Tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
wonderwolf99
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 16:28
Ort: gislaved

Tändelement

Inlägg av wonderwolf99 »

Hej!
Nu har brännaren lagt av igen, den tänder inte så jag har plockat ur tändelementet men tänkte om nån vet hur man mäter upp den innan jag köper ett nytt för 1680:- :shock: !!! och vilket värde det ska ha.
men misstänker att nåt är galet med pannan för den fattar inte att jag knäppt av brännaren på knappen utan den börjar blinka efter en stund igen och den visar inte pellets avstängd i displayen. ctc ecoflex -06:a
tack på förhand/ Glenn
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Tändelement

Inlägg av micke_932 »

Är det kasst så lär det vara avbrott i tändelementet eller väldigt hög resistans, om det är nånstans mellan 100 och 400 ohm så bör det vara friskt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändelement

Inlägg av Stegatorparn »

Tändelementet bör mäta 115 - 120 ohm om det är ok.

Sedan kan man ju undra vad det är för skillnad på tändelement från CTC och Ariterm som motiverar prisskillnaden, då det är Ariterm som tillverkar CTC´s brännare.
http://www.eldkraft.se/produkt/tndelement-bockat905
http://www.eldkraft.se/produkt/Tandelem ... TC-EcoFlex
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
wonderwolf99
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 16:28
Ort: gislaved

Re: Tändelement

Inlägg av wonderwolf99 »

precis vad jag satt och funderade på :? det borde ju va samma, det är samma med slussimpellern i pris har jag för mig. 114.1 ohm får jag den till. testade mäta ström från pannan men det hände inget, kopplade dit tändelementet igen å lät det hänga lös då helt plötsligt funkade det. satte ihop allt men då funkade det inte igen, tog isär testa löst igen inget resultat ingen ström i kablarna från pannan. gick in i pelletstest menyn å slog på tändning där då började den skicka ut ström men inte när jag kör pannan vanligt. :cry:

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Direkcitering borttagen. / Roli moderator
wonderwolf99
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 16:28
Ort: gislaved

Re: Tändelement

Inlägg av wonderwolf99 »

nu hade dom visst justerat priserna på slussimpellrarna iaf, jag undrar om det inte blivit nåt fel på nån styrning till brännaren på nåt vis. eftersom den inter förstår att jag stängt av brännaren på knappen heller den blinkar inte växelvis mellan infodisplayen och pellets avstängd.
Skriv svar