaren hade kontakt med CTC i dag så har det beslutats att bygga om drivningen till den nya som kom -09 vår brännare är ju från -06. Det materialet kostar 3000 kr + moms men det skulle göra att pannan går jämnare o slitaget på motor o sluss skulle minimeras. Så det är beställt nu o jag hoppas att vi slipper framtida problem med detta sedan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dosseringskruven fastnar på Ecoflexen?

Inlägg av Eldvin »

Slussen som så lär du få byta i vilket fall för den slits.Men du slipper en massa bök med pinnar och kaststjärnor. Så de blir nog bra!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Dosseringskruven fastnar på Ecoflexen?

Inlägg av André »

Kan nog varit att stjärndrevet blivit nött å då måste man flytta backspärren annars kan de slå stopp mot stiften, smäller om de lyckas hoppa över annars så blir de driftstopp..
Men klokt att du byter till kedjedrift :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar